מלחמת חרבות ברזל: לטענת האו"ם הבוקר (שלישי), ישראל טרם סיפקה ראיות להאשמות, כי מאות עובדים בסוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) הם חברים בקבוצות טרור.

נשק גרעיני למטרות שלום? המסר הכפול של האיראנים
הצדיעו במועל יד: ארבעה אזרחי גרמניה נעצרו מול ביתו של היטלר

האו"ם מינה את שרת החוץ הצרפתית לשעבר קתרין קולונה להוביל את החקירה על ​​יכולתה של אונר"א להבטיח ניטרליות ולהגיב להאשמות, כי 12 אנשי אונר"א לקחו חלק בפיגועים יחד עם חמאס ב-7 באוקטובר. חקירה נפרדת של חוקרי או"ם בודקת את ההאשמות הישראליות. האו"ם אמר בשבוע שעבר כי משרד האו"ם לשירותי פיקוח פנימי (OIOS) קיים "מספר פגישות ושיתוף פעולה עם הרשויות הישראליות בנושא".

לטענת האו"ם, אונר"א מספקת חינוך, בריאות וסיוע למיליוני פלסטינים בעזה, הגדה המערבית, ירדן, לבנון וסוריה. בסקירה נאמר כי אונר"א חולקת רשימות צוות מדי שנה עם הרשות הפלסטינית, ישראל, ירדן, לבנון וסוריה. בנוסף, נאמר שישראל לא העלתה שום דאגה כלפי אונר"א, בהתבסס על רשימות העובדים הללו, מאז 2011.

במרץ 2024, "ישראל העלתה טענות פומביות שמספר לא מבוטל מעובדי אונר"א חברים בארגוני טרור. עם זאת, ישראל עדיין לא סיפקה ראיות תומכות לכך", נכתב בסקירה. ישראל הגבירה את האשמותיה במרץ , ואמרה כי למעלה מ-450 אנשי אונר"א היו פעילים בקבוצות טרור בעזה. אונר"א מעסיקה 32,000 עובדים ברחבי אזור הפעילות שלה, 13,000 מהם בעזה.

דובר משרד החוץ הישראלי, אורן מרמורשטיין, האשים אתמול יותר מ-2,135 עובדי אונר"א שהם חברים בחמאס או בג'יהאד האסלאמי הפלסטיני. לדבריו, "דו"ח קולונה מתעלם מחומרת הבעיה, ומציע פתרונות קוסמטיים שאינם מתמודדים עם ההיקף העצום של חדירת חמאס לאונר"א", אמר, והוסיף כי ישראל קוראת לתורמים שלא לתת כסף לאונר"א בעזה ובמקום זאת - לממן ארגונים הומניטריים אחרים ברצועה.

שיחה של מחבל בארגון הטרור חמאס שעובד כמורה בבית ספר של אונר"א (באדיבות דובר צה"ל) (צילום :דובר צה"ל)

קולונה טענה שהיו לה יחסים טובים עם ישראל במהלך הסקירה, אך לא הופתעה מהתגובה הישראלית. כשנשאלה על הערתו של מרמורשטיין, אמרה מנהלת התקשורת של אונר"א, ג'ולייט תומה: "אנו מעודדים מדינות חברות שיש להן מידע - לשתף אותו בחקירה המתמשכת ולא עם התקשורת".

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, קרא לכל המדינות לתמוך באופן פעיל באונר"א מכיוון שהיא "חבל הצלה לפליטים פלסטינים באזור". ההאשמות של ישראל נגד תריסר אנשי אונר"א הובילו 16 מדינות להשהות או להשעות מימון של 450 מיליון דולר לאונר"א.

מזכל האום אנטוניו גוטרש לאחר ביקורו בעזה (צילום: רויטרס)
מזכל האום אנטוניו גוטרש לאחר ביקורו בעזה (צילום: רויטרס)

אונר"א מסרה כי 10 מהמדינות הללו חידשו את המימון, אך ארה"ב, בריטניה, איטליה, הולנד, אוסטריה וליטא לא. דובר האו"ם אמר שלאונר"א יש כרגע מספיק מימון כדי לשלם עבור הפעולות עד יוני.

בעקבות ההאשמות הישראליות נגד אונר"א, ארה"ב, התורמת הגדולה ביותר של אונר"א ב-300-400 מיליון דולר בשנה, עצרה את המימון, והקונגרס האמריקני השעה את התרומות עד למרץ 2025 לפחות.

אונר"א מסרה שהיא ביטלה את החוזים של 10 מתוך 12 הצוותים שהואשמו על ידי ישראל במעורבות בפיגועים ב-7 באוקטובר, וכי השניים האחרים מתים. סקירת קולונה ציינה כי לאונר"א יש "גישה מפותחת יותר" לניטרליות מאשר קבוצות סיוע דומות אחרות של האו"ם. "למרות המסגרת החזקה הזו, בעיות הקשורות לניטרליות נמשכות".

הפגנה מול אונר''א בעזה (צילום: רויטרס)
הפגנה מול אונר''א בעזה (צילום: רויטרס)

ראש אונר"א, פיליפ לזאריני, אמר אתמול כי אונר"א מפתחת תוכנית פעולה לקידום ההמלצות של הביקורת של קולונה. "ההמלצות בדו"ח זה יחזקו עוד יותר את המאמצים והתגובה שלנו באחד הרגעים הקשים בהיסטוריה של העם הפלסטיני", אמר.