אמצעי הביטחון סביב בתי הכנסת והמוסדות היהודיים בצרפת הוגברו לקראת חג הפסח, ובמשטרת פריז מתכננים שמירה מיוחדת על משלחת ישראל במשחקים האולימפיים הקיץ. מצעד נגד הגזענות ושנאת האסלאם והגנה על כל הילדים נערך בין כיכר הבסטיליה לרפובליק בפריז, ביוזמת עשרות מפלגות וארגונים, לאחר שבית המשפט ביטל בשם חופש הביטוי איסור קודם של המשטרה מחשש לאופי אנטישמי של המצעד.

לא אספיד אותך: למה צרפת נפלה ואיך פריז תחזור לעצמה. דעה
שנה למתקפת הטרור בפריז: טקסי אזכרה, והופעה בפתיחת הבטאקלאן

זאת, בגלל ההאשמה של ישראל ברצח ילדים בעזה, סכנת הסתה אנטישמית וסכנה לשלום הציבור. המצעד נערך לאחר שעצרת אנטי־ישראלית של מפלגת השמאל הקיצוני "הבלתי נכנעים" נאסרה באוניברסיטת ליל. עמדו להופיע בה מנהיג השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון וראש הרשימה לבחירות המתקרבות לפרלמנט האירופי הצירה רימה חסאן, השוללת, בין היתר, את קיומה של מדינת ישראל.

הפגנה נגד ישראל בפריז (צילום: רויטרס)
הפגנה נגד ישראל בפריז (צילום: רויטרס)

בין מארגני ההפגנה: המפלגה האנטי־ציונית והאנטי־קפיטליסטית של הקומיקאי האנטישמי דיידונה, וידידו הזמר פרנסיס לאלן - ראפר אנטי־ישראלי ואנטי־צרפתי - הופיע בפני הנאספים. לדברי המארגנים, מדובר בניצחון פוליטי. הם יכלו לנופף בלי הפרעה בדגלי פלסטין ולהאשים את ישראל ברצח עם.

השלטונות חוששים מהתגברות ההסתה האנטישמית גם על רקע הדאגה לביטחון המשחקים האולימפיים, והשמירה, למשל, על משלחת ישראל.

מפקד משטרת פריז לוראן נונז חושש גם ממעשי אנטישמיות על רקע מלחמת ישראל־איראן כמו אחרי עזה, והשוואת יחס צרפת למוסלמים לזה של ישראל. שלומית מאלי, מנכ"לית מנהלת עמ"י, המנהלת הלאומית לקשרי ישראל והתפוצות, העבירה מסר לקהילה היהודית: "יהדות צרפת, אחת הקהילות היהודיות הגדולות בעולם, בעלת מסורת מפוארת והיסטוריה ארוכה ועשירה, וקשר חם וחזק מאוד עם מדינת ישראל. לאורך השנים, חוותה הקהילה לא מעט אנטישמיות, ועתה, בעקבות מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, ולקראת חג הפסח, מגבירה ממשלת צרפת את האבטחה סביב הקהילה המקומית הגדולה, מחשש לאיום ביטחוני. 

ראינו את יהודי צרפת מביעים תמיכה נרחבת בישראל באופן פומבי ואקטיבי, על אף הסכנה האישית והתגברות גילויי האנטישמיות במדינה. 
ואכן, מלחמת חרבות ברזל הביאה איתה עלייה חדה באנטישמיות בכל העולם ובצרפת נרשם זינוק של 400% במקרי האנטישמיות שעמדו על יותר מ־1,800 אירועים ב־2023, כך לפי נתוני משרד התפוצות שפורסמו לאחרונה".

נתניהו ומקרון בארמון האליזה בפריז (צילום: ללא קרדיט)
נתניהו ומקרון בארמון האליזה בפריז (צילום: ללא קרדיט)

מלחמת חרבות ברזל גרמה לעלייה חדה באנטישמיות בכל העולם, ובצרפת נרשם זינוק של 400% במקרי האנטישמיות, שעמדו על יותר מ־1,800 אירועים ב־2023 - כך לפי נתוני משרד התפוצות שפורסמו לאחרונה. נשיא טורקיה ארדואן המשיך להשוות את רה"מ נתניהו לאדולף היטלר: "נמשיך לחשוף את האמת ולדבר על הרציחות של ישראל. נתניהו, היטלר של זמננו ואלה שתומכים בו, לא יימלטו מאחריות".