עיתון "הניו יורק טיימס" סקר אתמול (ראשון) את ההפגנות המתנהלות בקמפוסים בארה"ב ובדק: האם התגברות ההפגנות גורמת למחלוקת פנימית אצל המפלגה הדמוקרטית?

מרצה בכיר בקולומביה מהמר: זה מה שהיה קורה אם הקריאות היו נגד שחורים
מנהיג הפרו-פלסטינים בקולומביה אמר "לציונים אין זכות לחיות" והושעה

"אידיוט עיוור": אורין ג'ולי בעימות חריף באוניברסיטת קולומביה (צילום :אור גפן)

כזכור, הנשיא ג'ו ביידן, הסנאט ומועמדים בולטים נוספים כמו נציגי בית הנבחרים אדם שיף בקליפורניה ורובן גייגו באריזונה - גינו את האנטישמיות סביב ההפגנות באוניברסיטת קליפורניה. דמוקרטים נוספים אף הביעו סולידריות אישית עם סטודנטים יהודים שתיארו חוסר ביטחון בקמפוס. הנציג ג'ארד מוסקוביץ', דמוקרט מפלורידה, ביקר בו לאחרונה עם עוד כמה מחוקקים יהודים.

חלק במפלגתו, אמר מוסקוביץ' לעיתון, ממעיטים ב"אופי הקשיח" של חלק מההפגנות. "יש הכחשה מצד חבריי בשמאל, יש דעה שאומרת שכל ההפגנות שלוות ובכלל אין אנטישמיות". הוא סירב לנקוב בשמות של מחזיקי הדעה בנושא, אך הוא ונציגת בית הנבחרים מניו יורק אלכסנדריה אוקסיו-קורטז התבטאו על כך ברשתות, ואוקסיו-קורטז, שביקרה במאהל קולומביה, גינתה "אנשים איומים שמסתובבים מחוץ לקמפוס ודוגלים באנטישמיות אלימה".

מחאה בקמפוס בקולומביה (צילום: רויטרס)
מחאה בקמפוס בקולומביה (צילום: רויטרס)

כאמור, עבור כמה מהמחוקקים שביקרו במאהלים והשתתפו בהפגנות, הסטודנטים הם בעצם חלק ממסורת של אקטיביזם בקמפוס, ולטענתם, חופש הביטוי שלהם בסכנה. "מקרים של אנטישמיות אינם משקפים תנועה רחבה יותר שכוללת צעירים יהודים מתקדמים רבים", הם אומרים.

נציג בית הנבחרים גרג קסר מטקסס הגיע לאוניברסיטת טקסס כדי להראות סולידריות עם המפגינים. בדבריו, הוא אף קשר את הפעילות שלהם לזו של סטודנטים שהתנגדו למלחמות וייטנאם ועיראק.

כשנשאל על מקרים שבהם המפגינים השתמשו בקריאות אנטישמיות אמר כי "האנשים האלו מבאסים - הם לא חלק מתנועת השלום. כל מי שמונע על ידי שנאה - גזענות, איסלמופוביה, אנטישמיות, שנאה - הם לא שלווים" הוא הוסיף כי ההיסטוריה בסופו של דבר זוכרת את מי שקרא לשלום מוקדם, ואמר: "כן חושב שיותר חברי קונגרס צריכים להגיע לאירועים כאלה ולשמוע מאיזה מקום מגיעים התלמידים".

עימותים אלימים בין מפגינים פרו-פלסטינים לפרו-ישראלים ב-UCLA (צילום: REUTERS/David Swanson)
עימותים אלימים בין מפגינים פרו-פלסטינים לפרו-ישראלים ב-UCLA (צילום: REUTERS/David Swanson)

עם זאת, בעיני דמוקרטים אחרים, ההפגנות מטרידות ומפחידות, בעיקר עבור יהודים שתיארו אותן ככאלה. "השאלה האמיתית היא, האם הדמוקרטים יכולים שוב להציג את עצמם כיד היציבה על ההגה?" אמר לניו יורק טיימס דן סנה, אסטרטג דמוקרטי ותיק. "דברים שיוצרים כאוס לאומי, מקשים על הביצוע".