נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, עשה הערב (שלישי) השוואה מקוממת במיוחד: בין ההפגנות המתחוללות ברחבי הקמפוסים נגד ישראל והמלחמה בעזה לבין הסתערות תומכיו על גבעת הקפיטול בינואר 2021 במטרה להפוך את תוצאות הבחירות לנשיאות.

טראמפ גינה את המחאות בקמפוסים והעלה באוב רגע אפל מכהונתו

עד כה הוגשו למעלה מאלף כתבי אישום נגד אמריקאים שהשתתפו בהסתערות על הקונגרס, אירוע שנגמר במותם של מספר שוטרים ונחשב לאחת מנקודות השפל של הדמוקרטיה האמריקאית. "אני תוהה אם גורלם של המפגינים נגד ישראל יהיה דומה לזה של הנאשמים באירועי שישה בינואר", אמר. "גם כאן נגרם נזק רב לרכוש והרבה מאוד אנשים נפצעו באורח קשה, אבל אני יכול להגיד כבר עכשיו מה תהיה התוצאה, וזו גם הסיבה שאנשים איבדו אמון במערכת המשפט שלנו".

טענותיו של טראמפ על הנזק שנגרם בהפגנות אינן מבוססות, גם לאחר שסטודנטים באוניברסיטת קולומביה הסתערו על מבנה בקמפוס, ניפצו חלונות וגרמו לנזק לרכוש. על אף הקריאות הקשות נגד ישראל, שחלקן נתפסות בישראל כהסתה ואף אנטישמיות, עד כה האירועים שהידרדרו לאלימות פיזית בין מפגינים מבודדים ולא נרשמו כל אבדות בנפש.

דונלד טראמפ לפני המשך המשפט שלו בניו יורק, 30 באפריל 2024 (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ לפני המשך המשפט שלו בניו יורק, 30 באפריל 2024 (צילום: רויטרס)

דבר נוסף שטראמפ בחר להתעלם ממנו הוא חומרת האישומים נגד תומכיו, לעומת עבירות שיכולות להיות מיוחסות למפגינים. תומכיו של טראמפ לא נאשמים בהסגת גבול או בהשחתת רכוש – עבירות נמוכות יחסית ברף הפלילי, אלא בניסיון החמור ביותר מאז ייסודה של ארצות הברית לפגוע בטוהר הבחירות. 

המפגינים נגד ישראל, לעומת זאת, לא יכולים לעמוד לדין על עצם ההפגנה או הקריאות בה: בארצות הברית חוקי הפגנה מתירנים ביותר, שלעיתים גובלים באבסורד ומאפשרים למשל לקבוצות ניאו-נאציות לצעוד ברחובות ולקרוא קריאות אנטישמיות מובהקות – כל עוד אינם קוראים ישירות לפגיעה בקבוצות כאלו ואחרות. 

גם בשבוע שעבר ניצל טראמפ את ההפגנות הסוערות כדי להקטין אירוע קשה נוסף מתקופת נשיאותו כאשר אמר כי "יש שם שנאה מבעבעת", אמר בשיחה עם כתבים. "ההפגנות בשארלוטסוויל מתגמדות לעומת מה שמתחולל שם".

בדבריו התייחס טראמפ להפגנת הימין הקיצוני שהתרחשה בשארלוטסוויל ב-2017, בה צעדו בין היתר ארגונים ניאו-נאצים אמריקאים וצעקו סיסמאות כגון "היהודים לא יחליפו אותנו". במהלך האירוע התקיימו התנגשויות בין מפגיני הימין למפגיני נגד, שהגיעו לשיא בדריסתה למוות של מפגינת נגד.

דגלי KKK וארגוני עליונות לבנה בהפגנה בשארלוטסוויל, 2017 (צילום: רויטרס)
דגלי KKK וארגוני עליונות לבנה בהפגנה בשארלוטסוויל, 2017 (צילום: רויטרס)

ב-2017 התקשה טראמפ לגנות את מפגיני הימין הקיצוני, שמהווים חלק מהותי מהבייס שלו, ואמר כי "היו אנשים טובים בשני צדי המתרס". בהמשך נאלץ לפרסם הצהרה נוספת שבה הצליח לגנות את גילויי האלימות. במהלך כהונתו של טראמפ חל זינוק בפשעי שנאה – לא רק כלפי יהודים, אלא גם כלפי מוסלמים וקבוצות מיעוט אחרות. 

שיא האלימות הגיע ב-2018, אז נרצחו 11 מתפללים בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג. כל זה לא מנע ממנו השבוע להפנות אצבע מאשימה כלפי ביידן, ולומר כי העלייה באנטישמיות נובעת מהתנהלותו של הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן – שגינה את ההפגנות ואף מספק מאז שבעה באוקטובר תמיכה רחבה לפעולות ישראל בעזה, על אף ניסיונותיו למתן אותן.