ראשי מדינות, ארגונים בינלאומיים, חוקרים ומנהיגי הדתות התכנסו אמש (ד') בפורום העולמי לדיאלוג בין-תרבותי שנערך בפעם השישית בעיר באקו שבאזרבייג'ן.

מנכ"ל ועידת רבני אירופה, גדי גרוניך הצהיר: "מאז ה-7 באוקטובר אני חש רתיעה והתרחקות של מנהיגי הדתות שהיו בקשר רציף עם הקהילות היהודית. יש כיום ערים מועטות בעולם בהם אני יכול לצעוד עם כיפה אל בית הכנסת ללא אבטחה . על מנהיגי הדתות לקחת אחריות ולפעול מול הממשלות והקהילות שלהם, בכדי לעצור את גילויי השנאה והאנטישמיות ברחבי יבשת אירופה"

בצל מלחמת חרבות ברזל והעלייה באנטישמיות: הפורום העולמי לדיאלוג בין תרבותי נערך בפעם השישי בעיר באקו אזרבייג'ן. המטרה העיקרית של הפורום ליצור דיאלוג, מסגרות שיתופיות וחיבור הדדי בין מנהיגי הדתות השונים ביהדות, באיסלאם, בנצרות ובדתות נוספות, כחלק מחיזוק ערכים של שלום וביטחון העולמי. הכנס ייערך במשך שלושה ימים ויכלול סדרה של מפגשי מליאה ודיוני פאנל של פקידי ממשל, נציגים מארגונים בינלאומיים, אנשי תרבות בולטים, עיתונאים, מנהיגי דתות ואנשי רוח מכל העולם.

שנת 2023 הסתיימה עם עלייה של כ-235% באירועי האנטישמיות, בהשוואה לשנת 2022, כאשר 43% מהאירועים שנוטרו התרחשו בארצות הברית ו-35% מהם התרחשו באירופה. כך עלה מ דוח משותף של משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות, ההסתדרות הציונית והסוכנות היהודית שפורסם בינואר 2023. המגמה ממשיכה להסלים בעקבות המשך מלחמת 'חרבות ברזל'.

מנכ"ל קרן ועידת רבני אירופה וראש מטה נשיא הועידה, גדי גרוניך התייחס לעלייה באנטישמיות מאז השבת השחורה: " אני מאמין שמנהיגי הדתות צריכים לקחת יותר אחריות בכדי לקדם ערכים של הבנה, סובלנות ושותפות בין בני האדם שחיים בעולם הזה. כיום לצערי, העיר באקו שבאזרבייג'ן היא אחד מהמקומות היחידים שאני יכול לצעוד ברחוב כיום עם כיפה ללא פחד ולבקר בבית הכנסת ללא אבטחה כבדה של משטרה שמלווה אותי. מאז ה-7 באוקטובר אני חש רתיעה והתרחקות של מנהיגי הדתות שהיו בקשר עם הקהילות היהודיות. יחד עם זאת, אני מאמין בדיאלוג הבין דתי וביכולת שלנו לתקן את היחסים שנפגעו במהלך המלחמה. המנהיגים הדתיים צריכים לקחת את האחריות ולהשפיע על הפוליטיקאים לעצירת גילויי השנאה והאנטישמיות. אנחנו צריכים להרים את הקול שלנו ביחד נגד גילויי השנאה".

בצל העלייה באנטישמיות ברחבי העולם מאז ה-7 באוקטובר, ניהאל סעד, יו"ר ברית הציביליזציות ב-UN הצהירה: "האומות המאוחדות מביעה עמדה נוקשה ובלתי מתפשרת כנגד כל פשעי שנאה גזעניים נגד קהילות דתיות הנגרמות כתוצאה מעמדות של אנטישמיות, איסלאמפוביה ושנאה כנגד הנצרות".