ברלין/תל אביב - הקונגרס היהודי העולמי (WJC), יחד עם ליגת הכדורגל הגרמנית (DFL), הכריזו על ביקור משלחת מיוחד בישראל לרגל יום השואה, יום השואה. יוזמה זו מדגישה את כוחו של הספורט בגישור בין קהילות והנצחת אירועים היסטוריים.

המל"ט המתאבד בצפון: כך המחבלים זיהו היכן נמצאים חיילי צה"ל
המבצע ברפיח החל: הפגזות כבדות וחגורות אש במזרח העיר

חברי המשלחת, המורכבת מבעלי תפקידים ממועדונים מהליגה הראשונה והשנייה של הכדורגל הגרמני, השתתפו בטקס יום השואה הרשמי שנערך ביד ושם, המרכז העולמי לזיכרון השואה, לציון רגע משמעותי של הרהור והנצחה. הקבוצה גם השתתפה ביום המחרת בסדנה ביד ושם, שמטרתה להעמיק את ההבנה של השואה ולהדגיש את האחריות של ארגוני הספורט בקידום הסובלנות והזיכרון.

עם הגעתו ארצה בשבת נפגשה הקבוצה עם פורום בני הערובה ומשפחות נעדרות בתל אביב והשתתפה בעצרת הערב בכיכר בני הערובה.
משתתפי הטיול ביקרו גם בקיבוץ כפר עזה שבדרום הארץ, אזור שנפגע מאוד מאירועי ה-7 באוקטובר. הקבוצה התארחה על ידי משפחתה של נטע אפשטיין, חברה אהובה בקבוצת שועלי כפר עזה המקומית שנהרגה יחד עם יותר מ-1,000 אזרחים במהלך התקפת חמאס.

מאורגן על ידי ה-WJC בשיתוף עם ה-DFL, ביקור זה מדגים את המאמצים המשותפים של קהילת הספורט העולמית להילחם באנטישמיות ולטפח תרבות של זיכרון וחינוך. באמצעות ביקור זה, המשלחת שואפת לעורר פעולה ולקדם את המסר של סובלנות והבנה ברחבי עולם הספורט ומחוצה לו.

"אנו גאים להוביל את המשלחת הזו לישראל באירוע כה משמעותי", אמרה סגנית נשיא WJC, מרם שטרן. "על ידי עמידה יחד בזיכרון ובסולידריות, אנו מאשרים מחדש את תפקידו של הספורט כזרז לשינוי ומגדלור של תקווה".

"אנחנו מאוד מתכבדים ונרגשים מההזדמנות להנציח את יום השואה ביד ושם. כנציגם של מועדוני כדורגל מקצוענים בגרמניה, אנו מכירים בכוח שיש לספורט לקדם זיכרון ולהסב את תשומת הלב למצוקתם של אלו שסבלו בשואה. קהילת הכדורגל צריכה לעמוד יחד כמשפחה נגד שנאה - המסר הזה הוא נצחי, וחשוב במיוחד בזמנים קשים אלה", אמר טוביאס קאופמן, סגן נשיא בכיר לתקשורת של ליגת הכדורגל הגרמנית.

"יום השואה השנה נוקב במיוחד לנוכח האנטישמיות הגואה בעולם", אמר יו"ר יד ושם דני דיין. "הנושא המרכזי של יום השואה השנה, 'עולם אבוד: חורבן הקהילות היהודיות', מדגיש את הקהילות שאבדו לשואה. האירועים האחרונים מדגישים את החשיבות העליונה של הזיכרון.

בהשתתפות חברי ליגת הכדורגל הגרמנית. והקונגרס היהודי העולמי, אנו מכבדים וזוכרים את ששת מיליון הקורבנות היהודים ומאשרים מחדש את מחויבותנו להילחם באנטישמיות וטיפוח סובלנות".

הקונגרס היהודי העולמי הכריז בעבר על השקת שתי יוזמות נוספות הקשורות לספורט שעתידות לחפוף לטורניר יורו 2024 של אופ"א בגרמניה:
היוזמה "כדורגל וזיכרון" שהושקה ב-25 באפריל, מחברת את משתתפי יורו 2024 עם ההיסטוריה של השואה באמצעות ביקורים באנדרטאות מקומיות ובמחנות ריכוז לשעבר.

פותח בשיתוף עם קרן התרבות של התאחדות הכדורגל הגרמנית (DFB), "כדורגל וזיכרון" משקף את ההיסטוריה על ידי שימוש בספורט כגשר לעבר. תכנות מיוחדות בכל אתר ידגישו את הקשר בין ספורט, היסטוריה וזיכרון. אתר אינטרנט, הזמין לפני ובמהלך הטורניר, יקשר בין המבקרים לערים מארחות בהן ממוקמים אנדרטאות ומוזיאונים.

החל מה-23 במאי ועד יולי, הקונגרס היהודי העולמי יארח תערוכה ציבורית דינמית, "ספורט. קהלים. כּוֹחַ." במוזיאון הספורט בשטח אולימפיאדת הקיץ 1936, כשהנאצים היו בשלטון. האתר צמוד לאצטדיון האולימפי של ברלין שיארח את הגמר של הטורניר של הקיץ.

"ספורט. המונים. כוח". בוחן את תפקידו המרושע של הספורט תחת הנציונל-סוציאליזם ומתעמק כיצד הנאצים עשו מניפולציות בספורט כדי לבסס כוח, ההשפעה הטראגית של השואה על ספורטאים יהודים אירופיים ומועדוני ספורט, ותפקידו העכשווי של הספורט במאבק באנטישמיות.