מאז הקריסה של היחסים בין ישראל לטורקיה, עם פרוץ המלחמה, היחסים בין המדינות רק הולכים ומידרדרים, לאחרונה גם המישור הכלכלי ויחסי המסחר בין המדינות מושפעים לרעה. ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, ילד טורקיה וכיום חוקר במרכז דיין באוניברסיטת תל אביב, אמר היום (חמישי) בשיחה עם "מעריב" כי "מדובר בשפל העמוק ביותר ביחסים עם טורקיה מאז שיט מאווי מרמרה ב-2010".

משט המרמרה 2? "אם יהיו הרוגים זה יהפוך לסיפור בינלאומי"
דוקר השוטר מירושלים אינו "סתם תייר": ההסתה הטורקית נגד ישראל חצתה את הגבולות

מספר שבועות חלפו מאז ששר החוץ הטורקי הכריז על הטלת עיצומים חלקיים במסחר עם מדינת ישראל. הייצוא של 54 מוצרים שונים – רובם הגדול חומרי גלם לתעשייה כגון מלט, אלומיניום ופלדה – נעצר, עד שישראל תסכים להפסקת אש מתמשכת ולזרימת סיוע הומניטרי ללא הגבלה. "גם מקורביו של ארדואן מוסיפים אש למדורה", הוא מוסיף. "שר החוץ הטורקי האקאן פידאן, הוביל ויזם מהלך מדיני נגד ישראל והאיש אינו מהסס לדרדר את היחסים באופן מכוון ובעקביות". 

במקביל להכרזת שר החוץ ובאותו הלך הרוח, צפוי משט מהסוג שכבר ראינו בעבר. מארגני המשט מאווי מרמרה, דהיינו הארגון IHH, אשר הוכרז על ידי ישראל כארגון טרור, הצהיר על כוונתו לשגר משט חדש לעזה. במסגרת המיזם, שלדעתו של ד"ר ינרוג'ק מיועד לעורר הסתה ופגיעה בתדמיתה של מדינת ישראל, רכש הארגון שלוש ספינות גדולות בשמות "אנטוליה", "ים התיכון" ו-"מצפון".

משט המרמרה (ארכיון, צילום: רויטרס)
משט המרמרה (ארכיון, צילום: רויטרס)

"על מנת להתחמק מאחריות משפטית בינלאומית, הארגון דאג להשתמש בדגל של גינאה ביסאו – מדינה מערב אפריקאית. הלחצים שהפעילה ישראל על המדינה האפריקאית, הביאו לכך שהיא לא מאפשרת להשתמש בדגלה בהפלגה לעזה", הוא מסביר. "המארגנים שלא מעזים להפליג עם דגל טורקי, לא מצאו פתרון חלופי והקפיאו את המיזם עד להודעה חדשה".

על רקע הביקורת המתגברת בישראל על נשיא ארצות הברית בימים האלה, מעניין לשמוע מד"ר ינרוג'ק ש-"לצד הלחצים הישראלים, ארצות הברית ככל הנראה שיחקה תפקיד משמעותי בסיכול המשט. ביום בו הוכרז על ביטול המשט, התקשורת הטורקית דיווחה גם על ביטול הביקור המתוכנן של הנשיא ארדואן בארצות הברית – ביקור שהיה מתוכנן ל-7 במאי". 

ד"ר ינרוג'ק טוען כי "ניתן להבין, שארצות הברית 'הענישה' את טורקיה על הטלת העיצומים החלקיים על ישראל ועל התמיכה הגלויה בארגון הטרור חמאס".

אירוע נוסף שהתרחש לאחרונה, באותו היום שפידאן הכריז על איום הסרק שלו, הוא פיגוע שביצע איש דת טורקי בירושלים. המפגע שהגיע במסגרת משלחת של הרשות לענייני הדת הטורקית – שלף סכין ודקר שוטר ישראלי בעיר העתיקה בירושלים. המחבל נורה למוות במקום. לד"ר ינרוג'ק ברור שמדובר בתקרית שהיא תולדה ישירה של ההסתה הטורקית המתמשכת נגד ישראל.

זירת פיגוע הדקירה בירושלים (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
זירת פיגוע הדקירה בירושלים (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)

חשוב לו לציין, כי "על אף העובדה שהמתקפה הזו היא אירוע ראשון מסוגו בתוך גבולות ישראל, הרי שכבר ב-22 בנובמבר אשתקד, צה"ל חיסל שני מחבלים טורקים בלבנון". כך שהוא לא פוסל את האפשרות שמדובר בתופעה רחבה יותר ומדאיגה.

"מאז האירועים האלה", הוא אומר.  "טורקיה הורסת גשרים נוספים של קשר עם ישראל, כשבחרה באופן חד צדדי לשים קץ לכל קשרי המסחר עם ישראל. הנשיא ארדואן הודה עם ההכרזה על ביטול הסחר עם ישראל, שמדובר במסחר ער, שהגיע להיקף לא מבוטל של 9.5 מיליארד דולר".

ד"ר ינרוג'ק מציין, כי "מאזן התשלומים בין המדינות עמד לטובתה של טורקיה באופן מובהק – יותר משלושה רבעים של הסחר הוא מכירות של טורקיה לישראל. אך אפילו העובדה הזו, לא הצליחה לעצור את הנשיא הטורקי מקבלת ההחלטה שפוגעת בתעשיה והמסחר בטורקיה, שגם כך הכלכלה שלה רעועה מאוד: עם אינפלציה של 68.5% (לפי הנתונים הרשמיים שלא משקפים את המציאות) וריבית בין-בנקאית בלתי נסבלת של 50%. ארדואן ממשיך להקריב את הכלכלה המקומית על מזבח השנאה".

ד"ר ינרוג'ק מספר שארדואן הצדיק את החלטתו בכך שכמוסלמי, אינו יכול היה להישאר אדיש למתרחש בעזה. במילים אחרות, אומר ד"ר ינרוג'ק "מול המצלמות ארדואן הודה מפורשות כי החלטתו נבעה משיקולים אידיאולוגיים, מבלי ששקל משמעויות כלכליות באופן רציונלי".

"ישראל מצידה, הגיבה בחריפות לצעד של ארדואן", לדבריו של ינרוג'ק "לא בשל פגיעה משמעותית בכלכלה שלה, אלא בשל הצעד התקדימי, האסור על פי אמנת ארגון הסחר העולמי". הוא מפרט שעד כה התגובה הישראלית כללה תלונה רשמית שהגיש שר הכלכלה ניר ברקת ל-OECD בו חברות טורקיה וישראל, בטענה כי טורקיה הפרה על הסכמים בינלאומיים בתחום המסחר.

ישראל כ''ץ (צילום: סיון שחור, לע''מ)
ישראל כ''ץ (צילום: סיון שחור, לע''מ)

בנוסף לכך, שר החוץ ישראל כ"ץ הודיע, כי ישראל תפעל בארצות הברית כדי להטיל סנקציות כלכליות על טורקיה. השר גם הוסיף, כי באמצעות ההחלטה טורקיה לא רק פוגעת בכלכלתה, אלא גם לא תצליח לספק מוצרים לרשות הפלסטינית. ינרוג'ק מציין ש"האיום הזה משמעותי מאוד לטורקיה המשקיעה באזור התעשייה בג'נין."

להבנתו של ינרוג'ק, "אנקרה דאגה להשאיר דלת פתוחה, לפיכך אם וכאשר ישראל תסכים להפסקת אש קבועה וגם תאפשר זרימת אספקת סיוע הומניטרי לעזה, כנראה שאנקרה תהיה מוכנה לחדש את הסחר עם ישראל". 

להערכתו, "הנשיא ארדואן בהחלט חושש מתגובה ישראלית". הוא משתף אותנו בכך שלאחרונה ארדואן קיים ישיבה עם אנשי עסקים שמרניים באיסטנבול, בה הצהיר כי הוא מצפה ל-"מתקפה כלכלית מערבית" נגד טורקיה. המומחה לטורקיה סבור ש"ארדואן מנסה להשתמש במשברים בינלאומיים, במיוחד עם ארצות הברית, הולנד וגרמניה, כפי שעשה בעבר כדי להפוך את עצמו לקורבן ולהצטייר בעיני עמו כגיבור לאומי שלא היסס להתעמת עם המעצמות". ד"ר ינרוג'ק אומר ש"בכך הוא אכן זכה לא פעם לאהדת הציבור, למרות הכישלון המהדהד שלו בתחום הכלכלי".

ד"ר ינגורק קובע ש"בשורה התחתונה, בעקבות הטלת העיצומים האחרונים בתחום המסחר, בהיעדר טיסות ישירות, תיירות ומגע בין שני העמים, היחסים הבילטרליים עם טורקיה התרוקנו מתוכן". להבנתו, "כעת חוץ מההכרה ההדדית בשתי המדינות, יש נתק מוחלט ביניהן". 

הוא צופה, ש"על רקע זה ולאור המבצע המתפתח ברפיח, צפויה "הסלמה חסרת תקדים מול ישראל, שעלולה להסתיים אף בהצהרת עוינות גלויה נגד ישראל". הוא מסכם ש"על מקבלי ההחלטות בירושלים להיערך לכך".