הפרס היוקרתי ע"ש קרל הגדול הוענק לנשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמיט, בעיר אאכן בגרמניה. זהו פרס אשר נחשב לפרס היוקרתי ביותר המוענק לאישים ומנהיגים על עבודה שנעשתה האיחוד האירופי.

מועצת המנהלים של החברה להענקת פרס קרל הגדול הבינלאומי של אאכן נימקה את הבחירה בנשיא ועידת רבני אירופה (CER), הרב הראשי פנחס גולדשמידט והסבירה: "אנו מוקירים את מאמציו של הרב פנחס גולדשמידט על מאמציו הבולטים לקידום הערכים האירופיים של שלום, סובלנות, פלורליזם ודיאלוג בין דתי ובין תרבותי. בחירתנו מעבירה מסר ברור לכך שהחיים היהודיים הם חלק בלתי נפרד מיבשת אירופה ושאין בה מקום לאנטישמיות. כל התקפה על יהודי היא התקפה על כל מה שאירופה מייצגת ומתגאה בו".

נשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט הגיב על זכייתו בפרס ואמר: "ההחלטה להעניק לי את הפרס מעבירה מסר ברור שהקהילות היהודיות באירופה הם בשר מבשרה של אירופה ומהערכים הדמוקרטיים שלה וכי גם ביום שלאחר ה-7 לאוקטובר, יש לקהילה היהודית עתיד ביבשת. אמשיך לפעול למען חיזוק הביטחון האישי ושמירה על חופש הדת של הקהילות היהודיות ביבשת ואפעל בכלל האמצעים בכדי לקדם גם עכשיו שיח של הכלה וסובלנות מול כלל המנהיגים הרוחניים הנמצאים של אירופה".

קתרינה פון שנירביין, מתאמת המאבק באנטישמיות הוועדה האירופית, אמרה בראיון בלעדי למעריב: "אני חושב שהדבר החשוב ביותר בפרס הזה הוא שהחיים היהודיים תמיד היו ותמיד יהיו חלק מאירופה של החברה האירופית, דרך החיים האירופית ואנחנו צריכים נורמליזציה של החיים היהודיים, אחרי ה-7 באוקטובר ראינו  עלייה באנטישמיות שהיא כשלעצמה אבסורדית, יהודים מותקפים בצורה מזעזעת וכתוצאה מכך רבים עוזבים את אירופה ואני חושב שצריך לראות בפרס הזה עידוד לעם היהודי ולנו הרשויות במקרה שלי  הוועדה האירופית תעשה הכל כדי לעזור לחיים היהודיים לשגשג ויש לנו אסטרטגיה שאני תמיד אומר שצריך ללמוד בדרך העברית מימין לשמאל ותוצאותיה.

"אירופה יכולה לשגשג רק אם הקהילות היהודיות יהיו מחוברות, עלינו להבטיח כל הנדרש כדי להבטיח שיהודים יוכלו להמשיך את חייהם ללא דאגות ביטחוניות ו-CAM לשמור על התרבות והמסורת הדתית שלהם בדיוק כמו בכל מקום אחר, בגלל האנטישמיות במכללות, החינוך היהודי תמיד היה חלק בלתי נפרד לשיפור אירופה ואם  אנחנו מסתכלים על מה שקורה בקמפוסים של מה שכבר קורה מבחינת התקפות ודיבורי שטנה, אני חושב שזו הודאה בכישלון אם אתה כהנהגת אוניברסיטה אומרת שיהודים לא צריכים לבוא לקמפוס כי זה לא בטוח, זה חייב להיות השני.  אנחנו חייבים להבטיח את האמונה וזה מה שהמנהיגות צריכה לעשות, אנחנו מדברים עם ההנהגה כדי לבקש שיהודים יוכלו להיות בטוחים ולהיות חלק מחיים נורמליים. נתנו סיוע משמעותי לאיחוד האירופי של סטודנטים יהודים.  שותף מבנה לוועדה היהודית, הסיוע הזה הוא לא רק עבורם אלא גם עבור כל האיגודים היהודיים, אנו חושבים שזה הכרחי לעשות יוזמות כדי ללמד או מהחיים היהודיים או מאז ה-7 באוקטובר להילחם ב-BDS ופעולות אחרות שהאיחוד האירופי לנקוט  לפעול ולהעצים כך חברים אחרים".

בנאומו אמר סגן קנצלר גרמניה, רוברט האבק, כי פרס קרל הגדול משדר אות ברור נגד האנטישמיות, שבאה בשנים האחרונות בולטת יותר מאשר במשך תקופה ארוכה.  הוא ספד לדיאלוג הבין-דתי בין מוסלמים ליהודים, אותו סייע גולדשמידט גם לקדם כמייסד שותף של מועצת המנהיגות המוסלמית-יהודית האירופית.  דובר נוסף היה ראש ממשלת אלבניה אדי ראמה, שדיבר בעד סובלנות וכבוד.
 דרושה יותר הגנה

 הרב הראשי גולדשמידט התייחס בנאומו להתגברות העבירות האנטישמיות.  הוא אמר שנעשה רבות כדי להילחם באנטישמיות ולספק ביטחון לעם היהודי.  אבל מה שנעשה לא מספיק.  "אנשים יהודים לא העזו להיות מוכרים כיהודים", אמר לאור המצב הנוכחי לאחר מתקפת הטרור של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר אשתקד.  "חוששים ליהודים ושינו את שמם לשירותי חבילות ומשלוחים מחשש לאלימות".

 ציוד המגן של קהילות רבות נזקק לעדכון של תמיכת המדינה ברחבי אירופה.  יש להגביר את המאמצים לחקור ולהרשיע מבצעים בעבירות אנטי-יהודיות, הוא דרש.  ישנם ניתוחים וכלים חזקים באירופה להילחם באנטישמיות, אמר.  "אני מבקש מכם ליישם אותם, באופן עקבי, לאומי ובינלאומי", אמר בנחרצות.

 גולדשמידט גם הזהיר מפני נותנת חסות הטרור איראן, שכעת מכוונת גם למוסדות יהודים וישראלים באירופה ורוצה לתקוף אותם.  זו סכנה אמיתית, אמר גולדשמידט.  הוא קרא לאיחוד האירופי להכניס את משמרות המהפכה האיראניים לרשימת הטרור באופן מיידי.
 המנהיג הדתי היהודי בן ה-60 מכהן כנשיא ועידת רבני אירופה, בה מיוצגים יותר מ-800 רבנים, מאז 2011. הרב יליד ציריך כיהן כרב הראשי של מוסקבה במשך יותר מ-30 שנה.  לאחר שסירב לתמוך במלחמה הרוסית נגד אוקראינה, הוא נאלץ לעזוב את המדינה עם משפחתו ב-2022.

 גולדשמידט אמר שהוא רוצה לראות יותר סולידריות עם מדינת היהודים.  יש לו גם בעיות עם ממשלת ישראל הנוכחית, עם "שרי הימין הקיצוני", אמר.  בנוגע למלחמה בעזה אמר כי חמאס החל במלחמה ויכול לסיים אותה מיד על ידי שחרור החטופים והנחת נשקו.

 הקנצלר הפדרלי, אולף שולץ, הצהיר בפלטפורמה X בטקס הענקת הפרס כי לקהילות היהודיות יש מקום איתן באירופה ובגרמניה.  צריך לקחת את העבודה שלהם כמובן מאליו.  "העובדה שפרס קרל הגדול של אאכן מגיע לקהילות היהודיות ולרב הראשי פנחס גולדשמידט היא סימן חשוב לסובלנות ונגד אנטישמיות", הסביר הקנצלר.

הנשיא הפדרלי פרנק-וולטר שטיינמאייר הביע גם הוא את ברכותיו.  הוא הדגיש את העקביות שבה התפטר גולדשמידט מתפקידו כרבה הראשי של מוסקבה והפנה עורף לרוסיה לאחר תחילת מלחמת התוקפנות של רוסיה נגד אוקראינה.  "מעולם לא היססת להצביע בבירור על הבדלים ולעמוד על עמדתך", הסביר שטיינמאייר.  הוא אמר שהוא אסיר תודה על כך שוועידת רבני אירופה התבססה במינכן מאז השנה שעברה.

הרב  MICHAEL JEDWABNY רב אאכן,  מאז 7 לאוקטובר אנו רואים עליה של אנטישמיות בבתי ספר ועוד מקום אני לא הייתי ציוני אבל מאז כל תפילה אני עושה תפילה למען ישראל שהבנתי שהם רואים אותנו יהודים כישראלים אז אם כך אני נציג של ישראל אז מחווה זו מחזק אותנו ומביא תקווה 

ראש הקהילה היהודית באאכן  דר' רוברט נויגרושל- יש כ1200 יהודים באאכן מחוה זו לא ישנה לנו אבל באמת מחזק יש לנו קשר טוב עם העירייה ונציגי ממשלה כאן ששומע לנו על מה שאנו צריכים 

הרב אברהם (אלברט) גיגי. רב הראשי של בריסל אמר למעריב הפרס הזו נותן שתי דברים 1 לנו היהודים זה גאווה גדולה זה נותן לנו לראות שיש אנשים שלא שונאים אותנו ורוצה לעזור לנו , וגם זה נותן לאנשי עולם להכיר אותנו אנטישמיות מגיע מהלא נודע הפרס נותן להבין שאנו פועלים למען שלום והבנה 

 הבן של הרב הרב בנימין גולדשמידט שהוא רב במנהטן בארה"ב, אמר למעריב זה משהו מיוחד שמשימה של אבא שלי  מוכר לעולם ורואים את  פעילותיו ועבודתו זה במיוחד אחרי הקרבות אישית שאבא עשה  שנעלץ  לעזוב את רוסיה אחרי 30 שנה בגלל שהתנגד למלחמה באוקראינה,  גאים באבא שלי ומקווים ללמוד ממנו לשנים רבות. 

ראשת העיר אאכן Sibylle Keupen אמרה למעריב לדעתי הפרס הזו זו מסר חשוב שצריך לעבוד ביחד ולהלחם באנטישמיות,  יש היסטוריה שלמה של אנטישמיות בעולם והגיע הזמן להגיד דיי מספיק , הרב פנחס מסמל דוגמה שאדם שנלחם למען כולם ומחבר בין כל הדתות 

פרנק ויאקורקה היועץ הראשי של סבטלנה ציחנובסקאיה מנהיגת מפלגת האופוזיציה בבלארוס אמר למעריב, באנו לכבד את הרב גולדשמידט שחברנו הטוב אנו מאמינים שבלארוס צריכה לשנות ולהילחם באנטישמיות, ליצור קשרים חזקים יותר עם ישראל ולעמוד  יחד נגד שנאה, עלינו לזכור שרבים מהמנהיגים הציונים הגיעו מבלארוס. נפעל להילחם באנטישמיות ונברך את הרב גולדשמידט על ההישג המדהים הזה ליהדות אירופה