אפשר לשער מה הייתה תגובתה של המלכה אליזבת השנייה כאשר שמעה בסוף השבוע שעבר על ההאשמות כי בנה השני, הדוכס מיורק הנסיך אנדרו, קיים יחסי מין עם קטינה אמריקאית.

"הו, פיליפ, לא שוב", היא ככל הנראה אמרה בייאוש לבעלה בסרדינגהם האוס, המעון המלכותי במערב אנגליה שבו מעבירים השניים את חופשת סוף השנה. לא כך רצתה המלכה לפתוח את שנת 2015, שאמורה לספק לא מעט רגעי אושר עבור בית המלוכה עם הלידה הצפויה של הצאצא השני של הנסיך וויליאם וקייט מידלטון, והשיא שצפוי להישבר ב-9 בספטמבר, כאשר אליזבת בת ה־ 89 תהפוך לשליטה שישבה לאורך התקופה הארוכה ביותר על כס המלוכה הבריטי.

עשו לייק לעמוד הפייסבוק שלנו –'מעריב אונליין'

האירועים הללו היו אמורים לרומם יותר את מעמדו של בית המלוכה, שידע בשנים האחרונות עדנה מחודשת אחרי לא מעט שערוריות. אבל כעת שוב מככב אחד מבני המלוכה בעמודים הראשונים של הצהובונים בממלכה, שתמיד ממתינים כמו עוף דורס לטרף חדש שיגיע מכיוון המשפחה המפורסמת, הצבעונית והשערורייתית ביותר בעולם.

בית העיסויים

הפרשה החדשה הגיעה מבית משפט שתי נשים שלא זוהו בשמותיהן תביעה אזרחית נגד הממשל האמריקאי על כך שפגע בזכויותיהן בעת שהסכים לעסקת טיעון עם אחד מחבריו הטובים לשעבר של הנסיך אנדרו, המיליארדר ג'פרי אפשטיין (61). אפשטיין נידון ב-2008 ל-18 חודשי מאסר על שידול ליחסי מין בתשלום עםקטינות, מהם ריצה 13 חודשים.
אפשטיין היה ידוע בסגנון חייו הראוותני ובמעגל הנרחב של חברים בחלונות הגבוהים. בספר הטלפונים האישי שלו, שהוצג כראיה בבית המשפט, הופיעו בין השאר פרטי הקשר של נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון, של הזמר מיק ג'אגר, ואפילו של ראש ממשלת ישראל לשעבר אהוד אולמרט. כולם, כך חשוב לציין, אינם קשורים כלל להאשמות נגד אפשטיין.
כעת מבקשות שתי נשים נוספות להצטרף לתביעה. אחת מהן היא וירג'יניה רוברטס (30), אם לשלושה שמתגוררת באוסטרליה, שטוענת כי שימשה "שפחת מין" בשירותו של אפשטיין מאז שהייתה בת 15. היא מספרת כי קיבלה תשלום של 200 דולר עבור כל "עיסוי אירוטי" שהעניקה למיליארדר האמריקאי ולחבריו העשירים.

רוברטס תיארה את סיפורה ל"דיילי מייל און סאנדיי" כבר ב-2007, אולם כעת, בשילוב המסמכים שהוגשו לבית המשפט, מוצגת הגרסה המלאה שלה. לפי רוברטס, במרץ 2001 היא פגשה לראשונה את הנסיך אנדרו בלונדון בביתה של ג'יסלן מקסוול, בתו של המיליארדר היהודי המנוח רוברט מקסוול. בכלי התקשורת בבריטניה פורסם צילום מאותו מפגש, שבו נראה הנסיך מניח את ידו על מותנה של הצעירה הקטינה ומחייך מאוזן לאוזן.

בראיון ל"דיילי מייל און סאנדיי" תיארה רוברטס את ארוחת הערב שבה השתתפה עם הנסיך, מקסוול ואפשטיין. "אנדרו יצר עמי קשר עין בכל הזדמנות", סיפרה. "הוא לא שאל אותי שום דבר על עצמי. פשוט ישבתי שם בחיוך קפוא על שפתי. ג'יסלן לחשה 'נראה שהנסיך ממש מתעניין בך'".
 
לטענתה של רוברטס, אחרי שיצאו לרקוד, היא בילתה את הלילה עם הנסיך בחדר שלה בביתה של מקסוול, וכאשר שבה לארה"ב קיבלה סכום של 15 אלף דולר מאפשטיין. המפגש בלונדון לא היה האחרון בין רוברטס לבין הנסיך הבריטי, כך טענה הצעירה האמריקאית.
 
בהמשך, עד שנת 2002, היא בילתה איתו גם בניו יורק ובאי הפרטי של אפשטיין בים הקריבי, שם שעשעה את אפשטיין ואת אנדרו עם שבע נערות רוסיות. כל הזמן הזה, רוברטס הייתה עדיין מתחת לגיל החוקי המותר לקיום יחסי מין בארה"ב.
 
"הרבה אנשים בעלי עוצמה היו חלק מהסצינה של ג'פרי, אבל אני זוכרת במיוחד את אנדרו", אמרה רוברטס ומיהרה להוסיף: "כאשר אני חושבת על מה שהוא והגברים האחרים עשו, זה שובר את לבי. אני מתכוונת לציין את שמו של כל אדם שראוי להיות מוזכר כאשר אני הולכת לבית המשפט".

ארבע הכחשות

זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה שמו של הנסיך אנדרו נקשר בשמו של אפשטיין. השניים היו חברים טובים במשך שנים, ומכר משותף סיפר בעבר כי "ג'פרי היה זה שלימד את אנדרו איך להשתחרר".
 
גם אחרי שאפשטיין יצא מהכלא, שמר עמו הדוכס הבריטי על קשר קרוב והם אף צולמו בזמן שצעדו יחדיו בסנטרל פארק בניו יורק. אולם בתחילת 2001 נאלץ הנסיך לפרסם התנצלות פומבית על חברותו עם אפשטיין, תוך שהוא מכחיש בתוקף כל טענה על כך שקיים יחסי מין עם קטינות.
 
ברקע ההתנצלות עמדה החשיפה כי אפשטיין, ככל הנראה בתיווכו של הנסיך, הסכים לשלם 15 אלף פאונד לגרושתו של אנדרו, שרה פרגוסון (פרגי), על מנת שתשלם את חובותיה. כאשר הפרשה נחשפה, התנצלה גם פרגי והחזירה את הכסף.
 
מאז שהתפוצץ הסיפור ביום שישי יצאו דוברי הארמון במתקפת הכחשות חריגה: לא פחות מארבע הודעות לתקשורת בתוך יומיים בלבד, צעד חריג עבור בית המלוכה, שבדרך כלל משתדל שלא להתייחס כלל לפרשות המביכות שבהן מעורבים בני המשפחה.
 
בשישי ובשבת אחר הצהריים נמסר כי "כל ניסיון להתנהלות בלתי הגונה עם קטינות אינו נכון באופן קטגורי". ביום שבת בערב כבר הזכירה התגובה את דבריו המפורסמים של ביל קלינטון בפרשת מוניקה לוינסקי: "אנחנו מכחישים בבירור שלדוכס מיורק היה איזשהו סוג של קשר מיני או יחסים עם וירג'יניה רוברטס. כל טענה נגדית אינה נכונה והיא חסרת בסיס".
 
וביום ראשון בערב, אחרי שאביה של רוברטס טען כי בתו אף פגשה את המלכה, מיהרו דוברי בית המלוכה להכריז כי לא היו דברים מעולם. אבל ההכחשות לא הורידו את הסיפור מסדר היום, וכלי התקשורת המשיכו לעסוק בו ללא הפסקה, מחפשים עוד ועוד היבטים שערורייתיים של הפרשה.
 
ביום ראשון בערב חזר הנסיך לביתו בטירת וינדזור אחרי חופשת סוף השנה בשווייץ, ומאז הוא מסתגר. מקורבים לבית המלוכה סיפרו כי הוא כבר ניהל לפחות שיחת טלפון אחת עם אמו, שבוודאי דרשה ממנו לספר לה את כל האמת, וכי הוא דן עם יועציו בדרכים לצמצם את הנזק.
 
אולם גם אם הדוכס מיורק ינסה להראות שהוא ממשיך בשגרה, ובין השאר יגיע לפורום הכלכלי בדאבוס בהמשך החודש, כנראה שהפרשה רחוקה מלהסתיים. בסקוטלנד יארד הבהירו כי אם רוברטס, או כל אדם אחר, יגיש תלונה נגד הנסיך, צפויה להיפתח חקירה. אבל נראה כי המבוכה הגדולה ביותר תתרחש אם רוברטס תחליט לפרסם את הפרטים העסיסיים המלאים בספר שהיא שוקלת לכתוב, כפי שטענו בימים האחרונים מקורביה.

קשרים מפוקפקים

הנסיך אנדרו אלברט כריסטיאן אדוארד מאונטבטן־וינדזור, ילדם השלישי ובנם השני של המלכה אליזבת והנסיך פיליפ, נולד ב-19 בפברואר 1960. עם לידתו, הוא היה השני בתור לכס המלוכה, אחרי אחיו הנסיך צ'רלס, אולם כיום הוא רק במקום החמישי.
 
לאחר הלידה של תינוקם השני של וויליאם וקייט הוא צפוי להתרחק מקום נוסף. במכתב ששלחה המלכה לבת דודתה אחרי לידתו של אנדרו, כתבה: "התינוק חמוד, והוא טוב מאוד ושוקל היטב. שני הילדים הגדולים (צ'רלס והנסיכה אן - ח"א) מרותקים אליו לחלוטין. בסך הכל, הוא הולך להיות מפונק ביותר על ידי כל אחד מאיתנו, אני בטוחה!".
 
ב-1978, אחרי שסיים את לימודיו, בחר לוותר על האוניברסיטה והלך ישירות לצי המלכותי, שם החל בקריירה צבאית שנמשכה עד 2001 . הנסיך, שקיבל הכשרה כטייס מסוק, מצא את עצמו גם נוטל חלק פעיל במלחמת פוקלנד נגד ארגנטינה ב-1982 בעת ששירת על נושאת המטוסים "אינווינסבל", באישורה של אמו, אשר באה לקבל את פניו בנמל פורטסמות' כאשר שב לבריטניה אחרי הניצחון. הוא היה היחיד מבני משפחת המלוכה שנטל חלק בפעילות קרבית עד אשר נשלח הנסיך הארי לאפגניסטן בסוף 2007.
 
ב-23 ביולי 1986, חמש שנים אחרי שהממלכה צהלה עם חתונתם של הנסיך צ'רלס ודיאנה, שוב הייתה סיבה לחגיגה כאשר אנדרו נישא לשרה פרגוסון בטקס בווסטמינסטר אבי בלונדון. השניים הכירו זה את זה כבר בילדותם, אביה של פרגי היה מאמן הפולו של הנסיך צ'רלס, אולם רק ב-1985 הם החלו בקשר רומנטי.
 
כמו במקרה של צ'רלס ודיאנה, גם כאן הצהובונים עקבו אחרי בני הזוג, תוך שהם מתייחסים בעיקר לעלייתה הדרסטית במשקל של הדוכסית האדמונית. הנישואים נראו מאושרים בתחילה, ולבני הזוג נולדו שתי בנות - ביאטריס (שנולדה בתאריך הסמלי 8.8.88) ויוג'יני.
 
אולם הקריירה הצבאית של אנדרו, שאילצה אותו להישאר רחוק מהבית לתקופות ארוכות, כרסמה בקשר, ובצהובונים החלו להופיע צילומיה של פרגי עם גברים אחרים. במרץ 92' הודיעו בני הזוג על פרידה, ולאחר ארבע שנים שבהן המשיכה הדוכסית לככב בצילומים בלתי מחמיאים עבור משפחת המלוכה (כולל צילום בעירום עם איש עסקים אמריקאי), התגרשו אנדרו ופרגי במאי 96'.
 
למרות זאת, השניים נותרו בקשר הדוק. הם חלקו במשך שנים את בית המשפחה בברקשייר והם ממשיכים לצאת לחופשות ביחד עם בנותיהן, כפי שעשו בשבוע שעבר בשווייץ, בדיוק כאשר הפרשה התפוצצה.
 
על כן, לא מפתיע שפרגי יצאה להגנתו של בעלה לשעבר. "משפחת יורק היא יחידה הדוקה. תמיד היינו יחידה הדוקה", אמרה פרגוסון לעיתונאים באתר הסקי וורביי. "הוא האדם הגדול ביותר שקיים. כשנישאתי לו, זה היה הרגע הטוב ביותר בחיי. הוא אדם גדול, האדם הטוב ביותר בעולם".
 
אחרי שפשט את מדי הצי המלכותי, החל הנסיך אנדרו לשמש השליח המיוחד של בריטניה לסחר בינלאומי, תפקיד שבו היה אמור לייצג את בריטניה בפורומים בינלאומיים ולקדם את יחסי הסחר של הממלכה המאוחדת. אבל התואר החדש רק הביא צרות לדוכס מיורק, כאשר שמו נקשר לאישים שנויים במחלוקת ולמדינות שאינן ידועות בשמירה על זכויות האדם והאזרח.
 
הוא נתפס כאדם המטייל ברחבי העולם על חשבון משלם המסים, עד שזכה לתואר "אייר מייל אנדי". בין השאר, פורסם על קשריו של הנסיך עם סייף אל־אסלאם קדאפי, בנו של רודן לוב לשעבר מועמר קדאפי, ואף נטען כי הוא היה מעורב בשיחות החשאיות על שחרורו של המחבל מלוקרבי, עבד אל-בסט אל־מגרחי, מהכלא בסקוטלנד.
 
ידיד לובי נוסף היה סוחר הנשק, טארק קייטוני, שהעניק שרשרת זהב בשווי 18 אלף פאונד לבתו של הנסיך, ביאטריס. תהיות עלו גם בנוגע לקשריו עם השלטונות באזרבייג'ן ובנוגע לקרבתו לשלטון המושחת של נשיא קזחסטן, נורסולטן נזרבייב.
 
ב-2007 הוא אף מכר לחתנו של נזרבייב, טימור קוליבייב, את ביתו תמורת 15 מיליון פאונד, שלושה מיליון פאונד יותר מהמחיר שדרש, בעסקה שעוררה שאלות בתקשורת הבריטית.
 
במאי 2010 פרצה סערת "מזומן תמורת גישה", כאשר עיתונאי של הצהובון המנוח "ניוז אוף דה וורלד", אשר התחזה לאיש עסקים הודי, תיעד את שרה פרגוסון מבטיחה "לפתוח לו דלתות" אצל בעלה לשעבר, אם ישלם לה חצי מיליון פאונד.
 
בהמשך התנצלה פרגוסון וטענה כי הייתה שיכורה, אולם הפרשה המשיכה להעלות תהיות. אף שהוא זכה לגיבוי מצד המלכה ומצד ראש הממשלה דיוויד קמרון, בסופו של דבר השערוריות החוזרות ונשנות, ובעיקר חברותו השנויה במחלוקת עם אפשטיין, הן שאילצו את הנסיך אנדרו לפרוש ביולי 2011 מתפקיד השליח המיוחד.
 
למרות זאת, הוא המשיך לסייר ברחבי העולם ולפגוש מנהיגים שנויים במחלוקת, בראשם נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב, מבלי לספק הסברים.
 
השבוע, כאשר פרצה השערורייה המחודשת, תהה הסופר והעיתונאי כריסטופר ווילסון, שחיבר מספר ספרים על בית המלוכה, אם לא הגיע הזמן שאנדרו יתרחק סופית מאור הזרקורים כדי שלא לבייש יותר את הארמון ואת מורשתו שלו. "הדוכס מיורק, שעד כה היה חסין, נראה כעת פגיע וזקוק לסיוע", כתב וילסון בטור ב"סאנדיי טלגרף". "הוא יכול לסייע לעצמו אם ישמע לעצתם של אלה שבקיאים בענייני העולם יותר ממנו. ואם דבריהם יכללו את הרעיון שהגיע הזמן עבורו לעזוב את הזירה הציבורית, הוא צריך לשקול גם את האפשרות הזאת".
 
ייתכן כי בסופו של דבר, זו העצה שאמו תיתן לו, וסביר להניח שלאנדרו לא תהיה ברירה אלא לקבל זאת, אם ירצה ואם לא.