לאחר ששני בני ערובה יפנים נפלו לידי דאעש, ואחד מהם הוצא להורג, הודיע ארגון הטרור בקלטת ביום שלישי, כי הוא יוצא להורג את העיתונאי היפני קינגי גוטו והטייס הירדני מועאז כסאסבה, במידה וממשלת ירדן לא תשחרר את האסירה סאג'דה רישאווי, הנמצאת בכלא הירדני.


הבוקר דווח בירדן, כי מסוקים העבירו את האסירה לכלא "האשמיה" כנראה בדרך לשחרורה.

אז, מי זאת האסירה שדאעש מעוניינים בשחרורה?


סאג'דה רישאווי היא אזרחית עיראקית שנולדה ב-1970, ונעצרה בעמאן ב-2005 כשעל גופה חגורת נפץ, אותה הייתה אמורה לפוצץ בבית מלון יוקרתי בבירת ירדן. למשימה ההתאבדות היא גוייסה על ידי בעלה, חוסין עלי א-שמרי, שאף פוצץ את עצמו באותו יום.

בית משפט בירדן הרשיע את רישאווי ושפט אותה לגזר דין מוות, אולם לאחר מכן הוקפא גזר הדין מאחר והתברר כי רישאווי סובלת מפיגור שכלי ולא גרמה למותו של איש. בנוסף יש לה שלושה ילדים קטנים החיים עם קרובי משפחתה. בנובמבר 2005 היא הופיעה בראיון טלוויזיוני בו היא דיברה על משימת ההתאבדות שכשלה.

על פי המשימה, בני הזוג היו אמורים להתאבד בפיצוץ חגורת הנפץ בבית מלון רדיסון בעמאן, במהלך טכס חתונת בתו של הבמאי הסורי המפורסם מוסטפא אל-עקאד. הבעל הצליח במשימה, והרג 38 בני אדם בהם הבמאי עצמו. בראיון אמרה רישאווי: "בעלי פוצץ את המטען שלו, אך אני לא הצלחתי. האנשים נמלטו מהמקום, ואני ברחתי יחד אתם".

שלטונות רבת עמון האשימו את ארגון אל-קאעידה בעיראק, בראשות אבו מוסעב א-זרקאווי, באחריות לפיגוע. זאת, לאחר שהתברר כי רישאווי היא אחותו של אחד מעוזריו של ראש הארגון בעיראק, תאמר מובארק עתרוס, ובת דודו של עבד א-סתאר אבו רישה, אחד ממנהיגי השבטים המוכרים בעיראק.

בינתיים, כלי תקשורת בירדן דווחו הבוקר (רביעי) כי נצפתה "תנועת מסוקים לא רגילה בעיקר במחוז זרקא". על פי הדיווח, האסירה העיראקית הועברה לכלא "אל-האשמיה" לקראת שחרורה ממאסר.

מקורות מדיניים בממלכה מסרו, כי "השעות הקרובות קריטיות", לאור האולטימטום בן 24 השעות של ארגון דאעש.

העברת האסירה העירקאית נעשתה כשבמקביל אלפים מפגינים מול משרדי מושל מחוז כרכ ומול משרדי ראשי הממשלה, בדרישה לשחרר את האסירה העיראקית על מנת להציל את חייו של הטייס הירדני. זאת, למרות שבקלטת לא נדרש שחרורה של רישאווי תמורת כסאסבה, אלא תמורה בן הערובה היפני – אך קישר בין חיי שניהם בתום האולטימטום.

השאלה שנשאלת כעת, מדוע דורש ארגון "המדינה האסלאמית" לשחרר את רישאווי? האם בשל הטענה כי מדובר ב"אחות לג'יהאד" כפי שפרסם, או לצורכי תעמולה שמטרתה לגייס עוד לוחמים לשורותיו, כארגון הדואג ל"אחים ואחיות" העצורים.