הלחימה במזרח אוקראינה התעצמה היום (שבת) כחלק ממאמץ כולל של הבדלנים הפרו רוסים לכבוש עוד שטחים מכוחות הממשלה במזרח המדינה, בטרם תיכנס לתוקפה הפסקת האש, הצפויה להתחיל במהלך הלילה.



שבעה חיילים של כוחות הממשלה נהרגו בקרבות היום, בעוד כוחות של הבדלנים הפרו רוסים במזרח המדינה מתקדמים לעבר העיר דבלצב, צומת רכבות חשוב במזרח אוקראינה.




המורדים, מלווים בכוחות שיריון וארטילריה רבים, פתחו במתקפה כחלק מתוכנית מקיפה ומאמץ מאורגן להשיג מטרות בשטחי הלחימה, כך דיווח  דובר הממשלה האוקראינית, אנדרי לישנקו.



עשרות כלי רכב משוריינים וטנקים נראו חולפים בצומת קריטית בסמוך לעיר דבלצב, הנשלטת עדיין ע"י כוחות ממשלת אוקראינה. מורד שנכח במקום אמר כי מדובר ב"אורחים מרוסיה", עדות לכוחות ששלח נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לעזרת הבדלנים הפרו רוסים באזור, נוכחות אותה רוסיה מכחישה בתוקף. 



טאטיאנה דמצ'נקו, מפקדת כוחות המורדים בעיירה חורליבקה, הביעה ספקנות בהצלחתם של הפסקת האש ותוכנית השלום ואמרה: "אני לא מאמינה כי הפסקת האש  תחזיק מעמד. הם הרי ירו עלינו, ואז מה? ניאלץ להישאר בשקט? אם הם לא ירו עלינו אנו לא נגיב".



"הלחימה תפגע בכל העולם"








אתמול אמר נשיא אוקראינה פטרו פרושנקו כי אוקראינה הגיע לצומת דרכים חשוב שיכריע בין שלום ומלחמה. הוא הזהיר מפני פיצוץ הפסקת האש ואמר: "או שהאויב יעצור את האש ויקבל את השיחות והפסקת האש או שאנו עלולים להתדרדר ללחימה שתפגע בנו, באיחוד האירופי ובכל העולם".



הפסקת האש נקבעה בשבוע שעבר לאחר שיחות שנמשכו 16 שעות, במינסק בירת בלארוס, בין מנהיגי האיחוד האירופי ואוקראינה מצד אחד, ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומנהיגי הבדלנים הפרו רוסים מהצד השני.




נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, במהלך השיחות עם מקבילו האוקראיני, פטרו פרושנקו. צילום: רויטרס



בהסכם בין הצדדים סוכם כי הפסקת האש תיכנס לתוקפה בלילה שבין שבת וראשון, שני הצדדים יפנו את הארטילריה והרכב המשוריין שברשותם למרחק מוסכם מאזור הלחימה ומשא ומתן על אוטונומיה לאזורים הפרו רוסים במזרח אוקראינה יבטיח את זכויותיהם של תושבי האזור. 



כזכור, הלחימה במזרח אוקראינה התחדשה בשבועות האחרונים, זאת לאחר חודשים ארוכים של תקריות ירי מאורגנות ואישיות. בלחימה במזרח אוקראינה, שהחלה לאחר המהפכה הפרו אירופית במדינה בחורף שעבר, נהרגו למעלה מ-5000 בני אדם מאז חודש אפריל.