דוח ממשלתי חמור בבריטניה קובע כי 80 אלף בני אדם עלולים למות במקרה שתהיה התפרצות של חיידק שחסין לתרופות שקיימות כיום, וכי אפילו ניתוחים פשוטים עלולים להפוך לסכנה לבריאותם של החולים.

הדוח ״רישום הסיכון הלאומי ממצבי חירום אזרחיים״, שהכין משרד הקבינט בלונדון, בחן את דרכי ההתמודדות עם איומים אפשריים על ביטחון הציבור כגון טרור, שפעת ואסונות טבע. לפי קטעים שפורסמו אתמול, מחברי הדוח הזהירו במיוחד מפני הסכנה שעלולה להיגרם במקרה של התפרצות של חיידק העמיד לחיסונים המוכרים.
 
״סוגיה שהופכת לרצינית יותר היא ההתפתחות וההתפשטות של מיקרובים חסינים, שמתרחשת כשהתרופות כבר אינן יעילות בטיפול בזיהומים שנגרמים ממיקרו אורגניזמים״, נאמר בדוח, ״בלי אנטיביוטיקה יעילה, אפילו ניתוח קטן וניתוחים שגרתיים עלולים להפוך להליכים בסיכון גבוה, שיובילו למחלה ממושכת יותר ובסופו של דבר למוות מוקדם״.
 

עוד ציינו מחברי הדוח כי מרכיבים רבים של הרפואה המודרנית - כולל השתלות אברים, טיפולים נגד מחלת הסרטן וניתוחי מעיים - עלולים להפוך בלתי בטוחים בשל סכנת זיהום, וכי מגפות שפעת יהפכו למסוכנות יותר בלי טיפולים יעילים.
 
״מספרי הזיהומים שיסתבכו בשל מיקרובים חסינים צפויים לעלות באופן ניכר ב-20 השנים הבאות״, הזהיר הדוח הממשלתי. ״אם תתרחש מגפה נרחבת, אנחנו צפויים להתמודד עם קרוב ל־200 אלף בני אדם שיושפעו מזיהום בקטריאלי בדם שאי אפשר יהיה לטפל בו ביעילות עם התרופות הקיימות, וסביב 80 אלף חולים עלולים למות. נוסף על כך, מספרים גבוהים של מקרי מוות צפויים מצורות אחרות של זיהום כתוצאה ממיקרובים חסינים״.
 
זו לא הפעם הראשונה שבה הממשלה הבריטית מזהירה מפני סכנה של התפרצות חיידקים חסינים. ״זה לא איום מרוחק, אלא משהו שמתרחש כעת״, אמר ראש הממשלה, דיוויד קמרון, בראיון ל״טיימס״ ביולי שעבר. ״אם לא נפעל, אנחנו מביטים על תסריט כמעט בלתי נתפס שבו האנטיביוטיקה כבר לא תעבוד ונחזור לימים האפלים של הרפואה, שבהם זיהומים שאפשר לטפל בהם ופציעות שוב יגרמו למוות. אסור לאפשר לזה להתרחש ואני רוצה לראות תגובה עולמית חזקה יותר ועקבית יותר״.
 
לפני שנתיים הזהירה גם ראשת שירותי הבריאות באנגליה, סאלי דיוויס, מפני התפרצות של מיקרובים עמידים. ״העולם פשוט לא יכול להרשות לעצמו שלא לנקוט פעולה לנוכח העלייה המדאיגה בהתנגדות לאנטיביוטיקה ולתרופות אחרות שאנחנו עדים לה כרגע״, אמרה. ״אם לא ננקוט פעולה, בתוך 20 שנה אנחנו נהיה חזרה במאה ה־19 שבה דלקות הרגו אותנו כתוצאה מניתוחים שגרתיים״.
 
גם דוח של ארגון הבריאות העולמי שפורסם אשתקד קבע כי ״התנגדות לאנטיביוטיקה אינה יותר תחזית לעתיד. זה מתרחש כעת, ברחבי העולם, ומציב סיכון בפני היכולת לטפל בזיהומים שגרתיים בקהילה ובבתי החולים. בלי תגובה דחופה ומתואמת, העולם צועד לעבר עידן שאחרי האנטיביוטיקה, שבו זיהומים רגילים ופציעות קטנות, שניתן היה לטפל בהן במשך שנים, יכולות שוב להרוג״.