לאחר כשבוע של סיוע וחילוץ בנפאל מוכת רעש האדמה, במשרד החוץ נערכים לישורת האחרונה של המבצע. במסיבת עיתונאים שערך אתמול, אמר שר החוץ אביגדור ליברמן כי משרדו יעשה כל מאמץ כדי לעזור במציאתו של אור אסרף, מנותק הקשר האחרון מבין הישראלים ששהו במדינה בזמן האסון.
 
פטריק אסרף, אביו של אור בן ה-22, קרא למדינה ללחוץ על ממשלת נפאל על מנת שזו תספק מסוקים שיעזרו בחיפושים. האב יצא לנפאל עם כמה מחבריו של אור לסיירת אגוז כדי לנסות לאתרו. "מבצע החיפושים שהיה אמור לצאת היום לפועל לא יצא בשל מצוקת מסוקים", אמר אתמול האב פטריק, שהוסיף כי "מיום ליום מתגברת אצלנו הדאגה. חייבים להשיג מסוק".
 
האם, אורית אסרף, סיפרה ל"מעריב-סופהשבוע" כי "מנכ"ל משרד החוץ הבטיח לי שמחר יופנו כל המאמצים לחיפושים אחר אור. כל האנרגיות מרוכזות בזה. אני יודעת שהיום נעשו חיפושים מהאוויר בלבד. גם אני מחכה לעדכון בעצמי ומחכה לעדכון מבעלי. הוא ינחת וצפוי להיפגש עם המשלחות ועם חיליק מגנוס, והם אמורים להראות לו בשטח את הדברים".
 

בינתיים פותחו חבריו של אסרף חמ״ל בביתו של אחד מהם בלהבים. הם אוספים מידע, בעיקר באמצעות הפייסבוק, שם הם גם מפיצים הודעות בכמה שפות בתקווה שאחד השיתופים יגיע למישהו שראה את אור. לחמ"ל המאולתר הגיעו במהלך היום שמועות רבות על כך שאור נראה על ידי מטיילים לאחר רעידת האדמה, אולם כולן היו ממקור שלישי ולא נמצאה להן אחיזה במציאות. כמה מהחברים סבורים כי אור הצטרף לקבוצת מטיילים בטרק הלנגטנג, וככל הנראה במהלך הטרק הוא שינה מסלול והגביר את הקצב. דבר אחד ברור לכולם: באזור שבו יצא אור לטיול הייתה מפולת שלגים לאחר הרעידות, וקבוצת המטיילים שיצאה איתו לטרק הצליחה למצוא דרכה החוצה רק באמצעות נהגי ג׳יפים שחלפו במקום וחיפשו ניצולים.
 
סיוע לכפרים המרוחקים

חמישה ימים לאחר רעידת האדמה הקטלנית שגרמה למותם של למעלה מ־5,500 בני אדם ולפציעתם של יותר מעשרת אלפים, זכו אתמול התושבים הכואבים לכמה דקות של נחת כאשר משלחת סיוע אמריקאית הצליחה, לאחר שעות של עבודה מאומצת, להוציא מהריסות מבנה בבירה קטמנדו נער כבן 15 כשהוא בחיים ובמצב טוב יחסית. לקול תרועות הקהל שהתקבץ מסביב לאלונקה שעליה הוא נישא, הועבר הנער ההמום כשפניו מכוסות באבק לאמבולנס שהמתין לו, ונלקח לבית חולים שדה שהקים צה"ל במקום. ראש צוות החילוץ, אנדרו אולוורה, סיפר כי הנער נלכד בין שתי קומות כאשר מבנה המגורים קרס ביום שבת בבוקר, ושרד הודות לבקבוק מים שהיה ברשותו.
 
למרות החילוץ המרגש שהסתיים בסוף טוב, הכעס בקרב האוכלוסייה מתגבר והולך בימים האחרונים. התושבים שנמצאים כעת בקטמנדו זועמים על הרשויות שלא מעמידות לרשותם מספיק אוטובוסים שיסיעו אותם לבתיהם הנמצאים בכפרים מרוחקים שספגו את מרב הנזק. אתמול התגודדו כמה מאות מפגינים סביב בניין הפרלמנט בבי רה והתעמתו תענם כוחות המשטרה במיקום.
בתוך כך, נמשכים מאמצי החילוץ של משלחות ההצלה שהגיעו מישראל. מתנדבי משלחת הכוללת את פירסט, זק״א ואיחוד הצלה, יצאו היום להגיש סיוע ראשוני בכפרים מרוחקים נוספים שטרם קיבלו סיוע. הכפרים שאליהם יגיעו נבחרו יחד עם צבא נפאל לאחר שאזורי ההרס מופו. רוב האזורים המרוחקים מנותקים מתשתיות תקשורת ולכן קשה לאמוד את מצבם.
 
מנכ"ל משרד החוץ ניסים בן שטרית ביקש אתמול לומר כי אסרף מוגדר עדיין בחזקת מנותק קשר ולא נעדר. הוא הוסיף כי בית החולים שהוקם בנפאל ימשיך לפעול עוד כשבועיים, ולאחר מכן יעבור לידי צבא נפאל. מדובר בתרומה שמוערכת בכמיליון דולר. בנוסף, החליט השר ליברמן לאמץ כפר נפאלי ולעזור בפינוי ההריסות בו ובשיקום התשתיות. "הסתכלתי על המעצמות שהיו להן יותר מטיילים מאיתנו בנפאל, ואף אחת מהן לא העניקה רבע מהסיוע שאנחנו הענקנו לאזרחינו".
 
בהתייחסו לביקורת שנשמעה על עלויות המבצע ולשאלת אחריותה של מדינת ישראל לאזרחיה המטיילים ברחבי העולם, אמר ליברמן: "אנחנו לא יודעים מה עלויות המבצע עדיין. ברגע שזה קרה אמרתי לאנשי משרד החוץ קחו מטוס וצאו לשם. חשבונות נעשה בסוף. וזה לא הזמן לביקורת. אומנם המטיילים לא שאלו את משרד החוץ לאן לנסוע, אבל אנחנו נעזור לכ ק1 יהודי בעולם באשר הוא".