בטקס מרגש ובמעמד משפחות שכולות וניצולי שואה עמדו דום 170 מפקדים בצה״ל - קצינים ונגדים – והצדיעו לעבר הר האפר ובו שבעה טונות אפר אדם של יהודים שנרצחו ונשרפו במחנה ההשמדה מיידנק שבפולין. 



המשלחת שיצאה מישראל ביום ראשון, תגיע היום למחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, שם תקיים המשלחת טקס מסכם בסימן 70 שנה לניצחון בנות הברית על גרמניה הנאצית.

״שבעה עשורים מאז תום המלחמה הארורה והאיומה שידע המין האנושי, כאשר מגן הדוד אינו נישא כאות קלון אלא כאות ומגן לתקומתו של העם היהודי, אנו ניצבים כאן בגאווה וביראת כבוד כמפקדים בצבא ההגנה לישראל, מדינה חזקה ואיתנה", אמר בטקס אל"מ אבי מוטולה, מפקד צוות במשלחת, "אנו אומרים ומבטיחים לזכור ולא ולשכוח. לעולם לא ניתן שהגורל של העם היהודי ושל אזרחי מדינת ישראל יהיה נתון לחסדי אחרים״. 
 
בחודש נובמבר 1943 נרצחו במחנה ההשמדה מיידנק 18,400 יהודים. חלקם נרצחו ביריות וחלקם נשרפו חיים בבורות שנחפרו מראש. הרצח בוצע לצלילי מוזיקה מחרישת אוזניים, כשרעש הרמקולים גבר על רעש הצרחות של הקורבנות. ״אנו עומדים למרגלותיה של האנדרטה אשר תחת כיפתה קבור אפר הקורבנות, ועליה חקוק המשפט 'גורלנו - אזהרה לכם'״ הוסיף אל״מ מוטולה, "במוזיקה הרועמת של אותו היום לא נשמעה האזהרה. אולם היום, בשנת 2015, אף מוזיקה בעולם - תהא עוצמתה אשר תהא - לא תוכל להחריש את אוזנינו"
 

על המשלחת מפקד תא"ל נדב פדן, מפקד עוצבת הפלדה שמלווה באופן צמוד את יהודית אשריאל, ניצולת שואה שהגיעה עם המשלחת לפולין ומלווה את הקצינים עוד מימי ההכנה ביד ושם. אשראיל הביאה את עדותה בפני המפקדים באתרים השונים, וסיפרה בהתרגשות שהמעמד לא פשוט עבורה אך חשוב מאוד להנצחת השואה לדורות הבאים.
 
אל״מ מוטולה סיפר כי ההכנה למשלחת הביאה אותו אל ביתה של ניצולת השואה הלינה בירנבאום, שבדיוק לפני 72 נכנסה בשערי המחנה מיידנק כנערה בת 13. ״נפגשתי עם הלינה לפני שבועיים. היא סיפרה לי על קורותיה כילדה בגטו ורשה לפני המרד ובמהלכו, כיצד נתפסה על ידי הגרמנים ונשלחה בקרון בהמות למיידנק בו נפרדה מאמה לעולמים, על הישרדותה במחנה ההשמדה אושויץ, על הציפיה לסוף המלחמה ועל העליה ארצה. היה חשוב לי להביא את סיפורה של הלינה למקום הזה״, הוסיף מוטולה בהתרגשות. ״לקרוא בפני המפקדים את המסר שלה, לצד המסר שלי. זה לא רק מסע של למידת השואה. זה מסע של למידה עצמית. אני מקווה שכל אחד שיחזור לארץ יקח מכאן לא רק את החוויה, אלא גם החלטה חדשה ומשמעותית לעצמו, למשפחתו ולתפקידו בצבא״.
 
המשלחת החלה את השבוע בגטו וורשה ובבית העלמין אוקופובה. בפעם הראשונה מאז החל צה״ל להוציא משלחות עדים במדים לפולין, ביקרה המשלחת במוזיאון היהודי המקומי. בהמשך ביקרה המשלחת בטיקוצ׳ין, לופחובה, מחנה ההשמדה טרבלינקה, מיידנק, כמה אתרים בקרקוב, ותסיים היום בערב בטקס משלחתי מיוחד באושוויץ ובבירקנאו.