אפילו המשקיפים הפוליטיים המפוכחים של צרפת, אלו שראו את המצבים הבלתי אפשריים ברפובליקה החמישית, נדהמו לנוכח המצב השורר בימים אלה בצמרת המדינה. אחרי כל המשברים והשערוריות סביב הזוגיות של הנשיא פרנסואה הולנד, אישה אחת נמצאת צמוד אליו לאחרונה: סגולן רויאל, אשת חיקו הראשונה ואם ארבעת ילדיו.



זו ההתפתחות שנראתה הכי פחות צפויה. רויאל, בת 61, הייתה שותפתו הפוליטית של הולנד, שהניח לה לרוץ בבחירות לנשיאות ב־2007 ולהפסיד לניקולא סרקוזי. חמש שנים אחר כך הולנד, בחברת בת זוג חדשה, העיתונאית ולרי טרירוויילר, ניצח את סרקוזי והתמנה לנשיא.



רויאל החבולה לא ויתרה על שאיפותיה גם במדבר הפוליטי שחצתה, וחזרה לצמרת צמוד מאוד לנשיא בתפקיד השרה לענייני אנרגיה ואיכות הסביבה עם סמכויות רחבות, אך למעשה, הרבה יותר מזה. כיום אומרים הצרפתים שאומנם למדינתם אין גברת ראשונה, אבל יש לה סגנית נשיא, גם אם שני התפקידים אינם קיימים רשמית ברפובליקה החמישית.



מתברר שהנשיא הכי פחות פופולרי בתולדות הרפובליקה הצרפתית רואה בבת זוגו, שאותה גילה לפתע מחדש, את הקלף המנצח האחרון שהוא עדיין יכול לשלוף מכובעו לפני הבחירות הבאות, שיתקיימו ב־2017.



היחידה שלא הופתעה היא טרירוויילר, שספרה על חייה עם הנשיא, ״תודה על הרגע״, היה להיט וסידר אותה כלכלית לשארית חייה. בשנה שעברה נאלצה טרירוויילר לפנות את מקומה כבת זוגו של הנשיא לשחקנית ז׳ולי גאייה, וכיום היא טוענת שציפתה לשובה של רויאל.



״אי אפשר להפריד ביניהם״, היא מודה. ״זה לא רק בגלל הילדים המשותפים, לשניהם יש תאווה חסרת רסן לחיים הפוליטיים. השלטון הוא טעם החיים שלהם, האובססיה המשותפת. השאלה הייתה תמיד מי מהם ייבחר לנשיאות ויגיע לארמון האליזה. השאלה הזאת נפתרה. עכשיו הם יכולים לחזור זה לזרועות זה ולנצל עד תום את השלטון ואת התקשורת ששניהם כל כך כרוכים אחריה״.



כעת אין לה עוד אשליות בנוגע לתפקיד ששיחקה בסיפור הזה. ״לא היה כאן מקום לאישה נוספת״, היא אומרת. ״אני שימשתי בסך הכל מכשיר לכיבוש השלטון בידי הולנד, כשבשנת 2005 היריבות הפוליטית בין בני הזוג גברה על השותפות ביניהם״.




גם היא לא הפכה לאישה הראשונה. ז'ולי גאייה. צילום: רויטרס

הקלינטונים הגיעו


כדי לבצע את הקאמבק הגדול נאלצה רויאל להתגבר על התותחים הכבדים בסביבת הנשיא, שלא ראו את חזרתה בעין יפה ואפילו התלוננו שיש למעשה זה ריח של ״ריקבון מלכותי״. ״זה מגוחך״, אומרת רויאל. ״אנחנו בשנת 2015 בצרפת, ארץ זכויות האדם והאישה, ולא בטירת ורסאי של לואי ה-14״.



ועדיין, היא מודה שחזרתה לא הייתה קלה. ״הרבה שרים לא רצו בי בטענה שאכניס אווירה של סלבריטאיות לממשלתו של מנואל ולס. הם הציבו בפני מחסומים גדולים״, אמרה. ולטוענים שזה לא נכון לערבב בין ענייני משפחה ומדינה, היא עונה: ״אני בראש ובראשונה פוליטיקאית שיש לה לגיטימיות והיסטוריה של קרבות קשים וכואבים. אני מזכירה לאלה שרוצים לשכוח שהייתי מועמדת לנשיאות והאישה הראשונה שעלתה לסיבוב השני בבחירות אלה״.



אולם גם הדברים הללו לא הפריעו למקטרגים לערוך השוואות בין הזוג הנשיאותי הצרפתי ומקבילו האמריקאי. ״הקלינטונים הגיעו לארמון האליזה״, נשמעו האמירות. שר בכיר בממשלה סיפר כי ״בישיבת הממשלה היא יושבת לימינו, ומספיק להתבונן בהם קצת כדי להבין שהם זקוקים רק להרמת גבה כדי להבין זה את זה״.



רויאל כבר מרשה לעצמה לסדר עניינים מעל לראשו של ראש הממשלה, וכששר או פקיד בכיר מתלונן על כך באוזניה, היא עונה ״תשאלו את הנשיא״. הולנד מצדו שולח את המתלוננים על מעורבותה המוגזמת ״לסדר את זה עם רויאל״. שוב ושוב הוא חוזר בפני בני שיחו על האמירה, ״אל תשכחו לשאול לדעתה של רויאל, אל תשכחו להודיע לה על כך״, עד שגם הם מבינים שמדובר במקרה אבוד.



מעמד הגברת הראשונה, שהולנד סירב להעניק לטרירוויילר ולגאייה, נפל לידיה של רויאל מבלי משים. היא האישה שנמצאת לצדו באירועים רשמיים רבים, כולל בביקורים שנערכים מחוץ למדינה. היא התלוותה אליו לנסיעות לפיליפינים ולאיים הקריביים, כולל ביקור אצל נשיא קובה, ראול קסטרו ואחיו פידל. נראה כאילו כל שנות הפירוד והמתח היו כלא היו, והמעגל נסגר באופן טבעי.



נוכחותה הבולטת של רויאל, לצד הנשיא או בלעדיו, מוצדקת רשמית על ידי המשימה הבינלאומית הגדולה שקיבלו עליהם השנה הצרפתים: ועידת האקלים העולמית הגדולה שתתכנס בפריז בחודש דצמבר בניסיון, אולי האחרון, להציל את כדור הארץ מאסון אקולוגי שייגרם כתוצאה מנזקי ההתחממות הגלובלית.



מעבר להיבט הבינלאומי, הולנד מקווה שהצלחה כלשהי בוועידה תעלה שוב את מניותיו לקראת הבחירות, כפי שעשתה לזמן קצר התנהגותו הראויה לנוכח הפיגועים הגדולים בחודש ינואר האחרון. כדי למנוע חיכוכים בצמרת, ניסה הולנד לחלק את התפקידים לקראת הוועידה בין רויאל ובין שר החוץ לורן פביוס, יריב פוליטי ותיק שלה, שרואה את עצמו כמנצח המרכזי על ההכנות לפסגה. הכבוד לפביוס, העבודה בשטח לרויאל.



מקורביו של פביוס התלוננו ש"הולנד מפנק יותר מדי את רויאל״, ושהיא מנצלת זאת כדי לפגוע בפביוס. איתות האזהרה היה בוועידת ההכנה לפסגה, שנערכה בדצמבר שעבר בלימה בירת פרו. פביוס התכוון לנסוע לוועידה בטיסה רגילה; רויאל, שצורפה ברגע האחרון, הובילה את הנשיא להעמיד לרשותה את המטוס הנשיאותי. פביוס חרק שיניים והצטרף. אבל ההשפלה הגדולה לשר החוץ הגיעה כאשר הפסגה התארכה ורויאל חזרה לפריז במטוס הנשיאותי, בעוד שהוא עצמו נשאר עד סיומה ונאלץ לחזור הביתה בטיסת לואו־קוסט.



בימים הקרובים תצא רויאל לפגישה עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה על סיפונה של הספינה "הרמיון" המשוחזרת, ותישא איתה מסר מהנשיא הצרפתי. הספינה - שיצאה לדרך באפריל מנמל לה רושל בצרפת - הפליגה על פני האוקיינוס האטלנטי במטרה להציג את מסעו של המרקיז הצרפתי לה פאייט אל דרום קרוליינה בשנת 1777, בדרכו להצטרף לשורת המהפכנים האמריקאים. השקתה הרשמית של הספינה הייתה אחת מנקודות הציון לחזרתה של רויאל לצמרת. היא ליוותה את הנשיא קורנת מאושר, ושניהם עלו יחד לספינה בחיוך גדול.




ולרי טרירוויילר. צילום: רויטרס


התשובה ללה פן


לפני כשלוש שנים, כשרויאל הובסה בבחירות לפרלמנט, צייצה טרירוויילר בטוויטר ציוצי שמחה לטובת יריבה, אולבייה פלוריני. זו אומנם הייתה נקודת השפל בחייה הפוליטיים של אשת הנשיא לשעבר, אך גם הנקודה שבה התחדשו קשריה עם הולנד. הנשיא צלצל כדי להתנצל על מעשיה של בת זוגו, חזר להשתתף באירועים משפחתיים עם הילדים ובמהרה התחיל להציע לרויאל תפקידים בכירים. זו הייתה גם התחלת הסוף ביחסיו עם טרירוויילר, שנדחקה החוצה ממקומה ליד הנשיא באירועים הרשמיים, לפני שפינתה את מקומה באופן מלודרמטי לגאייה.



כאן לא הסתיימה השפלתה הפומבית של טרירוויילר. היא נאלצה גם להתמודד עם הצילומים המביכים של הולנד, שנתפס על אופנוע באישון ליל כשהוא מגיע לפגישה עם גאייה בדירת חטאים. טרירוויילר חשפה בספרה כי לא יכלה לשאת את הבגידה וניסתה להתאבד בבליעת כדורי שינה.



גם גאייה לא הפכה לגברת הראשונה. הצהובונים סיפרו כי ביקשה להיפרד מהנשיא בשל הלחץ התקשורתי שהופעל עליה מרגע חשיפת הרומן ביניהם. כיום היא ממשיכה בחייה העצמאיים כשחקנית ומפיקה.



בעיני הצרפתים נהנית כיום רויאל מפופולריות גוברת ומדימוי מרגיע, לעומת חוסר האמון שמעורר בהם הנשיא והרפיון שהוא משדר. בצמרת הסוציאליסטית נחשב הולנד על ידי רבים לסוס מת, והפוליטיקאים תאבי החיים מעדיפים להמר על ראש הממשלה מנואל ולס כמועמד אפשרי בבחירות לנשיאות שיתקיימו בעוד שנתיים. הברית עם רויאל היא אפוא אולי הסיכוי האחרון של הולנד.



מומחים פוליטיים רואים בה את התשובה היחידה שיכולים הסוציאליסטים להציב מול מנהיגת החזית הלאומית, מרין לה פן. אישה חזקה מול אישה חזקה. בניגוד להולנד, רויאל משתמשת בשפה ישירה ולא מנסה לעטוף את הגדרות המצב הכלכלי הקשה והאבטלה במלים יפות ומתחמקות. היא יכולה, הם מעריכים, למנוע מהולנד תבוסה כבר בסיבוב הראשון.



״אני משוחררת מהאמביציות הנשיאותיות״, מבטיחה רויאל לכל מי שרוצה לשמוע. אבל יש שמתעקשים לדחוף את ההיגיון הזה קצת יותר קדימה: ומה אם במקום לקדם את הולנד תחליט בסופו של דבר ״סגנית הנשיא״ החדשה-ישנה להישמע לקריאת התנועה ולקדם שוב את עצמה, בתור התקווה המגדרית האחרונה של ממשל השמאל השוקע?