אזרחי יוון קמו אתמול לבוקר שכולו אי ודאות לנוכח החלטת הממשלה לסגור את הבנקים לשבוע ולהגביל באופן משמעותי את משיכות הכספים. היום הממשל היווני אמור להחזיר הלוואה בסך 1.6 מיליארד יורו וההערכות הן כי אם לא יתרחש שינוי דרמטי, תיאלץ המדינה להתמודד עם פשיטת רגל כלכלית.
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הזהירה כי אם יקרוס היורו כתוצאה מהמשבר עם יוון, ״זה יהיה סופו של האיחוד האירופי״.
תורים ארוכים נרשמו אתמול מחוץ לסניפי הבנקים שנסגרו לפי הוראת הממשלה עד 6 ביולי, יום לאחר משאל העם הדרמטי על ההצעה האירופית להמשך תוכנית החילוץ הכלכלית בתמורה לקיצוצים עמוקים ולצעדי צנע נוקשים. גם הכספומטים לא פעלו אתמול והחל מהיום יוכלו התושבים למשוך עד 60 יורו ביום באמצעות כרטיסים בנקאיים מקומיים, הגבלה שאינה תקפה לבעלי כרטיסים זרים.

"כולם ממש מפחדים עכשיו, מודאגים מאוד", אמר דמיטריס (34), מהנדס חשמל מאתונה, ל״גרדיאן״ הבריטי. ״אנחנו לא יודעים מה הולך לקרות. אין לנו את המידע המדויק. תשאלו עשרה אנשים מה הם חושבים שיקרה ותקבלו עשר תשובות שונות״.
עשרות פנסיונרים הגיעו לשני סניפים של הבנק הלאומי של יוון לאחר ששמעו כי יוכלו לקבל את הקצבאות החודשיות שלהם, אבל הם מצאו עצמם מול דלתות סגורות בלי לדעת מתי יראו את הכסף. ״עבדתי כל החיים שלי, רק כדי לקום יום אחד לאסון כמו זה״, אמר לרויטרס תושב מקומי שהגיע לאסוף את כספי הפנסיה של רעייתו.
כאמור, היום צפוי המשבר להגיע לאחד מרגעיו המכריעים, כשיוון אמורה להחזיר הלוואה בסך 1.6 מיליארד יורו ללווים  הבינלאומיים - הבנק האירופי המרכזי, מדינות גוש היורו וקרן המטבע הבינלאומית. מאחר שהיום פגה תכנית החילוץ, והיות והשיחות בין הצדדים הוקפאו מאז החלטתו של ראש הממשלה היווני אלכסיס ציפראס להביא את תכנית הצנע למשאל עם, ההערכות הן כי לא יהיה מנוס מפשיטת רגל.

נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יאנקר, הבהיר אתמול כי הוא חש "נבגד" מהחלטתו של ציפראס והציר ביוונים להצביע נגד עמדת הממשלה כדי להישאר במסגרת גוש היורו. "אני קורא ליוונים שאותם אני אוהב מעומק לבי: 'אסור לכם להתאבד כי אתם מפחדים׳״, אמר.
גם מנהיגים נוספים באיחוד הביעו תרעומת על התנהלותה של אתונה. "הנקודה היא כזו: משאל העם היווני לא יהיה דרבי של האיחוד האירופי נגד ציפרס, אלא היורו נגד הדרכמה. זו הבחירה", צייץ ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי בחשבון הטוויטר שלו. "זו דמוקרטיה וזו זכותם של היוונים להחליט מה הם רוצים עבור העתיד שלהם. מה שעומד על כף המאזניים זה אם היוונים רוצים להישאר בגוש היורו או להסתכן בעזיבה", הוסיף נשיא צרפת פרנסואה הולנד. 
מי שניסתה להרגיע מעט את המתיחות הייתה הקנצלרית אנגלה מרקל שקראה למצוא פשרה שתציל את עתידו של האיחוד האירופי, אם כי לא במחיר ויתור על ערכי האיחוד. "אולי אנחנו יכולים לוותר על הערכים בטווח הקצר, אולי אנחנו יכולים לומר 'בואו נוותר עליהם פעם אחת״, אמרה מרקל לאחר פגישה עם ראשי המפלגות בגרמניה. "אבל אני אומרת: בטווח הבינוני והארוך, זה יפגע בנו. זה יגרום לנו נזק כי אירופה תפסיק להיות רלוונטית בעולם. האחדות שלנו תיעלם. לכן אנחנו צריכים למצוא פשרה ולקדם את העקרונות של אירופה".