ראש מודיעין חיל האוויר הסורי, נדים שלאח, נמצא הבוקר ירוי בראשו במכוניתו, כך דווח בסוריה. מכוניתו נמצאה ברחוב אל חמארה, אחד הרחובות המרכזיים בדמשק. נסיבות המקרה עדיין לא ידועות.



מודיעין חיל האוויר, בצד המודיעין הכללי, היה אחד הארגונים החשאיים החשובים של סוריה ובעבר גם שמש כמנגנון לחיסול של מתנגדי המשטר ופעולות מחוץ לגבולות סוריה.



ב-1986 שלח מפקד מודיעין חיל האוויר דאז, גנרל מוחמד אל חולי, מחבל פלסטיני בשם ניזאר הינדאווי, שצייד את חברתו האירית שהרתה לו בפצצה שהוסתרה בדופן כפולה של תיק היד והורה לה להעלות על טיסת אל על עם 400 נוסעים לישראל. אנשי הביטחון של אל על גילו את המטען ומשטרת בריטניה פתחה בחקירה שחשפה את הקשר הסורי.



אם הדיווחים נכונים מדובר בעוד מכה קשה למשטרו של הנשיא בשאר אסד, שמאבד את מיטב עוזריו הבכירים ונאמניו במלחמה הנמשכת זו 52 חודשים.



מאז פרוץ המלחמה נהרגו בקרבות או חוסלו בהתנקשויות של המורדים או היו קורבנות לחיסולים מצד המשטר מאות קצינים בכירים מדרגת אלוף משנה ומעלה.



משטרו של אסד חולש עתה רק על כעשרים אחוזים משטח סוריה שכוללים את דמשק והכבישים המרכזיים לצפון המדינה ולרצועת החוף שבה מרוכזת מרבית האוכלוסיה העלאווית שמשפחת אסד נמנית על בניה.



צבא סוריה נשחק בקרבות מכוח של כשלוש מאות אלף חיילים לכחמישים עד שבעים אלף. לצדו נלחמים גם מיליציות מקומיות של המשטר (שביבה) שמונות עוד עשרות אלפים מתנדבים-לוחמים.



למעשה מי שמחזיק היום את משטרו אסד הם משמרות המהפכה של איראן בראשות מפקד כוח אל קודס גנרל קאסם סולימאני, שמשגר לסוריה לא רק יועצים איראניים, אלא בעקר עשרות אלפי מתנדבים שיעים מרחבי העולם כולל אפגניסטאן, תימן, עיראק. אלה הם שכירי חרב שמקבלים עד 400 דולרים לחודש. הם לוחמים לצד כוחות חיזבאללה, שנחשבים למשענת החשובה ביותר לתחזוק משטרו של אסד.



בשל מצבו הקשה של המשטר רבו לאחרונה דיווחים כי אפשר שרוסיה, המספקת נשק למשטר, מוכנה עתה להתפשר על הסדר שיביא לסילוקו של אסד מהשלטון ולהחלפתו בידי אחר שיהיה מקובל גם על חלק מהאופוזיציה המפולגת לעשרות ארגונים. אולם לידיעות אלה אין לפי שעה אישור רשמי ואין מהלכים שיאששו שאכן יש שינוי בעמדת הנשיא ולדימיר פוטין.



איראן מצדה ממשיכה לתמוך בכל מחיר באסד ומשטרו ודוברים איראניים בדרג הפוליטי הבכיר ובדרג הצבאי חוזרים ומבהירים זאת שוב ושוב.