היועצת לביטחון לאומי, סוזן רייס, אמרה אמש (רביעי) כי היא הכירה בקיומם של הסכמים צדדיים בין איראן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה האטומית (סבא"א).



לפי אתר "The Hill", רייס אמרה כי המסמכים בין איראן וסבא"א אינם ציבוריים, אבל הממשל האמריקני מעודכן בפרטים וכבר הודיע ​​על תכולתם והוא ישתף את הפרטים עם חברי הקונגרס בתדרוך מסווג בגבעת הקפיטול. "אנחנו מרוצים מהם ונחלוק את המידע של תדרוכים אלה במלואם במושב מסווג עם הקונגרס", היא אמרה לכתבים.



הרפובליקנים דורשים לראות את הסכמי איראן-סבא"א ומתחו ביקורת על הממשל: "אנחנו רק עכשיו מגלים שחלקים של הסכם מסוכן זה נשמרו בסוד וזה מעלה את השאלה מה עוד נשמר בסוד ולא חשוף לביקורת ציבורית", אמר הסנטור טום קוטון.



הנשיא אובמה שיבח את העסקה ואמר כי זה נצחון גדול לארצות הברית שלא יאפשר לטהרן להשיג נשק גרעיני והמזרח התיכון יהפוך לבטוח יותר. מבקרי ההסכם טוענים שהוא עושה מעט מדי כדי למנוע תוקפנות איראנית וכי ההסכם יכול להשאיר את ישראל חשופה לתקיפה.



הדיבורים על עסקות סודיות עלולות לפגוע במאמצי הממשל להביס חקיקה שנועדה לערער את העסקה ורייס הדגישה בדבריה כי זה לא היה סוד שאיראן וסבא"א היו במשא ומתן להסכם על פעילות גרעינית.



לפי העסקה הגרעינית, איראן הסכימה לדון בממדים הצבאיים של תכנית הגרעין שלה ובנוסף חתמה על הסכם עם סבא"א על ​​בדיקות בבסיס הצבאי פרצ'ין, אחד האתרים הכי הרגישים שנדונו בשיחות הבינלאומיות בראשות ארצות הברית.



למחוקקים האמריקאים יש 56 ימים לעבור על ההסכם ולהצביע על אישורו או דחייתו. על nנת לדחות את ההסכם, צריכים שני שלישים מחברי שני בתי הקונגרס להצביע נגדו ולמנוע הטלת וטו על ידי הנשיא ברק אובמה שכבר הודיע כי יעשה זאת אם הקונגרס יצביע נגד.



אתמול, יו"ר בית הנבחרים האמריקאי, ג'ון ביינר, התייחס להסכם ואמר: "נמנע מהעסקה הגרעינית עם איראן מלנוע קדימה. מכיוון שעסקה רעה מאיימת על ביטחונו של העם האמריקאי, אנחנו נעשה את כל הניתן כדי לעצור אותה".