נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר היום (ה') כי המסר מהסכם הגרעין של ארצו עם מעצמות המערב הוא שיש להניח את הנשק, וכי הסוגיות המורכבות ביותר עשויות לבוא על פתרונן בדרכים דיפלומטיות.



בנאום בפני באי כנס הארגונים למען הבריאות והבטיחות בבירה טהרן, אמר הנשיא האיראני כי "המסר הנוסף, שאיש אינו יכול לאיים על האיראנים. העם מסוגל עם רצון וחוכמה לפתור את הסוגיות האזוריות והבינלאומית הקשות ביותר".



לדבריו, "מה שהשיגו הדיפלומטים האיראנים בזירה הבינלאומית פירושו שעל המעצמות לוותר על שימוש בכח, באיום, בהפחדה ובסנקציות וכי הבסיס של 'רווח-הפסד' עבר מן העולם, ויש לבוא לשולחן הדיונים כדי לפתור את הבעיות. הדיפלומטים האיראנים הוכיחו שאיראן מתונה, מנומסת ויש לה מוסר והיגיון, יחד עם ידע, אומץ וחוכמה".



רוחאני הוסיף עוד, כי ההסכם עם המעצמות יביא לקידומה הכלכלי המהיר של ארצו ועל המתנגדים מבית לדעת שיתרונותיו גדולים בהרבה מחסרונותיו. הנשיא האיראני תהה כיצד יש איראנים שלא מחמיאים להסכם, שפותח דף חדש בהיסטוריה של הרפובליקה האסלאמית.



רוחאני וממשלתו סובלים ממתקפה חריפה מצד חברי פרלמנט שמרנים הטוענים, כי הוויתורים שעשתה איראן פוגעים בעצמאותה.



מוגריני ואחריה שרי החוץ


בתוך כך, שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, תבקר בשבוע הבא לראשונה בטהרן, זאת בעקבות הסכם הגרעין שנחתם בשבוע שעבר בין איראן לבין המעצמות.



לפני הגעתה לרפובליקה האיסלאמית תבקר מוגריני גם בערב הסעודית, שם היא תפגוש את שר החוץ החדש עדל אל ג'ובייר ותדון עמו בהשפעת ההסכם על המזרח התיכון. כזכור, גם בריאד חוששים מההסכם והם עשויים לשאוף להשיג יכולת גרעינית גם כן, מה שעלול לגרור מרוץ חימוש באזור.



באיראן תיפגש מוגריני עם שר החוץ מוחמד זריף ובכירים נוספים. השבוע אישר האיחוד האירופי את ההסכם ואת הסרת הסנקציות נגד איראן.




מוגריני וזריף בלוזאן. צילום: רויטרס


בתחילת השבוע ביקר באיראן סגן קנצלרית גרמניה סיגמאר גבריאל, שהיה הדמות המערבית הכירה הראשונה שהגיע לטהרן מאז ההסכם.



גם שר החוץ של צרפת, לורן פביוס ושרי חוץ אירופים אחרים צפויים להגיע בקרוב לרפובליקה האיסלאמית לביקור.



ויש גם התפתחויות בצד הכלכלי: סגן שר הממשלה אמר כי טהרן השלימה מו"מ עם חברות אירופיות המעוניינות להשקיע במדינה. "אנחנו עדים לחזרת המשקיעים למדינה. חלק מהמשאים ומתנים הסתיימו ואישרנו לחברות רשיונות השקעה והגנות", אמר קזאיי והוסיף: "בשבועיים האחרונים אישרנו פרוייקטים בשווי של למעלה מ-2 מיליון דולר שיבוצעו על ידי חברות אירופיות". 



ואילו סגן שר הנפט והיחסים הבינלאומיים, חוסיין זמניניה, אמר כי תוך חודשיים תציג איראן חוזה חדש למכירת נפט בתוך חודשיים.