למשקיף מהצד נראה כי שבוע מבלבל  עבר על משולש הגבולות של סוריה, עיראק וטורקיה. מחבל מתאבד של דאעש התפוצץ בעיירה כורדית בסוריה ועורר את חמתם של הכורדים במדינה דווקא נגד אנקרה, חייל טורקי נהרג מירי של אנשי דאעש וטורקיה בחרה להכריז מלחמה גם על המחתרת הכורדית על הדרך ולתקוף את אנשיה דווקא בצפון עיראק.
על מנת להבין את כל ההתפתחויות האחרונות יש להכיר את ההיסטוריה הקרובה של משולש הגבולות, שמהווה את ליבו של האזור הדמוגרפי הכורדי, אחד ממוקדי הסכסוך הישנים והכאובים ביותר של המזרח התיכון.
מזרח טורקיה, הגובלת בעיראק ובסוריה היא ביתם של למעלה מ-15 מיליון כורדים. בעשורים האחרונים ניהלה המחתרת הכורדית באזור מלחמת חורמה בשלטון הטורקי, בו היא רואה שלטון כיבוש בלתי חוקי. מדובר בסכסוך אכזרי ועקוב מדם בו שני הצדדים אינם בוחלים בהתנקשויות, פיגועים ופגיעה בוטה בזכויות אדם וחיי אזרחים.

בשנה האחרונה נדמה כי הסכסוך נמצא בדעיכה. תקיפות המחתרת הצטמצמו וטורקיה הורידה במקצת את הלחץ על האזרחים במחוזות הכורדים הנידחים שבצפון המדינה.  המחתרת אף הודיעה כי הניחה את נשקה ותקיים משא ומתן על הממשלה באנקרה. אופטימיות אדירה נרשמה בקרב הכורדים רק לפני כחודשיים כשהמפלגה הכורדית HDP הצליחה להתגבר על אחוז החסימה הגבוה במדינה ולהיכנס לפרלמנט.
שלושת הישויות הכורדיות
אך על הפיוס ההיסטורי הזהיר מעיבים עננים כבדים מדרום וממזרח.  הכורדים בסוריה ובעיראק נמצאים במלחמה ארוכה ורבת קורבנות נגד ארגון דאעש, שמאיים על עצם הישרדותם של הכורדים כמיעוט באזור. 
בעיראק נמצאת האוטונומיה הכורדית שבצפון המדינה, מעיין מדינה שבדרך, במצב של מלחמת מגננה נגד לוחמי ארגון הטרור. האוטונומיה מחזיקה המיליציה צבאית חזקה הידועה בשם "פשמרגה". האוטונומיה הכורדית נמצאת במערכת יחסים מורכבת עם המחתרת הכורדית בטורקיה. מצד אחד מנהיגי האוטונומיה הביעו בעבר סלידה משיטות הפעולה של ה-PKK אך רגשות איבה לטורקיה ותחושה של שותפות גורל לאומי הביאו לכך שהאוטונומיה הכורדית בצפון עיראק מספקת מחסה לאנשי המחתרת. 
 
לוחמים כורדים מה-YPG חוגגים ניצחון בסמוך לעיירה תל אביאד בצפון סוריה. צילום: רויטרס

בצפון סוריה שונה המצב בתכלית. קרוב למיליון כורדים מתגוררים בחבל הארץ אותו הם מכנים רוג'בה. המיליציה הכורדית המקומית ה-YPG נמצאת במאבק אכזרי וקשוח עם הלוחמים של דאעש. הקרב שניהלו אנשי ה-YPG על העיר קובאני הפך לסמל ההתנגדות לארגון דאעש לאחר שהארגון נכשל לשבור את הכוחות הכורדים במצור של חודשים רבים.
לצד כוחות המיליציה נמצאים קרוב ל-4,500 לוחמים כורדים ממוצא טורקי, בעיקר בוגרי תנועות הנוער של ה-PKK, ופה למעשה טמון ההסבר להתערבות הטורקית הפתאומית בנעשה בסוריה.  החשש כי הלוחמים הכורדים ישובו לטורקיה עם ניסיון בלוחמת גרילה נגד כוחות עדיפים חומרית מדיר שינה מעיניהם של רבים במערכת הביטחון באנקרה.
הסיוט של ארדואן
 
למעשה ניתן להגיד שלאן שארדואן מסתכל סביבו הוא רואה ניצחונות של הכורדים. בדיארבקיר שבמזרח טורקיה חגגו הכורדים את ההישג בבחירות, בעיראק נמצאים הכורדים על סיפה של הקמת מדינה עצמאית, בין אם דה פאקטו או באופן רשמי, וצפון סוריה הפכה לאוטונומיה כורדית נוספת המשמשת "בית ספר לגרילה" עבור ארגון ה-PKK.
בשנתיים האחרונות אפשר משטרו של ארדואן לארגון דאעש להשתולל מעבר לגבולותיו באין מפריע. מתגייסים לארגון נחתו באיסטנבול וחצו את טורקיה בדרכם לשדות הקרב של סוריה ובעיראק משל היו תיירים שבאו לראות את קפדוקיה.  כעת קוצר ארדואן את שזרע כשהכורדים מניסים את דאעש לאורך הגבול בין טורקיה לסוריה. 
המטרות אותם סימנו הטורקים ב"מלחמה בטרור" עליה הכריזו היא להביא ליציבות בצפון סוריה ולדכא כל אפשרות של התקוממות מצד ה-PKK.  רובם של העצורים בגל המעצרים האחרון הם לא אנשי דאעש, אלא כאלו המזוהים עם המחתרת הכורדית. אתר סוכנות הידיעות הכורדית העיראקית כבר נחסם ברחבי טורקיה ומטוסים של חיל האוויר הפציצו מטרות של המחתרת בצפון עיראק. 


משלם את המחיר על עצימת עיניים מול דאעש, ארדואן. צילום: רויטרס

 
במטרה לגייס תמיכה בין לאומית במלחמה החדשה, פוזל ארדואן למערב ומציע לקואליציה האמריקאית, בצעד שסרב לו בתוקף בעבר, לעשות שימוש בבסיסים של חיל האוויר הטורקי הפזורים במזרח טורקיה, בסיס קדמי מפתה עבור מלחמתו של אובמה בדאעש.
  ארדואן רוצה לראות קבוצות מורדים אחרות, בעיקר מורדים איסלמיסטים הנחשבים מתונים יותר, מחליפים את דאעש לאורך חלק הגבול אותו מחזיק הארגון בסוריה, בעיקר כדי שלא יפול לידי הכורדים, והוא לא יהסס להפציץ את דאעש על מנת להשיג זאת.

היום הודיע שר החוץ הטורקי על הקמת אזור חיץ שיאפשר לפליטים ממלחמת האזרחים של סוריה למצוא מקלט.  איש לא יופתע אם כוחות טורקים יחצו את הגבול במטרה להגן על אזור החיץ מהלחימה, ולשמור את גבולותיה של טורקיה מהכורדים.