חבורת המשתזפים בכיסאות הנוח על החול, שפיזרה בתחילת הקיץ עיריית פריז על הגדה הימנית של נהר הסן ויצרה בעזרת מתקנים אשליה של חוף רחצה לטובת אלה שאינם יכולים מטעמים שונים לצאת לחופשה בים, הייתה מורכבת, רובה ככולה, מצעירים מן הפרברים בצפון העיר, חלקם מוסלמים. אבל כשנשאלו על עמדתם בוויכוח סביב הפיכת רצועת החוף הארעית הזאת ליום אחד ל"חוף תל אביב", השיבו, למרבה ההפתעה, כל אלה שהסכינו לדבר, בחיוב. "ברור שזה נושא רגיש ומעורר בעיות, אבל טוב שהאירוע מתקיים. אני אבוא", אמר אחד מהם. חברו הוסיף כי "זה רעיון טוב, אבל בפעם הבאה צריך להזמין גם את הצד השני".
 
אבל המשטרה ושירותי הביטחון הצרפתיים אינם רגועים כמותם. 300 שוטרים הוקצו לאבטח היום (חמישי) את אירוע "תל אביב על גדות הסן", שבמסגרתו יוכלו המבלים לשחק מטקות ולאכול פלאפל באווירה תל־אביבית – כך לפחות הבטיחו המארגנים - בצל איומים גלויים לשבש את האירוע מצד עשרות ארגונים פרו־פלסטיניים ושמאל קיצוני שטוענים כי הוא בא לציין שנה ל"טבח שביצעה ישראל בעזה" ואת שריפתו של התינוק הפלסטיני בכפר דומא לפני כשבועיים.
אתמול, ערב האירוע, הגיע הוויכוח לדרגים הבכירים ביותר, ומנהיגי המדינה הצטרפו להבעות התמיכה בקיומו של "יום תל אביב". ראש ממשלת צרפת, מנואל ולס, צייץ בטוויטר: "אני מביע תמיכה מוחלטת ביוזמת עיריית פריז. הפסיקו את התפרצות הטמטום". נשיא האסיפה הלאומית הצרפתית, קלוד ברטולון, העריך שלא יהיו התפרעויות במהלך היום. "אני חושב שלמרות המחאות, כולם יחזרו לשיקול הדעת. צריך לעשות הבחנה", הוסיף ברטולון, "יש לארח את תל אביב אצלנו, ובמקביל - להמשיך בלחצים על ממשלת ישראל להפסיק את ההתנחלויות ולחזור למשא ומתן".
 

הארגונים הפרו־פלסטיניים הודיעו כי יערכו היום אירוע מקביל בחוף סמוך של הנהר תחת הכותרת "גאזה פלאז’ - חוף הרחצה של עזה". "יש עוד זמן לבטל את האירוע ולמנוע שגיאה פוליטית", כתבו ראשי מפלגת חזית השמאל במכתב גלוי לראשת עיריית פריז, הסוציאליסטית אן הידלגו, שבו האשימו אותה ב"הסחת הדעת ממעשי ישראל בשטחים", והוסיפו כי "אי אפשר לטעון שתל אביב היא בועה שבה מבלים בחוף בלי לדאוג למה שקורה מסביב".
המפלגה הקומוניסטית טוענת מצדה שההאשמות באנטישמיות נגד מתנגדי האירוע הן "הטעיה מסוכנת", אבל סגן ראש העיר והממונה על התרבות, ברונו ז’וליאר, שמארגן את האירוע, הכריז כי הוא יתקיים במלואו וכסדרו וכי אמצעי האבטחה המוגברים יבטיחו את שלום המשתתפים. ז’וליאר הוסיף כי גם אם הוא חושש ש"תהיה פחות חגיגה מהמתוכנן", הוא קורא לכל הצדדים "להפגין שיקול דעת ואחריות".


הידלגו. צילום: רויטרס
 
קוקרמן נגד ״הצנזורים״
 
בקהילה היהודית מרוצים מעמדתם החד־ משמעית של השלטונות ושל הנהלת העיר, אך חוששים מהתפרעויות שיופנו נגד יהודים ונגד מוסדות יהודיים בעיר, בנוסח ההתפרעויות שהתרחשו במבצע צוק איתן לפני שנה. אנרי קוקרמן, נשיא הקרי"ף, מועצת הגג של הארגונים היהודיים, קרא ל"צנזורים" למצוא להם יעד אחר. סמי גוזלן, נשיא הלשכה נגד אנטישמיות, הגיש תלונה לנציב משטרת פריז בדרישה שיחקור את ביטויי השנאה שהשמיעו אישים פוליטיים, ביניהם פעילים סוציאליסטים, בתקופה האחרונה.
 
המחאה נגד האירוע החלה ברשת והפכה במהירות להסתה אנטישמית, ואפשר היה לקרוא התבטאויות כמו "על פי הקוראן אסור להיעקץ פעמיים על ידי חיות שיוצאות מאותו חור וצריך להשמיד אותן", או קריאה "לשפוך שמן רותח על מוכרי הפלאפל שיסתובבו בחוף". 15 אלף חתימות נאספו בעצומה אינטרנטית נגד האירוע, וקבוצת פייסבוק של כ־350 איש שתכננה הפגנות אלימות - נסגרה.
 
ראשת העיר הידלגו פרסמה מאמר תקיף בעיתון "לה מונד" והפיצה אותו כהודעה רשמית מטעמה. היא הסבירה מדוע אינה מוותרת על ארגון האירוע, וטענה כי "גם בתוך ההקשר המידרדר והאלים של הסכסוך הישראלי־פלסטיני, תל אביב נשארה עיר פתוחה לכל המיעוטים, כולל מיעוטים מיניים. זו עיר יצירתית ומכניסת אורחים, עיר מתקדמת, שזוכה בגלל זה לעוינות מצד כל חסרי הסובלנות. בתל אביב נערכו ההפגנות המרשימות ביותר להזדהות עם משפחתו של התינוק הפלסטיני שנשרף חי בידי פנאטים, ושם נאם דודו של הנרצח בפני ההמונים שבאו להזדהות עם כאבו".
 
הידלגו המשיכה ותקפה את מתנגדי האירוע וציינה באכזבה: "להפוך עיר או אוכלוסייה לאחראית למעשי ממשלתה זהו עלבון לדמוקרטיה. תל אביב היא עיר האופוזיציה הראשית בישראל. אפשר להתנגד למדיניות ממשלת נתניהו בלי להעניש את האוכלוסייה הישראלית ואת עצמנו. מדיניותה של פריז היא לעודד ולא להעניש, לשוחח ולא להחרים. ברוח זו אני קוראת לפריזאים לבוא בהמוניהם להשתתף באירוע", סיימה הידלגו את מאמרה.
היום נראה אם הפריזאים שנשארו לוואקאנס בעיר ייענו לקריאתה, על אף האיומים.