החיים היפים: מלבורן שבאוסטרליה מחזיקה גם השנה בתואר "העיר שהכי שווה לחיות בה בעולם" - בשנה החמישית ברציפות, כפי שפורסם אתמול בדוח השנתי של המגזין "אקונומיסט". עוד צוין בדוח כי פיגועי הטרור והמשברים הכלכליים פגעו ביציבות העולמית והורידו את הדירוג של רבות מהערים האירופיות. 
 
מחלקת המודיעין של ה"אקונומיסט" בחנה 140 ערים ברחבי העולם בחמש קטגוריות – תשתיות, יציבות ובטיחות, תרבות, חינוך ובריאות – כדי ליצור את הרשימה השנתית של הערים שהכי כדאי לחיות בהן. ששת המקומות הראשונים נותרו ללא שינוי עם מלבורן בראש ואחריה וינה (אוסטריה), ונקובר (קנדה), טורונטו (קנדה). אדלייד (אוסטרליה) וקלגרי (קנדה) ממוקמות במקומות החמישי והשישי. 
 
לפי ה"אקונומיסט", חמש הערים שבהן הכי פחות כדאי לחיות כיום, הן טריפולי (לוב), לאגוס (ניגריה), פורט מורסבי (פפואה גינאה החדשה), דאקה (בנגלדש), ודמשק (סוריה) היא העיר שסוגרת את הרשימה במקום ה־140.
 

עורכי הסקר ציינו כי מאז שנת 2010 נרשמה ירידה של אחוז באיכות החיים הכוללת ברחבי העולם, ונרשמה צניחה של 2.2% בתחום היציבות והבטיחות. בשנה החולפת, רשמו 53 ערים – 37% מכלל הערים ברשימה – שינוי בדירוג, כש־38 מתוכן צנחו בדירוג, כולל פריז שירדה בשל המתקפה במגזין "שארלי הבדו" ואתונה שנפגעה מהמשבר הכלכלי המתמשך.
 
"אי שקט אזרחי, פיגועי טרור ואלימות גרמו לירידה ביציבות ברחבי העולם", נאמר בדוח, "פיגועי טרור שזכו לתהודה בצרפת ובתוניסיה והפעולות הנמשכות של "המדינה האסלאמית" (דאע"ש) במזרח התיכון יצרו איום גובר נוסף לטרור במדינות רבות. בינתיים, מחאות בנושאים כמו אלימות משטרתית, דמוקרטיה וצעדי צנע הגבירו את האיום של חוסר שקט אזרחי במדינות רבות".
 
הדוח ציין כי גם למשבר באוקראינה, שהוביל להטלת סנקציות מערביות על רוסיה, הייתה השפעה משמעותית על הדירוג. קייב, בירת אוקראינה, רשמה ירידה של 25.8% בסך הכל בחמש השנים האחרונות, וירדה למקום ה־132, מוסקווה איבדה 5.6% ונמצאת במקום ה־81 וסנט פטרבורג במקום ה־77 לאחר שירדה 4.4% באיכות החיים.
 
שיפור בציוני ערים סיניות
 
מהנתונים בדוח עולה כי לא פחות משבע ערים בסין שיפרו את מיקומן "בשל איום מופחת מצד חוסר שקט אזרחי". בייג'ינג רשמה שיפור של 1.7% וניצבת במקום ה־69. "הערים הסיניות ראו את הציונים שלהן משתפרים לאחר תקופה מתמשכת של יציבות אזרחית מאז שנת 2012, כשכמה מחאות והתפרעויות, שנבעו בעיקר מרגשות אנטי־יפניים, הורידו את הדירוג", ציינו מחברי הדוח. 
 
הונג קונג שהייתה עדה להפגנות פרו־דמוקרטיות המוניות ששיתקו את העיר במחצית השנייה של השנה שעברה איבדה 3.2% ברמת איכות החיים שלה, אולם היא נשארה במקום ה־46 ברשימה. 
 
מי שרשמה את השיפור הגדול ביותר בחמש השנים האחרונות היא הרארה, בירת זימבבואה, עם עלייה של 5.1% באיכות החיים. עם זאת, העיר עדיין נמצאת בשולי הרשימה, במקום ה־133, בשל הסנקציות הבינלאומיות המוטלות על המדינה עקב הפגיעה בזכויות אדם ואזרח מצד משטרו של הרודן רוברט מוגאבה, ובשל האינפלציה שעומדת על אלפי אחוזים.