מתקפת הטרור שנכשלה ברכבת אמסטרדם־פריז הייתה התשיעית בשטח צרפת מאז פיגועי הדמים של חודש ינואר. למרבה המזל, כמה מן המפגעים בפוטנציה שגייס דאעש לא גילו "מיומנות מקצועית" רבה, ואסונות גדולים נמנעו.



כך, למשל, במקרה של מחבל שירה לעצמו בטעות ברגל והזעיק טיפול רפואי, או במקרה הנוכחי, שבו הוכרע המחבל ופורק מנשקו בידי הנוסעים. שר הפנים הצרפתי ברנאר קזנב מיהר לשגר את ברכותיו ואת תודתו, תחילה לחיילים האמריקאים ואחר כך גם לאזרח צרפתי, ששמו לא פורסם אמש, וששיקם במקצת את הכבוד הלאומי האבוד, כשהתברר שהיה הראשון לנסות לפרוק את המחבל מנשקו שנתקע, גם אם ללא הצלחה.



קזנב הדגיש את חשיבותם של אמצעי הזהירות שנוקטים כוחות הביטחון ואת התיאום עם שירותי הביטחון המקבילים של השכנות האירופיות, אבל דבריו היו רחוקים מלהרגיע את הציבור בצרפת ובאירופה, שיש לו כל הסיבות לחשוש מפני ההמשך, שבלי ספק בוא יבוא.



גבורתם ופעולת ההשתלטות המהירה של ספנסר סטון ושל חברו אלק סקרלטוס, שהפכו לגיבורי היום, רק הדגישו את חוסר האונים של רובם המכריע של נוסעי הרכבת, ובעיקר של עובדיה. שחקן הקולנוע הצרפתי ז'אק איב אנגלאד, שהיה ברכבת עם משפחתו ונחבל בידו כשהפעיל את ידית העצירה של הרכבת ושבר את הזכוכית שהגנה עליה, סיפר על אנשי הצוות ברכבת ש"רצו כפופים" לאורך המסדרון, בלי לפנות לנוסעים והסתגרו בקרון הקטר. הם לא ענו לדפיקות הנוסעים המבוהלים על דלת המתכת של הקטר ולא פתחו אותה.



אמצעי הביטחון שעליהם דיבר השר קזנב כוללים, לכל היותר, סיורים של שוטרים וחיילים בחלק מן התחנות. ראש הממשלה מנואל ולס הבטיח "מספר חירום" מיוחד שאליו יוכלו הנוסעים להתקשר. אך בניגוד לנסיעה ברכבת היורוסטאר ללונדון, למשל, הפועלת בתוך אזור מגודר ושמור בתוך התחנה, כאן הנוסעים אינם עוברים בדיקת דרכונים ומטען לפני עלייתם לרכבת.



זאת משום שהטאליס ורכבות בינלאומיות אחרות פועלות בתוך אזור שבתוכו הוסרה ביקורת הדרכונים. ניסיון התקיפה התקדימי בתוך רכבת בינלאומית מעמיד את שירותי הביטחון בפני בעיה שלא נראית פתירה במצב הנוכחי. אי אפשר להעלות חיילים חמושים על כל רכבת באירופה, קשה גם לחשוב על גידור המסלולים ועל הצבת נקודות ביקורת מטען. נוסעי הרכבת, כמו גם אלה של התחבורה הציבורית, יודעים שברגע הקריטי יהיה עליהם לסמוך בראש ובראשונה על עצמם.



איוב אל־קזני (26) המרוקאי שהה עד פברואר 2014 בספרד, ואחר כך יצא, לדברי מקורות ביטחוניים ספרדיים, לסוריה, לפני שחזר לצרפת. אחרי הדיווח של הספרדים על פעילותו הקיצונית נפתח נגדו תיק, המסומן באות "אס". פירושו שהוא נמצא במעקב, בלי לעצור אותו או לחייב אותו להתייצב לרישום תקופתי.


לכמה מן המחבלים שפעלו לאחרונה בצרפת נפתחו תיקים כאלה, שחוסר יעילותם נחשפה שוב. איש לא עקב, בצרפת או בבלגיה, אחרי אל־קזאני כש"מצא", לטענתו, ב"פארק ציבורי" את ארסנל הנשק והתחמושת שהיה ברשותו. אל־קזאני טען בחקירה שהוא בכלל "שודד פשוט", שרק התכוון לשדוד את הנוסעים באיומי נשק. כזכור, ברשותו נמצאו רובה סער קלצ'ניקוב, אקדח אוטומטי, אולר ותשע מחסניות טעונות. איסוף הנשק על ידי מחבלים בנקודות שונות, למשל בתוך מכונית חונה, כבר הופעל במקרים קודמים. כוחות הביטחון לא מצאו, עד כה, מענה גם לכך.



מלבד האיום הביטחוני, מסע הטרור של דאעש ומתנדביו מהווה גם איום פוליטי על אירופה המאוחדת. לא במקרה, רכבת היורוסטאר המובילה לאי הבריטי, שנזהר מלהצטרף לאזורי ביטחון או למרחבים משותפים אחרים, מוגנת יותר מרכבות אחרות.