ארצות הברית התחייבה אמש לקלוט יותר פליטים הנמלטים ממלחמת האזרחים בסוריה ובמקומות אחרים מאשר באירופה, אפילו לאחר שאירופה חשפה את תכנית מכסת קליטת המהגרים, בה היא מתחייבת ליישב 160 אלף מהגרים.



לאחר פגישה עם מחוקקים בקונגרס, אמר מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, כי "אנחנו מחפשים אחר מספר המהגרים שאיתם נוכל להתמודד ולקלוט מהמשבר בסוריה ובאירופה".



זמן קצר לאחר פגישתו של קרי, הסנטור האמריקאי ג'ון מקיין, ניסה לדחוק בנשיא ברק אובמה לפעול במזרח התיכון ובצפון אפריקה. הסנטור הרפובליקני מאריזונה עמד ליד תמונה מוגדלת של איילאני, הפעוט הסורי בן השלוש שטבע בשבוע שעבר ותמונתו זעזעה את העולם, יחד עם אחיו בן החמש ואמם, כשסירת הגומי הקטנה שלהם התהפכה בדרכה ליוון.




התמונה שזעזעה את העולם. צילום: צילום מסך


ארה"ב בוחנת פתרונות למשבר


"התמונה הזו רדפה אנשים ברחבי העולם", אמר מקיין. "אבל מה שצריך לרדוף אותנו אפילו יותר מהזוועה המתרחשת לנגד עינינו היא המחשבה כי ארצות הברית תמשיך לא לעשות דבר לגבי זה".



דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, אמר כי הממשל כבר בוחן "מגוון רחב של גישות" כדי לסייע לבעלי הברית של ארצות הברית בקליטת אלפי האנשים המגיעים מהמזרח התיכון, מאפריקה ומאסיה.



נשיא הנציבות האירופאי, ז'אן-קלוד יונקר, קרא אתמול למדינות החברות באיחוד האירופי ליישב מחדש 160 אלף פליטים שנמלטו מהמלחמה בסוריה ובמקומות אחרים. "'אירופה בה אני רוצה לחיות היא זו שעוזרת לאחר", אמר יונקר בפרלמנט האירופי. "אירופה בה איני רוצה לחיות היא זו המסרבת לעזור לאלה הנמצאים במצוקה".



"אנחנו יכולים לבנות קירות, אנו יכולים לבנות גדרות. אבל תדמיינו לרגע כאילו זה קורה לכם, כאילו הילד שלך בידיים שלך, כי העולם שהכרת נקרע סביבך", הוא הוסיף. "אין מחיר שלא תשלם, אין קיר שלא היית מטפס, אין ים שלא היית מפליג בו, אין גבול שלא היית חוצה כדי לברוח מהמלחמה או מהברבריות של לוחמי המדינה האסלאמית".



יונקר אמר כי אירופה לא תשאיר את יוון, איטליה והונגריה להתמודד לבד עם הזרם העצום של מהגרים. בנוסף הוא אמר שהוא חושב שצריך להתיר למבקשי המקלט לעבוד בזמן ההמתנה לקליטתם.




מהגרים מגיעים לגבול בין הונגריה לאוסטריה. צילום: רויטרס


באירופה חוששים איך יבדילו בין מהגרים למחבלים


בתוך כך, הממשלות הצ'כית והסלובקית מתנגדות למכסות וטוענות כי הן מתמודדות עם משבר ההגירה הגרוע ביותר של אירופה מאז מלחמת העולם השנייה.



"אני סירבתי למכסות", אמר ראש ממשלת צ'כיה בוהוסלב סובוטקה, "כי אני לא מחשיב את המכסות כפתרון האמיתי למשבר ההגירה".



ראש ממשלת סלובקיה, רוברט פיצו, הביע חשש כי מחבלים עלולים לחדור לתוך אירופה עם הפליטים שהתרכזו על מפתן דלת היבשת. רוב המהגרים רוצים להתיישב במדינות משגשגות יותר במערב אירופה, בעיקר בגרמניה ובשוודיה. "איך אנחנו יכולים להבחין בין האנשים האלה, לבין המחבלים שחוצים את הגבולות של האיחוד האירופי ללא כל בקרה?", שאל פיצו.



ראש המודיעין האמריקאי, ג'יימס קלאפר, חזר על אותן החששות ואמר כי הם מתכננים לבדוק רקע של חלק מהמהגרים כדי לנסות להתמודד עם הבעיה.




ספינת מהגרים סמוך לחופי לוב. צילום: רויטרס