11 מבין 16 המתמודדים על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארה”ב נטלו הלילה (חמישי) חלק בעימות הטלוויזיוני השני (מתוך 12). כל העיניים הופנו לעבר שני מועמדים – המיליארדר דונלד טראמפ, שממשיך לעשות כותרות, והמועמד המפתיע של המרוץ, מנתח המוח לשעבר ד”ר בן קרסון.

בעימות שערכה רשת CNN בספרייה הנשיאותית על שם רונלד רייגן בקליפורניה נוטלים חלק טראמפ, קרסון, הסנאטורים טד קרוז, מרקו רוביו וראנד פול, המושלים סקוט ווקר (ויסקונסין), ג’ון קייסיק (אוהיו) וכריס כריסטי (ניו ג’רזי), המושלים לשעבר ג’ב בוש (פלורידה) ומייק האקבי (ארקנסו) וכן מנכ”לית HP לשעבר, קרלי פיורינה. 

על אף שטראמפ מוביל בסקרים, הוא זכה לקיתונות של ביקורת מהמועמדים האחרים ולמחיאות כפיים מהקהל בתגובה לכך. 

טראמפ לפיורינה: "את יפהפיה"
 
באשר לשאלה על דברי טראמפ בראיון ובו אמר על המועמדת פיורינה: "תסתכלו על הפנים האלה - מי יצביע בשבילם?", ענתה המנכ"לית לשעבר כי "זה מעניין בעיני, מר טראמפ אמר שהוא שמע עכשיו טוב מאד את מה שבוש אמר. אני חושבת שנשים שמעו טוב מאד את מה שטראמפ אמר" וזכתה לתשואות רמות מהקהל. לכך ענה טראמפ באופן לא ענייני, כהרגלו: "אני חושב שיש לה פנים יפהפיות ושהיא אישה יפהפיה".

גם מול ראנד פול התעקש טראמפ להתמקד בנושא המראה החיצוני של המועמד לראשות המפלגה. פול שאל: "אנחנו באמת רוצים מישהו עם שפה כזו חסרת אחריות שיהיה במשא ומתן? אני מאד מודאג מכך שהוא יהיה אחראי על נשק גרעיני כי הוא שופט אנשים לפי המראה שלהם - שמנים, מכוערים, גבוהים, רזים - לא התעלינו על זה מאז ימי התיכון?", לכך ענה טראמפ, בהתכוון לפול: "אף פעם לא תקפתי אותו על המראה שלו ותאמין לי, יש הרבה מה להגיד עליו בנושא הזה".

פיורינה: הטלפון הראשון בתפקיד - לנתניהו

המועמדת פיורינה אמרה כי הטלפון הראשון שלה ברגע שתיכנס לתפקיד יהיה "לחברי הטוב ביבי נתניהו, להגיד לו שארה"ב עומדת לצידו בכל מצב" וכי הטלפון השני יהיה "לאייתולה, כדי להגיד לו שיפתח את המתקנים הגרעיניים בפני הפקחים האמריקנים או שאנחנו נדאג שיהיה לו קשה מאוד להעביר כספים מסביב לעולם - וכולם ידעו שחזרנו לעסקי המנהיגות".

עוד בנושא האיראני, הסנאטור טד קרוז הבטיח: "אם אהיה נשיא, אקרע לגזרים את ההסכם ההרסני הזה עם איראן"; ג'ב בוש אמר כי יש "לוודא שישראל מקבלת את כלי הנשק המתוחכמים ביותר כמסר לאיראן"; רוביו הטיח באובמה כי "יש לנו נשיא שיש לו יותר כבוד לאייתולה של איראן מלראש ממשלת ישראל";

מייק האקבי אמר כי אנחנו ניצבים בפני מלחמה על "ההישרדות של התרבות המערבית. זה מאיים על ישראל מיידית. מאיים על ארה"ב. לא נוכל להתייחס לאיראן גרעינית כאילו זה סתם ממשל שרוצה כוח. הם רצחו וחטפו אמריקנים, הם הספונסרים של חמאס וחיזבאללה. לתת להם את ההסכם הזה... אובמה מתייחס לזה כ"מגנה כרטה" והאיראנים מתייחסים לזה כמו לנייר טואלט".
 
פיורינה לטראמפ: "פשטת רגל ארבע פעמים"

בהמשך ההתכתשות בין אנשי העסקים, אמרה קרלי פיורינה כי "למרות הזמנים הקשים, הכפלנו את גודל החברה (HP - מ"א). כן, היינו צריכים לעשות החלטות קשות ועכשיו היולט פאקרד משגשגת. עלינו להנהיג במדינה הזו שוב. ביום שבו פוטרתי סטיב ג'ובס אמר לי - גם אני הייתי שם ועברתי את זה". טראמפ אמר לה: "לא הייתי נותן לך לנהל אף אחת מהחברות שלי" ולכך ענתה לו פיורינה: "הכריחו אותך להכריז על פשיטת רגל, 4 פעמים".

טראמפ הצליח להכעיס גם את בוש, כשנכנס איתו לוויכוח קולני ובמהלכו אמר טראמפ לבוש הזועם: "יש יותר אנרגיה היום, אהבתי". בוש אמר לטראמפ כי הוא מקווה שיתנצל בעקבות דבריו על אשתו של בוש, ממוצא מקסיקני ועל כך ענה טראמפ: "אני לא אעשה זאת. שמעתי שהיא אישה נהדרת". בוויכוח על השימוש בספרדית בקמפיין של בוש, אמר טראמפ: "זו מדינה שבה אנחנו מדברים באנגלית, לא ספרדית".

בוש על האח הנשיא לשעבר: "שמר על בטחוננו"

עם ציון אחיו הנשיא לשעבר של ג'ב בוש, ג'ורג' וו. בוש, אמר עליו האח: "הוא שמר על הביטחון שלנו", וזכה למחיאות כפיים סוערות מהקהל.

בעניין רוסיה, טראמפ אמר שלדעתו הוא יסתדר עם פוטין ושאל: "למה אנחנו נלחמים על אדמת סוריה בדאעש שלוחמים באסד? תנו להם להילחם זה בזה ותאספו את ההריסות. אנחנו לא מסתדרים עם סין, לא עם מקסיקו". פיורינה טענה שאין צורך בשיחות עם נשיא רוסיה: "אקים מערכת נ"מ בפולין, אשלח אלפי חיילים לגרמניה - פוטין כבר יבין את המסר. רוסיה כרגע פועלת בתוך סוריה ורוסיה שחקנית רעה. אנחנו לא צריכים לדבר עם פוטין.  יכולנו לתת בינתיים מודיעין למצרים, יכולנו לחמש את הכורדים שמבקשים מאיתנו לעשות זאת כבר שלוש שנים. כל זה יכול לקרות".

טראמפ על הראיון המביך: "אמרו לי שם ערבי אחרי שם ערבי"
 
בהקשר לראיון בו טראמפ הודה שהוא לא יודע לציין את שמות מנהיגי חמאס וחיזבאללה, הסביר אייל הנדל"ן: "הוא (המראיין מ"א) נתן לי שם ערבי אחרי שם ערבי ויש מעט מאד אנשים בעולם שהיו יודעים מי הם".
 
הסקרים האחרונים הראו כי מי שעדיין מוביל במרוץ הוא טראמפ, שלדברי עוזריו נערך בשקדנות לעימות הלילה. אולם בעוד שטראמפ משך את מרבית תשומת הלב ואת האש מצד יריביו, העימות הנוכחי היה אמור להיות מבחנו העיקרי של בן קרסון, המועמד האפרו־אמריקאי היחיד במרוץ. הסקרים האחרונים הציבו את קרסון, מנתח מוח בכיר לשעבר, במקום השני עם 23% תמיכה לעומת 27% לטראמפ. קרסון צמוד למיליארדר גם במדינות המפתח איווה וניו המפשייר, שבהן ייערכו ההצבעות הראשונות בתחילת השנה הבאה. 

פרשנים ציינו כי אחת הסיבות המרכזיות לנסיקתו של קרסון היא העובדה שהוא “משדר חום” ומדבר ברכות בלי להתלהם. העימות הרפובליקני הבא יתקיים בקולורדו ב־28 באוקטובר, אולם עוד לפני כן, ב־13 באוקטובר, יתקיים העימות הראשון בין המועמדים הדמוקרטים, ובראשם מזכירת המדינה לשעבר הילרי קלינטון.