בשבוע שעבר נכנס גבר לחנות משקפיים במרכז רומא, פנה למוכר וביקש בנימוס עדשות חדשות. הגבר אינו צעיר, מקריח, עם חיוך חביב על פניו. הוא הסביר: "אני זקוק לעדשות חדשות בלבד כיוון שהמסגרת של המשקפיים שלי טובה, וחבל על הכסף". אפשר רק לשער את גודל תדהמתו של המוכר כאשר הבין כי הלקוח שלו הוא לא אחר מאשר חורחה מריו ברגוליו, הלא הוא האפיפיור פרנציסקוס.



סיפור זה ממחיש אולי בצורה הטובה ביותר את העובדה כי על כס הוותיקן יושב היום אפיפיור שלא מזכיר כמעט במאומה את קודמיו. אדם צנוע, סגפן כמעט, שאינו מכיר כלל את המילה "חופשה". את ״ארמון גאנדולפו״, בית הקיט של האפיפיורים, הפך פרנציסקוס לאתר תיירותי שבו אפשר לבקר מדי שבת כחלק מביקור במוזיאון הוותיקן. האפיפיור, שהכריז על משטר צנע בוותיקן, נוהג לגעור בבכירי הכנסייה שנוהגים במכוניות פאר, מתגוררים בבתים מפוארים ועוטים גלימות מקושטות באבני חן ובצלבי זהב. הוא עצמו, אגב, עונד צלב כסף שמוערך ב־50 יורו, לבוש גלימה לבנה פשוטה ונוהג במכונית ישנה מסוג פורד פוקוס. 
 
שלא במפתיע, ויתר האפיפיור על מגוריו המפוארים בתוך הוותיקן ותחת זאת בחר להתגורר בשני חדרים בלבד בתוך בית הארחה צנוע בשם סנטה מרטה. העובדים בוותיקן כבר התרגלו לעובדה כי האפיפיור הזה מעדיף להתפלל איתם באותו חדר ואף לסעוד עמם ארוחותיו. סדר יומו צפוף וכולל פגישות עבודה ונסיעות לאורך כל היום. 
 

בעבר הביע אינספור פעמים את רצונו שלא להסתגר מאחורי חומות הוותיקן, ובכל הזדמנות הנקרית בדרכו הוא ממהר לצאת לעבר קהל מאמיניו, לחבקו, לנשקו ולברכו בחום. אם תשאלו את פרנציסקוס מה החלום שלו, הוא יענה חד־משמעית: "לטייל בעיר ולאכול פיצה באחת המסעדות״.
 
בשבוע שעבר הגיע האפיפיור לקובה, תחנת ביניים בדרכו לארה"ב, שם הוא צפוי לכבוש את קהל מעריציו כפי שהוא עושה בכל תחנה שאליה הוא מגיע. רק תשאלו את המוני המאמינים הקתולים שהתאספו בכיכר המרכזית בהוואנה כדי לקחת חלק במיסה ההמונית שניהל. בכלל, בקובה מעריצים את האפיפיור גם בשל מאמציו לתווך בין ארה"ב לקובה, שחידשו לאחרונה את יחסיהן לאחר יותר מ־50 שנות יריבות. 

מסרב להקשיב לעצת רופאיו

אף שבוותיקן מרוצים בהחלט מקבלת הפנים החמה שזוכה לה האפיפיור במסעו הנוכחי, רבים מחבריו ומעובדיו מודאגים. מקורות בכס הקדוש מדברים, בינתיים בלחש, על מצב בריאותו הרופף של פאפא. הם מזכירים כי פרנציסקוס, שנבחר לכס הקדוש במרץ 2013, יחגוג בקרוב את יום הולדתו ה־79, ומספרים כי מצב בריאותו הולך ומידרדר. האפיפיור מסרב לשמוע לעצת רופאיו המתחננים בפניו להפחית קצת ממשקלו, להאט את קצב עבודתו ולהקדיש זמן רב יותר למנוחה. אבל פרנציסקוס בשלו. הוא נלחם, כך נדמה לפעמים, נגד הזמן. "יש לו תוכנית", מסבירים בוותיקן. הוא מבקש לסיים את כל הרפורמות שהחל ולפרוש בתום השנה הבאה, כשימלאו לו 80, לאחד מהמנזרים הרבים בארץ מולדתו, ארגנטינה.
 
לא ברור כמה אמת יש בשמועות על "תוכניתו של האפיפיור", אבל קשה לשכוח התבטאות שהוא עצמו הוציא מפיו רק לפני שנתיים, כשחזה כי "כהונתי לא תימשך זמן רב. שנתיים, שלוש שנים, אולי קצת יותר, ואחר כך אעלה לשמיים". באופן רשמי בוותיקן מכחישים את הדברים: ״מדובר בשמועות שווא, האפיפיור במיטבו״. 


"כהונתי לא תימשך זמן רב" האפיפיור פרנציסקוס השני. צילום: לע"מ
 
אבל שלא לייחוס, המקורות מסבירים כי לא רק שהאפיפיור מתעתד לפרוש מהכס הקדוש, הוא אף עורך הכנות נמרצות לקראת הפרישה, ובכללן גם ההחלטה כי השנה הקרובה, החל בחודש דצמבר הקרוב, תיחשב כ"שנה קדושה", שבמהלכה הוא יעניק מחילה למאמינים, יאחד את הכנסייה ויסיים את המהפך ההיסטורי בדרכי ניהולה.

נישואים בין כמרים

אז מהן תוכניותיו של האפיפיור יוצא הדופן הזה בנוגע לכנסייה הקתולית? לאחר בחירתו, הצהיר האפיפיור שהחל דרכו ככומר ישועי צנוע, כי הוא מעוניין ב"כנסייה ענייה לעניים". הוא שואף, כך נדמה, להפוך את הכנסייה הקתולית למוסד מודרני שייתן מענה לצרכים המשפחתיים, המיניים והקיומיים של המאמינים. לא פעם ולא פעמיים השווה האפיפיור את הכנסייה לבית חולים שדה שבו אפשר לרפא את כל המחלות. בתחילת דרכו כינס האפיפיור את בכירי הכנסייה והטיח בהם כי הם לוקים בלא פחות מ־15 מחלות, ואף מנה את חלקן: אלצהיימר רוחני, התאבנות מוחית ורוחנית, רדיפת בצע, כוחנות ומחלת האל־מוות. 
 
עבור המנהיגים הוותיקים היה זה האיתות שהבהיר להם כי "החיים הטובים" הסתיימו ועידן חדש נפתח. דרכו של האפיפיור לרפורמות הדרמטיות לא הייתה פשוטה. רצונו לפרק את מרכזי הכוח של הוותיקן המסואב והמושחת בחלקו נתקל במלחמה עיקשת מצד יריביו הפוליטיים, אולם לא אדם עיקש ונחוש כמו פרנציסקוס יוותר. 
 
במהלך כהונתו עד כה הספיק פרנצסיקוס לא מעט. הוא הבריא את בנק הוותיקן, שהיה חשוד עד אז בקשרים עם המאפיה, בהלבנת כספים ובמימון טרור. הוא הקים בית דין מיוחד לפדופילים בתוך הוותיקן ואף הביא למעצרם של כמה מבכירי הכנסייה. הוא קיצר את זמן ההמתנה לביטול נישואים וערך רפורמה אמיתית בנושא - מעתה כל בישוף אזורי יכול לבטל נישואים בתוך שנה אם אחד מבני הזוג יוכיח כי שותפו לחיים אינו מסוגל להביא ילדים לעולם, חסר זיקה מינית, חסר אמונה באל או מכה את בת או את בן זוגו.