שבוע התעוררו 38 מיליון אזרחי פולין למציאות חדשה. בסיור קצר ברחובות קרקוב אפשר היה לזהות על פי החיוך המרוח על הפנים מי הצביע עבור מפלגת "חוק וצדק" שזכתה בבחירות שהתקיימו ביום ראשון האחרון, לעומת רבים אחרים שקוננו על "עתידה השחור של פולין".



דבר אחד היה משותף לכולם: התדהמה מהתוצאות הלא צפויות, שהעניקו למפלגת האופוזיציה הגדולה "חוק וצדק" 242 מתוך 460 המושבים בפרלמנט, כך שהיא תוכל להקים ממשלה גם ללא שותפות קואליציוניות. לראשונה בהיסטוריה של המדינה מאז העידן הפוסט־קומוניסטי, אף מפלגת שמאל לא קיבלה מספיק קולות כדי להיכנס לפרלמנט.



מפלגת "חוק וצדק", שבראשה עומדים ירוסלב קצ'ינסקי (אחיו התאום של הנשיא לשעבר לך קצ'ינסקי, שנהרג בהתרסקות המטוס הנשיאותי בשנת 2010) וביאטה שידלו, שנבחרה לתפקיד ראשת הממשלה, נחשבת מפלגת ימין שמרנית המתנגדת לאיחוד האירופי, לקליטת מהגרים או זרים, בעלת יחס עוין לקהילה ההומו־לסבית ותומכת נלהבת של הכנסייה הקתולית. וזה בדיוק מה שהביא לה את הניצחון. 
 

גל ההגירה המוסלמי לאירופה בחודשים האחרונים הגיע לראשי המפלגה בזמן הטוב ביותר מבחינתם. הם ראו את ההפגנות ההמוניות שקיימו בוורשה אנשי הימין הקיצוני הפולני בשבועות שלפני הבחירות נגד קליטת מהגרים בארצם, קראו את הסקרים שהראו כי הציבור הפולני מתנגד לכניסת מהגרים, והחלו לתקוף ברטוריקה חריפה במיוחד. "המהגרים יביאו מחלות מסוכנות, טפילים ומגיפות שכבר נעלמו מאירופה לפני מאות שנים, כמו דיזנטריה וכולירה", הזהיר יו"ר המפלגה ירוסלב קצ'ינסקי במהלך עצרת פומבית, ימים ספורים לפני הבחירות.

"הם עלולים לסכן את חיינו. האיחוד האירופי עוד עלול להכריח אותנו לקלוט אלפי מהגרים לשטחה של פולין". גם נשיא פולין אנדז'יי דודה, שמגיע מאותה מפלגה, הוסיף: "רשויות הבריאות שלנו יצטרכו לנקוט צעדים משמעותיים, על מנת להתכונן ולהגן על האוכלוסייה במקרה של קליטת מהגרים בשטחה של פולין". הדברים הקשים כנראה חלחלו היטב לתודעה של רבים מהמצביעים בפולין, שהחליטו כי "חוק וצדק" היא המפלגה היחידה שתציל אותם מפני הזרים המנסים להשתלט להם על המדינה. 
 

מצביעה בבחירות הכלליות בפולין. צילום: רויטרס
 
אצל רבים אחרים הקולות האלו הזכירו תקופה אפלה במיוחד בעברה של פולין, והעלו חשש כי המדינה שוב תיצרב בתודעה של רבים בעולם כמדינה השטופה בשנאת זרים. את הדרך שבה השפיעו דבריהם של מנהיגי "חוק וצדק" על המצביעים הפוטנציאליים אפשר למצוא בדברים שאומרת פטריציה אוגיילה, 26, פקידת קבלה בבית מלון בוורשה. "זה לא שאני תומכת ב'חוק וצדק' ובמדיניות שלהם, או בחזרה של הכנסייה הקתולית למרכז הבמה", אמרה ל"מעריב המגזין". "

אבל מצד שני ראשי מפלגת 'המצע האזרחי' שיקרו לנו בפנים בשנים האחרונות, ובנוסף, כאשר אני רואה את מדיניות הגבולות הפתוחים של גרמניה ואוסטריה, שמקבלות כל כך הרבה מהגרים מוסלמים, אני מפחדת. זה נראה כאילו יש שם כבר יותר מוסלמים ממקומיים. חזרתי עכשיו מטיול באוסטריה, המוסלמים שם מתנהגים בגסות, צועקים על נשים ברחובות, פחדתי לצאת מהמלון. אני לא גזענית, אבל האנשים האלו רק רוצים את הכסף שלנו. הם לא רוצים לעבוד. אני לא רוצה שאירופה ופולין יהיו כאלו, אז אולי המדיניות של 'חוק וצדק' תצליח למנוע את זה".

בעלת ברית חזקה

הבחירות האחרונות כללו שתי אנדקוטות לא שגרתיות. ראשית, היו אלו הבחירות הראשונות בהיסטוריה של פולין שבהן שלוש המועמדות לתפקיד ראש הממשלה היו נשים. אף גבר לא העמיד את עצמו לבחירה לתפקיד החשוב בפולין. הסיפור השני נוגע למפלגת Razem ("יחד") שהוקמה רק בחודש מאי השנה, ולמרות התחזיות הפסימיות הצליחה לזכות ב־4% מהקולות. למנהיג המפלגה, "הנחשבת כמפלגת שמאל, המקבילה של מרצ בישראל", כפי שמגדיר זאת ד"ר מיכאל בילביץ' מהמרכז לחקר דעת קהל ודעות קדומות באוניברסיטת ורשה, קוראים אדריאן זנדברג. 
 
גם ד"ר בילביץ' מסכים כי "הפאניקה שזרעו אנשי 'חוק וצדק' נגד הפליטים המוסלמים הייתה הדרך הטובה ביותר עבורם לצבור תמיכה", כפי שהוא מגדיר זאת. 
 
"המחקרים האחרונים שלנו מראים כי לפולנים רבים יש עמדות שליליות מאוד כלפי מוסלמים וערבים", הוא טוען. "זאת תופעה חדשה במדינה כמו שלנו, שבה כמעט אין מוסלמים כלל. בדיוק כעת השלמנו מחקר על ההעדפות הפוליטיות של צעירים פולנים. הם בדרך כלל מצביעים למפלגות ליברליות, אבל הפעם רבים מהם הצביעו לימין, מתוך עמדה אנטי־מוסלמית. רבים מהם גם מאמינים בקונספירציות ובכלכלת שוק חופשי, וכל אלו הביאו אותם לתמוך בימין הפולני". 
 
האם תוצאות הבחירות עלולות לשחזר את ההיסטוריה ולהפוך את פולין שוב למדינה עוינת עבור יהודים?
"לא. אנשי 'חוק וצדק' מעולם לא הביעו דעות אנטישמיות בפומבי. הם  כמובן ינסו להגן על שמה הטוב של פולין ולהגביל מחקרים היסטוריים על פשעי הפולנים נגד היהודים וקבוצות אתניות אחרות בשואה, כך שהיכולת של פולין להתמודד בשנים הקרובות עם העבר האפל שלה תקטן בצורה משמעותית, אבל אני חושב שפולין תישאר בעלת ברית חזקה של ישראל, ואולי אפילו יותר מאשר קודם לכן, כחלק מהסולדיריות והחשש מפני העולם המוסלמי.



מעולם לא הביעו עמדות אנטישמיות, ביאטה שידלו, ראש ממשלת פולין. צילום: רויטרס


"אני חושב שהביטחון של זרים בפולין לא ייפגע, אף שברור כי הדיון הציבורי יזוז ימינה, ופולין כבר לא תהיה מדינה ליברל־דמוקרטית כפי שהייתה. בנוסף, אני מאמין כי 'חוק וצדק' גם ינסו להעמיד את ערכי הכנסייה הנוצרית לצד החוקה, כך שפולין תהפוך למדינה לא־ניטרלית מבחינה דתית".

בגלל הקומוניזם

לאחר שהתבררו תוצאות הבחירות, החלו גם הרשתות החברתיות והפורומים השונים להתמלא בתגובות סוערות, כאשר לצד מי שתמכו ב"חוק וצדק" ובערכים הקתוליים שבהם היא תומכת, היו רבים שהזהירו כי חוקי הכנסייה הקתולית יקבלו מעמד שווה לחוקה הפולנית ועלולים להקשות על חייהם של לא־קתוליים המתגוררים בפולין, כמו יהודים ומוסלמים. אחד המגיבים אף כתב: "קצ'ינסקי, האיש שמעולם לא היו לו ילדים או אפילו בת זוג, קיבל בלעדיות לבצע שינויים בחוקי המשפחה. לצורך זה הוא הבטיח לכל משפחה מענקים גדולים, למרות שהוא יודע היטב שאין למדינה את הכסף הזה". 
 
החשש מפני עלייתה של "חוק וצדק" לשלטון בא לידי ביטוי היטב גם בניסיון לראיין מנהיגים בקהילה היהודית לכתבה הזאת. גם אלו שבדרך כלל שמחים להביע את דעתם, ביקשו הפעם שלא לדבר. "אני מעדיף לא להביע את דעתי על תוצאות הבחירות", אמר אחד הרבנים המתגוררים בפולין. "חבל לקלקל את היחסים עם השלטון החדש כבר בהתחלה". 
 
מי שכן הסכים לדבר הוא יונתן אורנשטיין, מנהל מרכז התרבות היהודי בקרקוב. "אני לא חושב שלתוצאות הבחירות תהיה השפעה על החיים היהודיים בפולין", אמר אורנשטיין ל"מעריב המגזין". כאשר 'חוק וצדק' היו בשלטון בעבר, המצב של היהודים היה טוב, ואני לא חושב שזה ישתנה. המצב שלנו כיהודים בפולין אינו תלוי בשאלה מי בשלטון. אני לא חושב שהקהילה שלנו תהיה פחות בטוחה מאשר בעבר. המנהיגות הפוליטית אולי משתנה, אבל החיים היהודיים בפולין ממשיכים להתפתח". 
 
"אני חושב שפולין עשתה עבודה מצוינת בשנים האחרונות, על מנת להוכיח לעולם שהתקופה האפלה שלה מאחוריה ושאנחנו משתלבים באירופה ופתוחים יותר לתרבויות אחרות", טוען לוקאש קזנובסקי, 25, סטודנט ליחסים בינלאומיים באקדמיה הפולנית למדעים "קולגיום סיוויטס" בוורשה, שהצביע עבור "המצע האזרחי".


"החיים היהודים ימשכו", יונתן אורנשטיין. צילום: אלבום פרטי

הוא חושש שלאחר המאמצים העצומים שהשקיעה פולין בשיפור התדמית שלה בשנים האחרונות כמדינה המקבלת זרים בברכה, הכל יירד לטמיון בעקבות תוצאות הבחירות. "לצערי, הבחירות הוכיחו כי יש הרבה מאוד אנשים שאינם אוהבים את הכיוון הזה, והם מאמינים שפולין שייכת רק לפולנים. הם מסתכלים על אנגליה וצרפת, ולא רוצים שפולין תהפוך להיות רב־תרבותית כמותן. כאן 'חוק וצדק' נכנסה וטענה כי עבורה הבעיות של הפולנים הן החשובות ביותר, ולא של הזרים. כאשר פולנים יכולים כעת לעבוד באיחוד האירופי ולהביא כסף חזרה לפולין, זה בסדר. אבל כאשר אנחנו יכולים לעזור לזרים, זאת כבר בעיה עבורם".
 
בדרך כלל המצביעים עבור "חוק וצדק" היו המבוגרים, השמרנים הקתולים. הפעם הצביעו עבורם גם צעירים רבים הפתוחים למערב. מדוע?
"פולנים רבים רואים את מה שמתרחש כעת במערב, עם הכמויות הגדולות של המהגרים המוסלמים המציפים את היבשת, ופשוט חוששים. ראשי 'חוק וצדק' הודיעו כי הם לא מוכנים לקבל מהגרים לפולין, והייתה לזה השפעה עצומה. הם גם דיברו כל הזמן רק על האינטרס של פולין ושל הפולנים, לעומת מפלגת השלטון שסיפקה את האינטרסים של האיחוד האירופי".
 
 אתה סטודנט בעל אזרחות כפולה – פולנית ואנגלית. אתה מרגיש בטוח יותר להתגורר היום בפולין או חושש בעקבות תוצאות הבחירות?
"יהיה טיפשי מצדי לומר שפולין אינה בטוחה לזרים. אני חושב שהיא מדינה מאוד בטוחה עבור זרים המתגוררים בה. נכון שפולין היא לא המדינה הפתוחה ביותר עבור זרים, אבל כדי להבין את שנאת הזרים הקיימת בה, צריך להבין היטב את ההיסטוריה הקשה שלנו. אני לא חושב שפולין היא המדינה היחידה עם בעיה של שנאת זרים, אלא כל מזרח ומרכז אירופה. שנאת זרים היא הבעיה של כל המדינות בעלות עבר של שלטון קומוניסטי".