הביון הגרמני שוב נמצא בעין הסערה: המגזין "דר שפיגל" חשף אתמול כי הסוכנות הגרמנית לביון חוץ (BND) עקבה באופן שיטתי אחרי מדינות ידידותיות, כולל ארה"ב והוותיקן, וזאת אחרי שפרסומים קודמים גילו כי הגרמנים סייעו לאמריקאים במעקב אחרי מנהיגים אירופים ואף אחרי אזרחים גרמנים.



לפי הדיווח במגזין הגרמני, אשר מסתמך על גורמים בלתי מזוהים, סוכנות ה־BND עקבה מיוזמתה אחרי תכתובות דואר אלקטרוני, שיחות טלפון ופקסים של שגרירויות זרות בגרמניה, כולל הנציגויות של ארה"ב, צרפת, בריטניה, שבדיה, פורטוגל, יוון, ספרד, איטליה, שווייץ, אוסטריה והוותיקן. החוקה הגרמנית אינה מגנה על נציגויות דיפלומטיות מפני מעקב של סוכנויות הביון.



המידע הכי מפתיע הוא היקף הריגול הגרמני אחרי יעדים אמריקאים, כאשר מהדיווח עולה כי סוכנות הביון ריגלה אחרי השגרירות האמריקאית במוסדות האיחוד האירופי בבריסל, שגרירות ארה"ב במטה האו"ם בניו יורק, הקו החם של מחלקת המדינה לאזהרות מסע ומשרד האוצר האמריקאי. גם משרד הפנים האמריקאי היה יעד לאיסוף מודיעין, בנוסף למשרדי הפנים של מדינות חברות באיחוד האירופי, כולל פולין, אוסטריה, דנמרק וקרואטיה.


בנוסף, דיווח ה"דר שפיגל" כי ה־BND גם עקבה אחרי ארגונים בלתי ממשלתיים בינלאומיים, כדוגמת מטה הצלב האדום הבינלאומי בז'נבה וארגוני הסיוע אוקספם וקר.



זו לא הפעם הראשונה שבה ה"דר שפיגל" חושף פרטים על היקף הריגול הגרמני נגד בנות בריתה של ברלין בהתבסס על מסמכיו של המדליף האמריקאי, אדוארד סנודן, אם כי הפרסומים הקודמים הציגו את היקף שיתוף הפעולה בין ה־BND לבין הסוכנות האמריקאית לביטחון לאומי (NSA) – אשר סיפקו השראה גם לעונה הנוכחית של "הומלנד".



במאי האחרון נחשף כי הסוכנות הגרמנית עקבה מאז שנת 2004 אחרי שיחות טלפון, מסרונים ותכתובות דואר אלקטרוני  של בכירים בארמון הנשיאות הצרפתי ובמשרד החוץ בפריז, בנציבות האירופית בבריסל, בחברות עסקיות ואף אחרי מיליוני אזרחים גרמנים, וזאת בהתאם למילות חיפוש שסיפקו האמריקאים.



בחודש שעבר, הודתה לשכתה של הקנצלרית אנגלה מרקל בפני ועדה מיוחדת של הפרלמנט שמפקחת על התנהלות ארגוני הביון כי ה־BND אכן עקבה אחרי מוסדות ממלכתיים של מדינות אירופיות ואחרי בנות ברית נוספות לאורך שנים. בעקבות זאת, הודיעו חברי הוועדה כי יסיירו במטה הסוכנות על מנת לבחון את הסוגיה מקרוב.



בבית הלבן עדיין לא הגיבו לפרסום הנוכחי ולא ברור כיצד יתייחסו בוושינגטון לריגול מצד הגרמנים. לפני שנתיים כאשר מסמכי סנודן חשפו כי הביון האמריקאי האזין לטלפון האישי של מרקל, הצהירה הקנצלרית "ריגול בין חברים? זה משהו שלא ייעשה".



בשנה שעברה, אחרי חשיפות של מרגלים אמריקאים בסוכנות הביון הגרמנית ובמשרדי ממשלה, הורו הרשויות בברלין לראש שלוחת ה־CIA לעזוב את המדינה, הפעם הראשונה שבה בת ברית של ארה"ב נקטה בצעד כזה.