הנשיא הטורקי רג'יפ טאיפ ארדואן הגן היום (חמישי) על הפלת המטוס הרוסי שנכנס על פי דיוווחים לשטח טורקיה, ואמר כי "על כולם לכבד את זכותה של טורקיה להגן על גבולותיה" וכי זו הייתה "תגובה אוטומטית", בהתאם להוראות הצבא במקרים כאלה.

עוד הוסיף ארדואן כי הוא אינו מעוניין להגביר את המתח הקיים. נאט"ו תמכה בגרסתה של אנקרה לאירועים, למרות שגם היא קוראת ל"יחסים דיפלומטיים ומניעת העלייה במתיחות" על מנת לפתור את המצב.



נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הגיב גם הוא היום להדרדרות ביחסים בין המדינות ואמר כי מנקודת מבטה של מוסקבה - טורקיה היא זו שמנסה לגרור את היחסים הדיפלומטיים בין המדינות לקיפאון במכוון. עוד ציין, כי מוסקבה ממתינה להתנצלות מטורקיה על הפלת מטוס הקרב, או להצעה לפיצוי על הנזקים. נשיא טורקיה ארדואן אמר כי ההצעות לביטול פרויקטים משותפים למדינות בעקבות הפלת המטוס הרוסי  הן 'אמוציונליות' ולא הולמות לפוליטיקאים.



פוטין: "דקירה בגב"



קודם לכן, פרסם הצבא הטורקי הקלטה בה לכאורה נשמעות האזהרות למטוס הקרב הרוסי לפני שהופל בגבול הסורי. "פנה דרומה מיד", קול אומר באנגלית. טורקיה אומרת שניסתה להציל את שני הטייסים, אשר אחד מהם נהרג מחילופי יריות בזמן שצנח מתוך המטוס הבוער. הטייס השני ניצל, והכחיש הן טענות לפיהן המטוס הפר את המרחב האווירי הטורקי, והן את הטענות הנוגעות לאזהרות שניתנו מבעוד מועד. המטוס התרסק לתוך הר באדמת סוריה אחרי שהופל על על ידי מטוס אף 16 טורקי. המתיחות בין המדינות גברה כאשר הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין תיאר את הארוע כ"דקירה בגב", והזהיר מ"השלכות קשות".



מוסקבה קטעה את הקשרים הצבאיים עם אנקרה ואמרה שתפרוס את מערכת טילי הנ"מ הכי מתקדמת שיש לה בסוריה כדי להרוס כל מטרה שעשויה לאיים על מטוסיה.



רוסיה אמרה כי תאכוף תקנות מחמירות יותר על מזון וייבוא חקלאי מטורקיה. גורם רוסי רשמי אמר שכ-15% מתוך התוצרת החקלאית של טורקיה לא עמד בתקנות הרוסיות, וכי היו בו רמות גבוהות של חומרי הדברה. נשיא צרפת פרנסואה הולנד מבקר במוסקבה על מנת להביע תמיכה ככל הנראה בפעולות נגד דאעש, הארגון שמתוכו יצאו המחבלים שהרגו 130 בני אדם במתקפת הטרור בפריז, מוקדם יותר החודש.



טורקיה: "נתנו עשר אזהרות לטייסים"



הצבא הטורקי אמר כי נתן עשר אזהרות למטוס הרוסי לפני שהופל במרחב האווירי של טורקיה. מקורות טורקיים רשמיים אמרו כי לא ידעו שהמטוס הוא רוסי - עד שהפילו אותו. גורמים רשמיים מהממשל הטורקי פרסמו הצהרה כי היו במגעים עם גורמים מהצבא הרוסי על מנת להסביר את השתלשלות האירוע, וכמו כן ציינו שניסו להציל את הטייסים. טורקיה אמרה שהיא מוכנה ל"מגוון שיתופי פעולה" עם מוסקבה. הטייס הרוסי ששרד אמר כי לא ניתנה אף אזהרה ע"י טורקיה. קפטן קונסטנטין מורקטין הדגיש כי "אין שום סיכוי" שהמטוס הפר את המרחב האווירי הטורקי, כמו שאנקרה טענה. עוד הוסיף כי הוא "מכיר את האזור היטב" , והמטוס לא היה במרחב האווירי של טורקיה "אפילו לשניה".



רוסיה טוענת כי הטייס חולץ מטריטוריית המורדים בצפון מזרח סוריה במבצע שארך 12 שעות וכלל כוחות מיוחדים של רוסיה וסוריה. לוחם מארינס רוסי נהרג ובנוסף לכך מסוק שנהרס ע"י מורדים במהלך המבצע. מורדים סוריים פרסוידאו שלכאורה מראה את גופתו של הטייס השני, שזוהה ע"י רוסיה כאולג פשקוב.



רוסיה תוקפת בלחימה אווירית את מתנגדיו של נשיא בשאר אל אסד מאז סוף ספטמבר. רוסיה וטורקיה מצאו עצמן משני צדי העימות בסוריה, כאשר רוסיה תומכת בנשיא אסד, בזמן שטורקיה היא מבקרת נחרצת של מדיניותו. טורקיה היא חלק מהקואליציה שמונהגת על ידי ארה"ב ואשר מתנגדת לדאעש.