איגוד המורים הגרמני דורש להכניס את הספר "מיין קאמפף" שכתב אדולף היטלר לתכנית הלימודים בבתי הספר התיכוניים, כיוון שקריאה ביקורתית שלו יכולה לחזק ערכים של חופש ואנושיות. לעומתם, יו"ר הקהילה היהודית במינכן, שארלוטה קנובלור, מתנגדת וטוענת שזה חסר אחריות, ושניתן ללמד את השואה ללא 'מיין קאמפף'. פרופסור משה צימרמן, מומחה להיסטוריה של גרמניה באוניברסיטה העברית, התראיין בנושא אצל גבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM".



"אם אתה רוצה להתמודד עם תופעה אתה צריך להכיר אותה", אמר פרופ' צימרמן. "קטעים מ'מיין קאמפף' נמצאים כבר בחומר הלימודים על השואה בישראל, השאלה היא כמה אתה מכניס. איגוד המורים הגרמנים רוצה ללמד את 'מיין קאמפף' - 'למען חיסון הנוער נגד קיצוניות פוליטית'. זו המטרה. הם משתמשים בספר עם הערות והבהרות כמו שיופיע בדפוס בשנה הקרובה. גם אנחנו באוניברסיטה הוצאנו קטעים מהספר עם הערות והארות".



גזית:
ולא רעדו לכם הידיים?


פרופ' צימרמן: "אנחנו היינו מודעים לכך שאנחנו מלמדים היסטוריה ובעזרתה מנסים לחנך לאזרחות טובה, דמוקרטי וליברליזם, ולכן לא היינו צריכים לרעוד. הטקסט עצמו הוא בוודאי אנטישמי, גזעני ונורא ואיום, ומתאים לתקופתו. למשל הקטע שעוסק בתאוותו המינית של היהודי שמסתכל על בחורות אריות עם כוונות פליליות, זה תיאור פלסטי קלאסי של אנטישמיות. אם אני מביא את הקטע הזה ומסביר שמדובר כאן באנטישמי שיש לו תמונות כאלה בראש. אנחנו יכולים להסביר שזה אומר הרבה יותר על הכותב מאשר על היהודים. אני מצליח להסביר לאנשים את הדינאמיקה שמקשרת בין אנטישמיות לבין מניעת נישואי תערובת ומגע בין יהודים ללא יהודים. זה מסביר את העניין ומאיר א עיניו של מי שלומד את הדברים, בהנחה שכוונותיו של מי שמלמד הן ליברליות ונאורות".



גזית: אולי כוונת המורה טובה, אבל יש חשש שתלמידים יקראו את הספר ויגידו 'וואו, יש פה משהו', ויאמצו כמה רעיונות מתוכו".


פרופ' צימרמן: "החשש הזה קיים אם אתה משתמש בטקסט המקורי כפי שהוא מוצג באינטרנט, בלי הפרשנות, הביקורת והפיקוח של המערכות הדמוקרטיות. איש ימין קיצוני יכול להגיע אל הספר הזה, אבל מה שבגרמניה רוצים לעשות זה לבוא ולומר שלא ניתן לימין הקיצוני את המונופול על הטקסט הזה. אלא להפך. נקרא את הטקסט, נראה להם מאיפה הוא בא, מה צריך לראות כדי להבין אותו באופן ביקורתי ובכך לחסן מפניו את הילדים. זו ההנחה אצלם וזו ההנחה גם אצלנו. לכן לא חששנו כשתרגמנו אותו לעברית".



גזית: "ומה אתה אומר לראש הקהילה היהודית במינכן?"


פרופ' צימרמן: "אפשר ללמד את השואה בלי לקרוא אף טקסט, אבל איזה ערך יהיה לזה? אני מבין לליבה של הגברת קנובלור. היא אישה מאוד מבוגרת, ניצולת שואה, מכירה את האנטישמיות בגרמניה של אז והיום ונלחמת בה בדרכה. אבל טענותיה חלשות יותר. אם אתה חושש מאנטישמיות וגזענות, ואתה מתעלם מהטקסטים האלה או מאפשר גישה אליהם בלי הבקרה, אתה מעודד את האנטישמיות והגזענות. זה ברור לגמרי".





ערך: אסף נבו