כל העולם ציין במסיבות, בזיקוקים ובהופעות את סיומה של 2015, ובהחלט הייתה סיבה למסיבה. 12 החודשים החולפים סיפקו לא מעט חדשות וסיפורים קשים עד מזוויעים - החל במשבר הפליטים שפקד את אירופה והפיגועים הקשים, האלימות המחרידה של דאע"ש וכלה בהתרסקות המטוס המכוונת בהרי האלפים, ואלה רק על קצה המזלג.



למרבה הצער, נראה שהעולם יצטרך להתמודד גם ב־2016 עם חלק מהמשברים והאתגרים שהציבה בפניו השנה שזה עתה הסתיימה, כמו פיגועים גדולים נוספים של דאע"ש וצפי לשלושה מיליון פליטים ומהגרים חדשים באירופה. מדור "תוצרת חוץ" מנצל את ההזדמנות כדי להאיר כמה מהסיפורים שצפויים לעלות לכותרות ב־12 החודשים הקרובים.



בדרך לבית הלבן


עם חמישה עימותים טלוויזיוניים סוערים של המפלגה הרפובליקנית ועוד שלושה עימותים שקטים של המפלגה הדמוקרטית, היה אפשר לחשוב שהבחירות לנשיאות ארה"ב כבר נמצאות מעבר לפינה. אבל בפועל, מדובר רק בהקדמה ארוכה מאוד למשחק האמיתי, שייפתח בעוד חודש בדיוק, ב־1 בפברואר, כשהמצביעים במדינת איווה יחלו את שלב הבחירות המקדימות לקביעת זהותם של מועמדי שתי המפלגות לקראת הבחירות לנשיאות ב־8 בנובמבר.



בצד הרפובליקני, השאלה הגדולה תהיה עד כמה המיליארדר דונלד טראמפ, שממשיך להגדיל את הפער בסקרים גם כאשר הפה שלו מפיק אמירות מעוררות מחלוקת עד גזעניות, יצליח לשמור על המומנטום בעת שהמצביעים במדינות השונות ילכו לקלפיות. המבחן הגדול יהיה ב"סופר טיוזדיי", יום שלישי הגדול ב־1 במרץ, שבו לא פחות מ־12 מדינות יקיימו את הפריימריז. תאריך זה נחשב באופן מסורתי למועד שמאפשר לזהות מי כנראה יהיה המועמד הסופי. ישנה גם השאלה אם טראמפ יישאר מחויב להבטחתו ולא ירוץ כמועמד עצמאי אם לא יזכה במועמדות מטעם המפלגה הרפובליקנית.



בטראמפ צפויים לזנב בעיקר הסנאטורים טד קרוז ומארק רוביו, שיקוו לנצל כל מעידה של המיליארדר הססגוני בניסיון להראות לבוחרים השמרנים, ולאחר מכן לכלל תושבי ארה"ב, כי להם יש סיכוי אמיתי להשיב את המפלגה לבית בשדרות פנסילבניה 1600. ג'ב בוש יהיה כנראה הנציג הראשון מהמשפחה הנשיאותית שלא יצליח להשלים את המרוץ לבית הלבן.



הבית הלבן. צילום: רויטרס
הבית הלבן. צילום: רויטרס



מהעבר השני, אם לא יהיו תקלות והפתעות, הילרי קלינטון אמורה להבטיח די מהר את בחירתה למועמדת המפלגה הדמוקרטית, ולמעשה לאישה הראשונה בתולדות ארה"ב שמועמדת לנשיאות מטעם אחת משתי המפלגות הגדולות. לאחר שבקיץ הקרוב ייוולד נכדה השני מבתה צ'לסי, תקווה קלינטון לספק רגע היסטורי נוסף בתולדות ארה"ב ולשוב לבית הלבן, הפעם בתפקיד הנשיאה, בעוד שבעלה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון, יצטרך להכיר לעומק את מטלותיה של הגברת הראשונה.



אם המועמד הרפובליקני יהיה רוביו או קרוז וקלינטון תרוץ על הכרטיס הדמוקרטי, הרי שבכל מקרה מובטחת לנו היסטוריה: זו תהיה הפעם הראשונה שבה לארה"ב יהיה נשיא ממוצא היספאני או שתהיה נשיאה אישה.



מי שצפוי לעקוב מהצד הוא הנשיא ברק אובמה, שיכול כבר להתחיל את הספירה לאחור לקראת ה"פנסיה" בגיל 55. עם רוב רפובליקני בשני בתי הקונגרס וצירים דמוקרטים שמנסים לא להסתבך כדי להיבחר מחדש, השנה האחרונה בחדר הסגלגל לא צפויה לאפשר לנשיא האפרו־אמריקאי הראשון להעביר חקיקות חברתיות נוספות כמו רפורמת ביטוחי הבריאות ההיסטורית. אולם ייתכן שהוא עדיין ינסה לקדם באמצעות צווים נשיאותיים סוגיות יקרות ללבו, כמו הגברת הפיקוח על רכישות כלי נשק, סגירת מתקן המעצר לחשודים בטרור בגוואנטנמו והכנסתה לתוקף של האמנה לצמצום פליטת גזי החממה שגובשה החודש בפריז. אם אכן יעשה זאת, הרפובליקנים לא יישבו בשקט, וייתכן שגם בית המשפט העליון ייאלץ להתפטר. את התיקים הלא סגורים של הסכסוך הישראלי־פלסטיני ושל המלחמה בדאע"ש הוא צפוי להשאיר למחליף העתידי.



יוצאים בחוץ?


אחרי משאל העם על עצמאות סקוטלנד ב־2014 והבחירות הכלליות ב־2015, צפויה בריטניה לספק השנה הצבעה גורלית נוספת, הפעם בשאלת המשך חברותה במסגרת האיחוד האירופי (Brexit). המשאל היה אמור להיערך לקראת סוף 2017, אולם ראש הממשלה, דיוויד קמרון, כבר רמז כי יקדים את ההצבעה לשנה הנוכחית, בעיקר כדי למנוע את התחזקותם של תומכי הפרישה, וההערכות הן כי המשאל יתקיים במחצית השנייה של השנה הנוכחית.



קמרון הכריז כבר בינואר 2013 כי אם השמרנים ינצחו בבחירות 2015, הוא מתכוון לפתוח במו"מ מחודש עם האיחוד האירופי לקראת משאל עם מכריע בנוגע לעתיד החברות של הממלכה המאוחדת, שחברה בגוש האירופי מאז 1973. קמרון הדגיש כי הוא מחויב להמשך החברות הבריטית, אולם ההבטחה נועדה להרגיע הן את הקולות הגוברים בתוך מפלגתו נגד הישארות במסגרת האיחוד, והן את התמיכה הגוברת בציבור ביציאה.



לאחר הניצחון המשכנע במאי האחרון, הגיע זמן פירעון ההתחייבות. בפסגת מנהיגי האיחוד האחרונה שנערכה לפני כשבועיים הציג קמרון את דרישותיו, שכוללות בין השאר רפורמות בתחום התנועה החופשית ברחבי האיחוד (כדי לצמצם את מספר מהגרי העבודה שמגיעים לבריטניה), הגדרת מעמדן של המדינות שאינן משתייכות לגוש בנוגע לקביעת המדיניות של הגוש הכלכלי, וחיזוק מעמדם של הפרלמנטים הלאומיים על חשבון מוסדות האיחוד.



דיוויד קמרון. צילום: רויטרס
דיוויד קמרון. צילום: רויטרס



מנהיגי האיחוד, ובראשם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, הדגישו כי הם רוצים בהמשך חברותה של בריטניה, אולם הבהירו כי צפוי מו"מ לא פשוט לפני שיסכימו להיענות לדרישות, מחשש שמדינות נוספות יציגו תביעות משלהן. "אני מאמינה שיהיו אפשרויות למצוא פתרונות אם כל הצדדים יהיו מוכנים להתפשר", אמרה מרקל.



הסקרים מורים על קרב צמוד בין שני המחנות, וגם המפלגה השמרנית עדיין קרועה בסוגיה. בכירים במפלגה הזהירו את קמרון כי אם לא יעניק לשרים אפשרות להביע את דעתם, ויחייב אותם להתייצב למען הישארות באיחוד גם אם הם אינם תומכים בכך, הוא מסתכן בקרע שיערער את יציבות הממשלה.



יציאתה של בריטניה, הכלכלה השנייה בגודלה בגוש היורו, תהיה ההתפתחות הדרמטית ביותר בתולדותיו של הגוש, ועדיין לא ברור כיצד היא תשפיע על עתיד האיחוד, ובמיוחד על עתידה של הממלכה המאוחדת. האם שותפותיה לשעבר יפגינו כלפיה קרירות ויבודדו אותה בזירה הבינלאומית, או שמא ינסו לשמור על קשרים מדיניים באותה מתכונת? מדענים הזהירו כי בריטניה עלולה לאבד את מעמדה בחזית המחקר והטכנולוגיה במקרה של יציאה, וגם לא ידוע כיצד יתנהג הפאונד. עם כל כך הרבה נתונים על כף המאזניים, צפוי קרב תוסס ומלא יצרים עד לרגע ההצבעה.



מי שעשויה שוב לספק אתנחתא מהצרות היומיומיות היא המלכה אליזבת השנייה, שתחגוג השנה את יום הולדתה ה־90 ונראית כמי שיכולה לסחוב עוד כמה שנים (יש לה גנים טובים, אמה הלכה לעולמה בגיל 101). רשימת האירועים עדיין לא פורסמה במלואה, אולם עד כה כבר בישר הארמון כי באפריל ייערכו ארבעה ערבים של הופעות ענק עם אלפי משתתפים בטירת ווינדזור (כל הכרטיסים כבר נחטפו) וכי בסוף השבוע של 12־10 ביוני - אז מצוין יום ההולדת הרשמי - ישתתפו כלת השמחה ובני משפחתה בתפילות, במצעד החגיגי ובארוחת ענק למאות ארגונים.



בוחרים וזוכרים


גם מעבר לתעלה, באי האירי, יהיה מעניין השנה. לקראת מרץ צפויות להתקיים הבחירות הכלליות, ונכון לעכשיו מראים הסקרים כי אנדה קני, מנהיג מפלגת פיין גאל, ישמור על תפקיד ראש הממשלה לארבע שנים נוספות, וזאת בזכות הכלכלה הפורחת ונתוני הצמיחה המרשימים ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי.



אבל מי שעשויה להפוך למפלגה השנייה בגודלה ולהנהיג את האופוזיציה היא שין פיין, המפלגה שבמשך שנים שמשה הזרוע הפוליטית של המחתרת האירית (IRA) - שהייתה אחראית לפיגועי טרור קשים בסכסוך המדמם בצפון אירלנד. המפלגה, שהוקמה בשנת 1905 וייסדה את הפרלמנט ב־1919, נחלשה לאחר המלחמה שהביאה לעצמאות אירלנד כעבור שנתיים בשל מאבקים פנימיים.



במשך שנים נמנעו חבריה מלהישבע אמונים גם כאשר נבחרו לפרלמנטים של בריטניה, אירלנד וצפון אירלנד, בשל חוסר נכונותם להכיר בפילוג האי בין הרפובליקה לבין צפון אירלנד, שנותרה תחת שלטון בריטי. אולם מאז הסכם יום שישי הטוב בשנת 1998, שסיים את הסכסוך האלים, הם נוטלים חלק פעיל בפרלמנט האירי ומגדילים בהדרגה את כוחם בכל מערכת בחירות. לפני ארבע שנים זכו ב־14 מושבים אחרי שהיו להם רק ארבעה בפרלמנט הקודם, וכעת חוזים הסקרים כי המפלגה - בראשותו של ג'רי אדמס - תקבל כ־19 מושבים.



זה סמלי שהשין פיין תתחזק באופן כה משמעותי דווקא בשנה שבה מציינים באירלנד מאה שנה למרד חג הפסחא, ההתקוממות שבה לאומנים אירים רפובליקנים, בהם גם חברים רבים בשין פיין, השתלטו על בית הדואר בדבלין באפריל 1916 והכריזו על עצמאות האי, לפני שדוכאו בכוח רב בידי הצבא הבריטי. הממשלה הכריזה על שנה של אירועים שנועדו לציין את המרד, אך גם את המורשת האירית העשירה - ובייחוד את הפיוס עם הבריטים, שהגיע לשיאו עם לחיצות הידיים ההיסטוריות בין המלכה אליזבת השנייה והנסיך צ'רלס לבין בכירי השין פיין והמחתרת האירית לשעבר.



ספורט לא שקט

השנה הקרובה תספק שתי חגיגות ענק לאוהבי הספורט. האירוע הראשון יחל ב־10 ביוני, כאשר צרפת תארח במשך חודש את יורו 2016, אליפות אירופה בכדורגל, שלראשונה ישתתפו בה מספר שיא של נבחרות - 24 מדינות (שוב בלי ייצוג ישראלי). אחרי השנה הקשה שעברה על צרפת עם פיגועי התופת, תנסה נבחרת הטריקולור להגיע לגמר ב־10 ביולי באצטדיון סטאד דה פראנס, אחת הזירות של מתקפת הטרור של 13 בנובמבר, כדי להשלים את המעגל ולהניף פעם נוספת את הגביע בבית, כפי שהיה באליפות העולם של 1998 וביורו 84'.



חודש לאחר מכן, ב־5 באוגוסט, שוב יפנה העולם את מבטו לעבר ברזיל, כאשר ריו תארח במשך 16 יום את האולימפיאדה ה־31 של העידן החדש (וב־7 בספטמבר גם את המשחקים הפראלימפיים). למקצועות הספורט המוכרים והמסקרנים כמו האתלטיקה, הכדורסל וההתעמלות, יצטרפו השנה גם גולף ורוגבי עם שבעה שחקנים. האם יוסיין בולט ישרוף את המסלול עם שיאים חדשים לפני הפרישה, והאם המשלחת הישראלית תשוב הפעם עם מדליה אחת לפחות, בניגוד לפיאסקו של לונדון 2012? התשובות בקיץ הקרוב.



ברקע של שני אירועי הספורט הגדולים ישנם גם סיפורים חביבים פחות. היורו ייערך לאחר שמוסדות פיפ"א ואופ"א יקבעו את זהותם של הנשיאים החדשים אחרי פרשת השחיתות שזעזעה את עולם הכדורגל, ועדיין לא ברור אם גם ספ בלאטר ייאלץ למצוא את עצמו מול שופט אמריקאי, כמו חלק מחבריו לשעבר לשולחן הנשיאות בפיפ"א.



האולימפיאדה תתקיים בצל שערוריית הסמים באתלטיקה, שגם הובילה לסילוקה של רוסיה מהתחרויות, וסביר להניח שכל שיא וכל תוצאה ייבחנו ביותר משבע עיניים ובדיקות מעבדה כדי לוודא שהכל חוקי.



גם לא ברור עדיין אם נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, תשרוד עד החגיגה. את המונדיאל לפני שנתיים ליוו הפגנות ענק נגד שלטונה בשל שחיתות ודרישה להשקיע גם בתשתיות ובתושבים, וזכורות שריקות הבוז שלהן זכתה במשחקים שבהם נכחה, במיוחד בזמן התבוסה 1:7 לגרמניה בחצי הגמר. כעת נמצאת רוסף מול הליך הדחה בשל פרשת שחיתות שבה מעורבים כמה ממקורביה. אם תישאר בתפקידה, סביר להניח שמיליונים ייצאו לרחובות כדי להפגין ולא רק כדי להשתתף בחגיגה.



מגיעים לצדק


השנה החולפת סיפקה כמה רגעים היסטוריים ומרגשים בתחום החלל. בחודש מרץ נכנסה החללית דון (שחר) למסלול של כוכב הלכת הננסי קרס, ביולי סיפקה החללית ניו הורייזונס צילומים מדהימים וראשונים מסוגם של כוכב הלכת הננסי פלוטו ושל שכנו הירח כארון, ובחודשיים האחרונים ביצעו שתי חברות פרטיות נחיתות אנכיות מוצלחות של רקטות בדרך לאזרוח הטיסות לחלל.



גם בשנה הקרובה צפויים כמה אירועים פורצי דרך. הרגע החשוב מכולם יגיע ב־4 ביולי, יום העצמאות האמריקאי, כאשר החללית ג'ונו של סוכנות החלל נאס"א תיכנס למסלול סביב צדק, כוכב הלכת הגדול ביותר במערכת השמש, לאחר מסע של חמש שנים. המדענים מקווים כי המשימה, שאמורה להימשך עד פברואר 2018, תסייע בגילוי סודות היווצרותה של מערכת השמש, באמצעות ניתוח המסה של צדק ומרכיבי האטמוספירה שלו.



גם החברות הפרטיות ימשיכו להציג את ביצועיהן בשנה הקרובה. SpaceX של היזם אלון מאסק, שכבר מעבירה אספקה לתחנת החלל הבינלאומית, אמורה להטיס השנה לראשונה דגם מתקדם יותר של הרקטה פלקון 9 ושל החללית דראגון V.



וירג'ין גלקטיק, שבשנה האחרונה נאלצה להשבית את פעילותה בעקבות האסון בנובמבר 2014, שבו נהרג אחד מטייסיה בהתרסקות במהלך טיסת ניסוי, צפויה להציג בחודש הבא דגם חדש של החללית ספייסשיפ־2, ולהתחיל בטיסות ניסוי בהמשך השנה. עם זאת, התוכנית להתחיל השנה בטיסות תיירים לגובה של כ־100 קילומטר, על סף החלל החיצון, נדחתה למועד בלתי ידוע, והמנכ"ל, המיליארדר הבריטי ריצ'רד ברנסון, הבהיר לאחרונה כי "בעניין הזה אני לא מתכוון למהר".