במשך 70 השנים מאז תבוסת הנאצים במלחמת העולם השנייה, נעשה שימוש בחוק זכויות היוצרים בגרמניה ונאסר פרסומו של "מיין קאמפף" - ספרו האנטישמי (עב הכרס, שני חלקים) והידוע לשימצה של אדולף היטלר בו פרש את מלוא משנתו הפוליטית.



אולם השנה כל זה עומד להשתנות. מהדורה חדשה ובה פרשנות ביקורתית - תוצר של עבודה בת כמה שנים בידי מכון הממומן על ידי הציבור, יגיע למדפים.


על פי החוק הגרמני, זכויות יוצרים פגים בסוף השנה ה-70 לאחר מות המחבר/ת. במקרה זה, היטלר מת ב-30 באפריל 1945, לאחר שהתאבד בבונקר בברלין בעוד הצבא הסובייטי חולש על העיר. מכך משתמע, כי משרד האוצר בבוואריה המחזיק בזכויות היוצרים, כבר לא יכול להשתמש בחוק על מנת למנוע את פירסום הספר.



הטענה הרווחת בגרמניה היא שאיסור פירסומו של "מיין קאמף" רק הוסיף לענני המסתורין סביבו. כבר בשנות ה-60 המאוחרות עלתה הצעה להוציא לאור גרסה חלקית עם פרשנות ביקורתית לשוק הגרמני. המכון להיסטוריה בת זמננו במינכן עומד מאחורי הגרסה החדשה, וההצעה להפקת הספר באמצע שנות ה-90 נדחתה בה בעת כשפרסם המכון את כרך נאומיו של היטלר.



היטלר כתב את "מיין קאמפף" - או "המאבק שלי" - לאחר שנכלא בעקבות ניסיון ההפיכה הכושל ב-1923 (הידוע בשם "ביר הול פוטץ'" - Beer Hall Putsch), ומליוני עותקים הודפסו לאחר עליית הנאצים לשלטון בשנת 1933.



ספר אלקטרוני לא יעלה לרשת, כיוון שלא ניתן להתאים את מבנה המהדורה המקורית לפורמט, אולם המוציאים לאור שוקלים מהדורה מקוונת, אולי בשנת 2017.



כל הכנסות יתרמו לצדקה, אמר ראש המכון במינכן, ולמרות עבודתם המסורה והזמן הרב שההיסטוריונים הקדישו להפקת הספר עב הכרס, הוא אינו צופה רווח כספי כלשהו. "בסופו של עניין, אני חושב שזה יהיה עסק ללא מטרות רווח", אמר.