"צותתנו לאיראנים ולאחרים במהלך שיחות הגרעין, אך לא לאמריקאים. מאז פרשת פולארד, אנחנו לא מצותתים לארצות הברית", כך אמר היום (שלישי) ח"כ מייקל אורן (כולנו) בשיחה עם אתר "אילאף" הסעודי.



במהלך הראיון תקף אורן, מי ששימש כשגריר ישראל בארצות הברית, את ממשל ברק אובמה ואמר כי "וושינגטון נטשה את הסוס הסוני והישראלי והימרה על הסוס השיעי במזרח התיכון".



בשיחה עם כתב האתר הסעודי בישראל, מג'די חלבי, אמר אורן: "שמעתי בחוגים אקדמאים ודיפלומטיים בוושינגטון, לפני שמוניתי לשגריר בסוף 2008, כי ארצות הברית ויתרה על שני הסוסים: הסוני והישראלי. בעיניהם הסוס הסוני גרם להפסד גדול של ארצות הברית באפגניסטן ובעיראק והסונים הם שפוצצו את מרכז המסחר העולמי בניו יורק ואילו הסוס הישראלי הביך את הממשל בעניין ההתנחלות והתעלם מכל ההבנות". עוד הוא אמר כי "לאחר שמוניתי לשגריר שמעתי זאת מגורמים בכירים ביותר, שאמרו שהסוס האיראני המיוצג על ידי איראן, עדיף בהרבה מאחר והוא יותר דמוקרטי ויותר פתוח ויש לו עדיפות במזרח התיכון. ראיתי שארצות הברית צועדת לקראת איראן על חשבון בנות בריתה המסורתיים ולבסוף חתמה איתה על הסכם הגרעין. אפשר לומר, שארצות הברית תקפה את כל אויבי איראן באזור – מהטאליבאן באפגניסטן, לדאעש בסוריה ובעיראק, ואפשרה לה חופש תנועה בעיראק והגיעה עד להבטחה לא לגעת במשטר בשאר אל-אסד בסוריה. הסכם הגרעין היה סימן לישראל במפנה של ארצות הברית, שישנן בריתות חדשות המתהוות באזור, לאחר שארצות הברית נהייתה עצמאית מבחינת האנרגיה והתנתקה ממדינות המפרץ".



"כולם מצותתים לכולם"


אורן דחה את האפשרות שהממשל האמריקאי יוותר על ישראל, אך הוסיף שהממשל יכול להכריח את הממשלה לקבל פתרונות מסוימים, כולל צעדים מרחיקי לכת שיש להם השפעה על מדיניות ישראל. אורן חשף בראיון, כי הממשל האמריקאי צותת לטלפון הנייד שלו ולטלפונים בבית ובשגרירות בוושינגטון, ולכן כאשר רצה להעביר מסר מסויים לראש הממשלה, היה טס במיוחד לארץ על מנת להעבירו. בתשובה לשאלה אם ישראל צותתה לארצות הברית ענה: "לא צותתנו לאמריקאים, אך כן צותתנו לאיראנים ולאחרים במהלך שיחות הגרעין. הבטחנו לאחר פרשת ג'ונתן פולארד לא לצותת לארצות הברית. עם זה, היום עם הטכנולוגיה המודרנית, כולם מצותתים לכולם".



אורן הדגיש בראיון, כי המועמדות של נשיא ארצות הברית ברק אובמה למזכ"ל האו"ם מדאיגה את ישראל בכל הנוגע לטיפול בסוגיה הפלסטינית. "אחרי שנכשל במהלך שתי קדנציות, הוא לא ירגיש כבול לממשל ולמוסדות התומכים בישראל", אמר ח"כ אורן שכינה את אובמה "נשיא חזק מאוד, עקשן מאוד וחכם מאוד, שרצה להשתלט על כל דבר. יש לו ראייה נכונה לדברים והוא אידאולוגי מאוד בכל הקשור לאינטרסים של ארצו".



בעניין הסוגיה הפלסטינית אמר חבר הכנסת מ"כולנו" כי "עלינו להסכים קודם על זכות היהודים למדינה וזכות הפלסטינים למדינה – ומכאן נצא לדרך. הפלסטינים הכירו בישראל ולא בזכותם של היהודים למדינה ובמקביל הכירה ממשלת ישראל בזכות העם הפלסטיני למדינה ומכאן החלה הטעות בעיניי".



אורן הוסיף עוד כי ישראל דוחה כל יוזמה שמדברת על תנאים מוקדמים כמו היוזמה הצרפתית ואינה לוקחת בחשבון ויתורים משני הצדדים למען הביטחון, כדי לא להחזיר את התסריט של עזה. "ישנה יוזמה חדשה שהוצגה על ידי ניו זילנד, ודנו בה בוועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון בכנסת", חשף אורן. "העניין סודי ולכן איני יכול לפרט יותר אך אני יכול לומר, שהיוזמה היא יותר גמישה. ניו זילנד הולכת להציג יוזמה שמקבלת תמיכה גדולה מכמה מדינות, בהן מדינות ערביות. הייתי אומר שהיוזמה הערבית, המוכרת יותר כיוזמה הסעודית מ-2002, היא הבסיס היותר טוב אך היוזמות צריכות להיות גמישות, כמו למשל נסיגה ישראלית במקביל לנרמול היחסים עם מדינות ערב, מבלי להמתין עד סיום פתרון הסוגיה הפלסטינית. זה עשוי להביא לסיום המשבר, כאשר הישראלים יראו שמדינות ערב מכירות במדינתם".



ח"כ מייקל אורן מסר בתגובה: "הציטוט השקרי המיוחס לי באתר הסעודי על כך שישראל צותתה למשלחת האיראנית במהלך שיחות הגרעין בווינה לא נאמר מעולם. נקודה. במהלך ראיון לאתר האינטרנט הסעודי Elaph נטען שאמרתי שישראל צותתה למשלחת האיראנית במהלך שיחות הגרעין בווינה. אני חוזר ומדגיש שמעולם לא אמרתי זאת. מה שכן נאמר היה הצהרה כללית האומרת שאיראן מוגדרת כמדינה עוינת ולכן לישראל יש את כל הזכות לרגל אחריה". חבר הכנסת אורן הוסיף כי "לאחר שיחת הבהרה עם הכתב האתר בעצמו החליט להוריד את הכתבה במלואה".