נערכים להתעצמות איראן: "הסרת הסנקציות על איראן כתוצאה מהסכם הגרעין שלה עם מעצמות העולם תהווה התפתחות מזיקה אם היא תשתמש בכסף כדי לממן פעילות נפשעת, כך אמר היום (שלישי) שר החוץ של ערב הסעודית עאדל אל-ג'ובייר. אל-ג'ובייר אמר כי התגובה הישירה הראשונה של ערב הסעודית על הסרת הסנקציות מהיריבה האזורית המרה שלה, היא הבהרה שהמדינה לא תנהל משא ומתן על "האמונה שלנו והביטחון שלנו". עוד הוא אמר כי ברמה הבינלאומית, קיום המשך היחסים שלנו עם ארצות הברית הוא המפתח לשמירה על היציבות.



ערב הסעודית תמיד התבטאה בפומבי בתמיכה בעסקת הגרעין של איראן, בתנאי שהעסקה כוללת משטר בדיקות קפדני ושהסנקציות יוכלו להישקל מחדש במידה וטהרן תפר את הכללים. אבל למעשה, הפקידים בערב הסעודית הביעו חשש לאורך שיחות המשא ומתן על הסכם הגרעין כי העסקה תאפשר מרחב גדול יותר לאיראן להתחבר למיליציות ובעלי בריתות אחרות ברחבי האזור הודות לכספים הנוספים שאיראן תשיג לאחר שהסנקציות יוסרו והלחץ הדיפלומטי יופחת.



"זה תלוי לאן הכספים ילכו", אמר שר החוץ כשנשאל האם ערב הסעודית מברכת את הסרת הסנקציות והוסיף: "אם הכספים ילכו לתמיכה בפעילות הנפשעת של המשטר האיראני, זה יהיה שלילי. אבל אם הכספים יובילו לשיפור רמת החיים של העם האיראני אז זה יתקבל בברכה", אמר. בעקבות הסרת הסנקציות ההסדר עם איראן יכלול פתיחת גישה מחודשת ל-400 מיליון דולרים השייכים לאיראן שהוחזקו בהקפאה מאז 1981, ועוד 1.3 מיליארד דולרים בריבית.



בתשובה לשאלה אם ערב הסעודית תפתח פצצה גרעינית במקרה שאיראן תצליח להשיג אחת למרות תכנית הגרעין שלה, הוא השיב: "אני לא חושב שזה יהיה הגיוני לצפות שנדון בנושא כזה בציבור ואני לא חושב שזה יהיה סביר לצפות שאענה על שאלה זו בדרך זו או אחרת".



"יש שני דברים שאנחנו לא מנהלים עליהם משא ומתן במדינה", הדגיש שוב: "האמונה והביטחון שלנו. אנחנו נעשה כל מה שאנחנו צריכים לעשות כדי להגן על אנשינו ועל האומה שלנו", הוא הוסיף.



מוקדם יותר שר החוץ הגרמני, פרנק-ואלטר שטיינמאייר, אמר כי "גרמניה מעוניינת לעבוד עם איראן על מנת להרגיע את העימות באזור". הוא הוסיף כי גרמניה תשתף פעולה עם איראן "עכשיו כשהרפובליקה האסלאמית יוצאת מהבידוד הבינלאומי בעקבות הסכם הגרעין ובמטרה למנוע את המשך העימות בינה לבין ערב הסעודית".



עוד אמר שטיינמאיר כי איראן היא המפתח ליציבות במזרח התיכון, תוך שהוא מתייחס למעורבותה במלחמות האזרחים בסוריה ותימן וליריבותה עם ישראל. "אנו זקוקים לאיראן על מנת להרגיע את הסכסוכים ולייצב מחדש את האזור מוכה המשבר", אמר שטיינמאייר לעיתונאים זרים והוסיף: "אנו מקווים שהאיראנים מוכנים לכך".