רשויות הבריאות באל סלבדור פירסמו בסוף השבוע האחרון הודעות הממליצות לנשים באמריקה הלטינית להימנע מהריון עד 2018, כדי שילדיהן לא ייוולדו עם פגם לידה גולגלתי, הידוע בשם מיקרוצפליה, ומשמעותו שהיקף הגולגולת קטן מהממוצע. זאת, כך מניחים גורמי בריאות, כתוצאה ממפגש עם הנגיף זיקה (ZIKA), המועבר דרך עקיצות יתוש, שחולל בהלה באמריקה הלטינית עקב התפרצותו בחודשים האחרונים. רשויות הבריאות של קולומביה וג'מייקה פירסמו הודעה דומה, ואילו קולומביה, בניגוד לאל סלבדור, הודיעה כי ההמלצה תהיה בתוקף לשישה עד שמונה חודשים.

בעקבות התחלואה הנגרמת על ידי נגיף הזיקה, משרד הבריאות הישראלי המליץ לפני כשבוע לנוסעים לדרום ומרכז אמריקה, לאפריקה, לדרום מזרח אסיה ולאיים באוקינוס השקט להשתמש באמצעים לצמצום הסיכון לעקיצת יתושים, ובמיוחד לנשים בהריון. זאת, בעקבות הודעה דומה של המרכז האמריקאי לפיקוח על מחלות ולמניעתן (CDC).

נגיף הזיקה מועבר דרך היתוש מסוג אדס מצרי, האחראי להפצת מחלות נוספות כמו קדחת דנגי וקדחת צהובה. מומחי בריאות אינם בטוחים מדוע הנגיף, שהתגלה לראשונה ביבשת אפריקה ב-1947, אך נותר בלתי גלוי באמריקה עד השנה שעברה, מתפשט באופן כה מהיר בברזיל ובאל סלבדור. שר הבריאות של אל סלבדור, אדוארדו אספינוזה, הזהיר זוגות מפני הידבקות וביקש מהם לנקוט באמצעי זהירות עודפים. "אנו ממליצים לזוגות לתכנן את ההיריון שלהם, אם הם מחליטים להיכנס להריון אז שינקטו באמצעי הגנה מיוחדים על מנת להגן על אמהות בזמן ההיריון, כמו למשל לכסות חלקים נרחבים בגופן כך שלא ייחשפו ליתוש שעלול לגרום להידבקות בנגיף הזיקה, וכך לילד הסובל ממיקרוצפליה (פגם הלידה הגולגלתי שמצר את הגולגולת)".
 

מבנה מוח קטן מן התקין


למרות שהמחקר על אודות הקשר בין הנגיף למיקרוצפליה עדיין בהתהוות, ראיות משמעותיות בברזיל מראות קשר בינו לבין מקרים רבים יותר של מיקרוצפליה, הפרעה נוירולוגית שבה יילודים סובלים מגולגלות ומוחות קטנים מן התקין. ממשלת אל סלבדור החליטה להזהיר מפני היריון עקב כך ש-5,397 מקרים של נגיף הזיקה תועדו באל סלבדור ב-2015 ובימים הראשונים של 2016. "המשמעות היא סיכון חדש לאוכלוסייה שלנו בצורה שאנחנו צריכים להכיר בה, על מנת למגר את מי שמתווך לנו את המחלות הללו. כדי שנצליח במאבק זה, לא צריכים להיות יותר מארבעה מקרים לכל מאה חולים", אמר השר להגנה אזרחית של אל סלבדור, יורג מלנדז. גורמים רשמיים מסרו כי 96 נשים בהריון עלולות לשאת את הנגיף, אך עד כה אף יילוד אינו סובל ממיקרוצפליה. בקולומביה, שבה אחוז ההידבקות נגיף הזיקה הוא השני הגבוה ביותר בדרום אמריקה, הממשלה מייעצת לנשים לדחות כניסה להיריון, אך רק לשישה עד שמונה חודשים.
במדינות הללו גישתן המוגבלת עד לא קיימת של נשים לאמצעי למניעת הריון שנבע מתקיפה מינית, או גישתן המוגבלת להפלות, גורמת לכך שהרבה מהן נותרות ללא אפשרות ליישם כלל את המלצות הממשלה, כך אמרו פעילים שונים לזכויות נשים בבוגוטה לסוכנות הידיעות "רויטרס". המלצות ממשלות דרום אמריקה מגיעות לאחר ריבוי מקרים של תינוקות שנולדו עם נזקי מוח חמורים בברזיל, שמומחי רפואה מאמינים כי הם קשורים לנגיף הזיקה המעורר בהלה באזור. בקולומביה, ישנם 560 מקרים ידועים של נשים בהריון הנושאות את הנגיף.
 

אלימות מינית גואה

פעילים לזכויות נשים מתחו ביקורת על ההמלצות הללו, באומרם כי לנשים במדינות אמריקה הלטינית יש מעט מאוד חופש בחירה לגבי כניסה להיריון. "זה מאוד נאיבי מצד הממשלה לבקש מנשים לדחות כניסה להיריון, במיוחד בהקשר כמו בקולומביה, שם יותר מ-50 אחוז מההריונות אינם מתוכננים וכשבכל רחבי האזור האלימות המינית גואה", אמרה מוניקה קואה, סגנית הנשיא לאסטרטגיות פעולה הקשורות לנשים בארגון זכויות נשים בינלאומי. אמצעי מניעה בקולומביה מסופקים בחינם אך לנשים יש להן גישה מוגבלת אליהם, במיוחד באזורים כפריים עניים, כך הוסיפה קואה. באל סלבדור ישנה רמת המקרים הגבוהה ביותר של קטינות הנכנסות להריון מבכל אמריקה הלטינית, כשנערות בנות 10 עד 19 בהריון מהוות שליש מכלל ההריונות, חלקן נאנסות תדיר על ידי אביהן חורגים, קרובי משפחה וחברי כנופיות.
כמו כן, באל סלבדור יש איסור מוחלט על ביצוע הפלות, גם במקרה של הריון כתוצאה מאונס, שהעובר עבר דפורמציה או שחייה של האשה נמצאים בסכנה. "באל סלבדור, ההמלצה לדחות הריון פוגענית כלפי נשים ואפילו יותר מגוחכת בהקשר של חוקי הפלה נוקשים ורמה גבוהה של אלימות מינית נגד נערות ונשים", אמרה הפעילה.