אוסטרליה מציינת היום (שלישי) את החג הלאומי שלה בצל התעוררות הדיון הציבורי סביב השאלה אם המדינה צריכה לעזוב את הכתר הבריטי ולהפוך לרפובליקה אחרי שמרבית מנהיגי המדינות המרכיבות את אוסטרליה הביעו תמיכה במהלך.



אוסטרליה, שהייתה מושבה בריטית מאז 26 בינואר 1788, הפכה למדינה עצמאית בינואר 1901, אולם היא נותרה חלק מחבר העמים הבריטי כאשר ראש בית המלוכה הבריטי - כיום המלכה אליזבת השנייה - נותר ראש המדינה עם מושל מטעמו. לאורך השנים הועלו קריאות להפוך את אוסטרליה לרפובליקה עם נשיא נבחר, אולם במשאל העם האחרון בשנת 1999 הצביעו 55% נגד ההתנתקות מהמלוכה הבריטית.



אתמול, יממה לפני החג הלאומי, פרסמו חמישה מבין שישה ראשי הממשלות של המדינות המרכיבות את אוסטרליה ושני השרים הראשיים של הטריטוריות ביבשת הצהרה, שבה נאמר כי "אנחנו, ראשי הממשלות והשרים הראשיים החתומים מטה, מאמינים שהאוסטרלים צריכים שראש המדינה יהיה אוסטרלי".



ראש ממשלת דרום אוסטרליה, ג'יי וייטריל, אמר כי הוא מאמין שיש תמיכה ציבורית בהפיכתה של אוסטרליה לרפובליקה וכי מהלך כזה יהיה "ביטוי חשוב של הזהות הלאומית שלנו". "אני סבור שיש תחושה בסיסית של תמיכה ברפובליקה, תמיד הייתה, וזו רק שאלה שצריך להצית מחדש", ציין.



היחיד שלא הצטרף לחותמים היה ראש ממשלת מערב אוסטרליה, קולין ברנט, שציין כי אומנם הוא הביע תמיכה מופגנת ברפובליקה לקראת המשאל של 1999, אולם הוא לא חושב שהגיע הזמן לכך. "בעודי מאמין ומקווה שאוסטרליה תבחר להפוך לרפובליקה עוד בימי חיי, אני לא חושב שזה הזמן או שעבר מספיק זמן מאז משאל העם, כדי ששוב נקדם את הטיעון למען שינוי חוקתי", אמר בהודעה שפרסם.



ראש הממשלה, מלקולם תרנבול, היה מנהיג התנועה הרפובליקנית בזמן משאל העם, אולם מאז שהחל את כהונתו בספטמבר האחרון הוא הבהיר כי הוא לא תומך בביצוע שינוי כלשהו כל עוד נמשך שלטונה של המלכה אליזבת השנייה. עם זאת, בהודעה שפרסם אתמול, הוא הגיש כי "המחויבות שלי לכך שאוסטרלי יהיה ראש המדינה לא פחתה".



הרפובליקנים באוסטרליה לא הסתירו את קורת רוחם מהתמיכה המחודשת של הפוליטיקאים. "הגיע הזמן להתקדם, ואני חייב לומר שאני מתרגש עד כמה ראשי הממשלות היו נלהבים", אמר פיטר פיצסימונס מהתנועה הרפובליקנית האוסטרלית, שציין כי קרוב ל־4,000 בני אדם חתמו על עצומה ברשת שתומכת במהלך. "כל המנהיגים הפוליטיים של אוסטרליה תומכים בכך שאוסטרלי יהיה ראש המדינה, כולל מלקולם תרנבול ומנהיג האופוזיציה ביל שורטן".



מנגד, תומכי בית המלוכה לא הסתירו את התנגדותם לשינוי החוקתי. יו"ר הליגה המונרכיסטית האוסטרלית, פיליפ בנוול, אמר כי החוקה הנוכחית "מבוססת על הכתר שתמיד ייצג את העם", וכי העצומה הנוכחית "קוראת לרפובליקה שתהיה מבוססת על רצון הפוליטיקאים, כפי שבא לידי ביטוי בתמיכה של ראשי הממשלה והפוליטיקאים".



גם פרופ' דיוויד פלינט מארגון אוסטרלים למען מונרכיה חוקתית יצא נגד הרפובליקנים. "הם יכולים להשיג את כל התמיכה שהם רוצים מסלבריטאים ומפוליטיקאים, אבל הם עדיין לא הציגו את המודל שהם רוצים ולא אמרו לנו איך זה ישפר את השלטון של אוסטרליה", אמר.