בעולם ציינו את יום השואה הבינלאומי, כשהשיא הגיע בטקס בעצרת הכללית באו"ם מדי שנה. ישראל מיוצגת בדרך כלל על ידי נואם מרכזי אחד, ובצעד תקדימי, שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, בחר  להזמין את ניצולת השואה מרתה וייס לייצג את ישראל בטקס במקומו: "אסור לנו לטמון את ראשנו בחול לאור גילויי הקיצוניות והאנטישמיות המופעים בצורה של שנאת ישראל שהיא האנטישמיות המודרנית". אמר דנון אשר הציג את ניצולת השואה מרתה וייס והוסיף: "ניצולי השואה צריכים לעמוד היום בקדמת הבמה."


מרתה וייס (81) אשר עלתה לישראל מאוסטרליה לפני 18 שנים ומתגוררת בירושלים, התייחסה בנאומה לסיפורה האישי כניצולת שואה, לחשיבות המשך שמירת זיכרון השואה כחלק מהזיכרון הקולקטיבי של האנושות ולאנטישמיות הגואה באירופה: "אם העולם לא ייקח את האנטישמיות ברצינות, השואה עשויה לחזור על עצמה," אמרה הגב' וייס, "על אומות העולם כולן להתאחד נגד האנטישמיות ולא לתת לה להרים את ראשה פעם נוספת".

במהלך הטקס גינה מזכ"ל האו"ם באן קי מון את תחרות הקריקטורות להכחשת שואה באיראן: "אי אפשר להכחיש שהייתה שואה. הצטערתי לשמוע על התחרות. עם העלייה באנטישמיות, אנחנו צריכים לפעול כדי להעלות את המודעות לזכויות אדם", אמר בטקס. אגב, המזכ"ל לא התייחס לסערה שעוררו דבריו  במועצת הביטחון השבוע כי גל הטרור הפלסטיני הוא תגובה לכיבוש, לדבריו' "זהו הטבע האנושי להגיב לכיבוש שלפעמים משמש אינקובטור לשנאה". 

בנימין נתניהו תקף בחריפות את דברי מזכ"ל האו"ם באן קי מון: "דבריו של מזכ"ל האו"ם נותנים רוח גבית לטרור. אין הצדקה לטרור. הרוצחים הפלסטינים לא רוצים לבנות מדינה - הם רוצים להשמיד מדינה והם אומרים זאת בריש גלי", אמר נתניהו, והוסיף: "האו"ם מזמן איבד את הניטרליות שלו ואת הכוח המוסרי שלו והדברים הללו של המזכ"ל לא משפרים את מצבו". 

מחלקת המידע של האו"ם, האחראית על תכנית זיכרון השואה, ארגנה את האירוע ובמסגרתו השתתפו גם מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, נשיא העצרת הכללית, מוגנס ליקטופט, שגרירת ארה"ב באו"ם, סמנתה פאוור, הנציג המיוחד של ממשלת גרמניה לקשר עם ארגונים יהודים, פליקס קליין ובכירים רבים נוספים. את נאום הדגל נשאה ציידת הנאצים, ביאטה קלארספלד, מקימת קרן ביאטה קלארספלד, אשר הקדישה שנים רבות לחקר השואה על מנת להעמיד לדין פושעי מלחמה. 

במסגרת אירוע יום השואה העיד ניצול השואה מר חיים רוט, יוזם מפעל הנצחת השמות "לכל איש יש שם"ואביו של סגן ראש המשלחת הישראלית לאו"ם, השגריר דוד רוט, אשר אמר: "שבעים שנה לאחר השואה, מצער לראות שהעולם עדיין לא למד את הלקח. מקרי רצח עם ממשכים לקרות ברחבי תבל, וילדים תמימים ממשיכים להירצח ולסבול. עלינו לעשות הכל כדי למנוע מתופעה זו להישנות".