נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נאם אמש (רביעי) בטקס לכבוד חסידי אומות עולם, שנערך השנה על ידי ארגון יד ושם בשגרירות ישראל בוושינגטון. 
אובמה, שעלה לבמה לאחר שהוזמן על ידי הבמאי סטיבן שפילברג, שלקח על עצמו את המשימה להנציח את השואה, פתח את הנאום ואמר: "בתורה כתוב שאם מישהו לוקח חיים של אדם אחד, כאילו לקח עולם שלם. אם הוא מציל חיים של אדם אחד, כאילו הציל עולם ומלואו. ילד אחד, פליט אחד, מורד אחד בזמן ההוא, אשר עזר להציל את העולם שלנו. אני נואם הרבה נאומים, נדיר שאני נדהם כל כך מהדרך ומהמעשים של האנשים סביבי שעליהם אני מדבר".
אובמה עצר לרגע את הנאום על השואה, כדי לאחל לשמעון פרס החלמה מהירה וסיפר: "הייתה לי את ההזדמנות לדבר איתו ולשוחח על הדרך המזהירה שבה הוא מוביל, ועל כך שהוא לא מוותר על השלום. הוא מדבר בשם כולנו, ישראלים, אמריקאים, אנשים ברחבי העולם".

לאחר מכן הוסיף: "התאגדנו, והחלטנו לעולם לא לשכוח. לא רק היום, אלא כל הימים, וכל הזמנים. כשאני מקשיב לסיפורים, זיכרונות באים כשאני למדתי על ההיסטוריה והזוועות של השואה. אני עדיין זוכר את דוד שלי, שחזר רועד הביתה לאחר שסייע בשחרור בוכנוואלד. הוא לא דיבר עם אף אחד במשך חצי שנה, רק היה בעליית הגג שלו. הוא לא יכול היה לעכל את הדברים שהוא ראה". 
"לאחר מכן הייתי בבוכנוואלד בעצמי, ראיתי את המחנה, הייתי עם אלי ויזל שם ושאר הניצולים ולקחתי את בנותיי לראות את מוזיאון השואה. כי חייבים לדעת שאסור זה יחזור לעולם. אנחנו שומעים את הסיפורים ושואלים את עצמנו, איך היינו נוהגים? איך היינו עונים לשאלה 'איפה הייתם?'. גם אם השואה היא ייחודית, זרעי השנאה שהביאו את השואה, הבורות והגזענות, שהחליפו את החמלה, הזרעים האלה נמצאים בכל מקום. הם מוצאים מקום בכל דור, בכל מדינה. השגריר הזכיר את קין והבל - זה נמצא בתוכנו", אמר הנשיא אובמה. 

המלחמה באנטישמיות

אובמה סיפר על הצעדים שעשה למען מיגור האנטישמיות: "אנחנו מארגנים ועידות נגד האנטישמיות ומראים את הדרך שלנו לשאר העולם. כשבהונגריה החליטו להציב פסל של אדם אנטישמי, נתנו להם להבין שזוהי לא דרכנו, ולא דרך העולם. אנחנו מגנים על העולם, כך ישראל וארצות הברית ממשיכות את הקשר, אנחנו נמשיך להגן על ארצות הברית". 
"כולם צריכים לדבר בקול ברור כשיהודים נפגעים, כמו בצרפת וכמו בבריטניה. ריבלין דיבר על כך שצריך סבלנות בין כולם, יהודים וערבים. בינתיים צריך לדאוג לניצולי השואה. הבית הלבן עוזרת לכל ניצולי השואה בארצות הברית", הוסיף אובמה.
"אנחנו צריכים להתחשב, אפילו ברגעים קשים, גם כשאנחנו חוששים על חיינו, תמיד יש ברירה, תמיד יש לנו כוח. היום זה גם לא דורש שנחזיק נשק נגדם, אלא שנדבר חזק ובקול ברור. הרוע יכול לגדול, אם רק נעמוד לצידו. צריך לגנות, להביע אמפתיה, לשים לב למי שבצד, למיעוט, אם הוא מוסלמי, נוצרי, יהודי, הינדי או מישהו ללא אמונה. אם הוא ישראלי או פלסטיני", אמר הנשיא.

אובמה סיים את דבריו בציטוט מספר ירמיהו ואמר: "כמו בתורה, צריך לקדם בברכה את הזרים, כי גם אנחנו היינו כאלה. זה מה שהשואה מלמדת אותנו: "צדק, צדק, תרדוף. ולרי ומלירה ולואיס ורודי (חסידי אומות העולם). לא הייתי מזהה אותם בקהל, אבל הדור שלהם, של שינדלר, וולנברג ועוד, הם עמדו על שלהם. הם קראו למיליוני המתים שנלחמו ולא הלכו בשקט. אנחנו צריכים להיות הצדיקים של דורנו. ובכך להציל את העולם", סיכם אובמה.


"אין לישראל ידיה טובה יותר מאשר ארה"ב"


ראש הממשלה, בנימין נתניהו אמר בהודעת וידאו מוקלטת שהוכנה לכבוד האירוע:  "פעם היה העם היהודי חסר ישע וחסר מדינה. כיום אנחנו שוב עם ריבוני ועצמאי עם יכולת להגן על עצמנו. בזמן שאנחנו מגנים על עצמנו, אנחנו יודעים שאיננו עומדים לבד. ישראל רואה בעמים רבים ידידים, אבל אין לה ידידה טובה יותר מאשר ארצות הברית", אמר נתניהו.

ראש הממשלה הביע את תודתו בפני אובמה והוסיף: "מודה לך על מחויבותך להמשיך ולעבוד יחד אתנו לחזק את ביטחונה של ישראל בעשור הקרוב. נוכחותך משקפת את קשר הידידות הבלתי ניתן לערעור בין ארצות הברית לבין המדינה היהודית, וזו מחווה ראויה לארבעת האנשים שלהם אנחנו חולקים כבוד הערב".