על פי דיווחים, לפחות 119 בני אדם נהרגו בפיגועים משולבים שאירעו היום (ראשון) בעיר חומס שבמרכז סוריה ובפרברי הבירה הסורית דמשק. בפיגוע הכפול שהיה בעיר חומס נהרגו לפחות 57 אנשים. מתאבד פוצץ עצמו במכונית תופת בלב שכונה של תומכי נשיא סוריה, בשאר אסד. הפיצוץ השני התרחש סמוך לחניון של אוטובוסים שבו עמדו סטודנטים בדרכם לאוניברסיטה. מושל חומס, טלאל ברזאני, אמר כי "שני טרוריסטים פיצצו את עצמם בשעות הבוקר המוקדמות בשתי מכוניות תופת, שהכילה כמות גדולה של חומר נפץ בשכונת הארמנים ברחוב 60 בחומס". מאז תחילת החודש סבלה העיר חומס ממתקפת טרור על ידי ארגון המדינה האסלאמית. האחרון שבהם היה בחודש שעבר, כאשר 19 בני אדם נהרגו בנקודת בידוק ביטחוני.



הטלוויזיה הממלכתית הסורית דיווחה כי הפיגועים התרחשו בזאהרה, רובע עלאווי הנמצא במרכז העיר. בשידורי הטלוויזיה נראה הנזק הרב שגרמו הפיצוצים לרחוב, למכוניות ולמבנים. חומס היתה אחר ממוקדי ההתקוממות נגד משטר אסד ב-2011 והיום היא מחולקת בין נאמני השלטון לבין המורדים.



אוטובוסים חרוכים עקב סדרת פיגועים בעיר חומס בסוריה. צילום: רויטרס
אוטובוסים חרוכים עקב סדרת פיגועים בעיר חומס בסוריה. צילום: רויטרס


בארבעה פיגועים נוספים שאירעו ברובע השיעי סיידה זיינאב, דרומית לבירה דמשק, נהרגו לפחות 62 בני אדם ועוד 120 נפצעו. סוכנות הידיעות הסורית, סאנ"א, ציטטה מקור משטרתי שאמר כי ארבעה פיצוצים אירעו ברחוב אל-תין ברובע השיעי, וגרמו לעשרות הרוגים ופצועים. על פי דיווחים נוספים, השלטונות עצרו קבוצה המזוהה עם המדינה האסלאמית, שנכשלו בביצוע פיגוע נוסף באזור עצמו. ברובע נמצא מקדש שיעי ומרוכזים כוחות שיעים רבים המסייעים לצבא סוריה בלחימה במדינה.
 

אתר עלייה לרגל

הטלוויזיה הממלכתית בסוריה ועדי ראייה מסרו גם כי שלושה פיצוצים נשמעו ליד בית החולים המחוזי א-סאדר. אחד מהם היה מכונית ממולכדת שפוצצה בידי שני מחבלים מתאבדים מרחוק. השניים האחרים היו המחבלים המתאבדים שפוצצו את המטענים שחגרו על גופם. ארגון המדינה האסלאמית קיבל אחריות על הפיגוע הזה. סוכנות הידיעות "אל-אעמאק", המזוהה עם הארגון, דיווחה כי "שני מתאבדים פוצצו את עצמם עם שתי חגורות נפץ ליד ריכוזים של המיליציות השיעיות אחרי שפוצצו מכונית תופת שחנתה באזור".
בתוך כך, סורים המתנגדים למשטר אסד החלו באחרונה לאמץ את פיגועי הסכינאות. היום נרצח קצין סורי בדמשק, השלישי בשבוע האחרון, על ידי פעיל אופוזיציה. על פי אתר "א-סוריה" המזוהה עם האופוזיציה, הקצין שנהרג הוא חוסין דלעוס.

כזכור, בחודש שעבר נהרגו ברובע השיעי סיידה זיינאב יותר מ-60 בני אדם ו-110 נפצעו גם כן בפיגוע התאבדות משולש שביצע ארגון המדינה האסלאמית. סוכנות הידיעות דפא דיווחה אז כי אחד הפיצוצים התרחש במחסום צבאי וכי 25 מההרוגים הם לוחמי מיליציות שיעיות מלאומים שונים.
 
האזור המאוכלס בצפיפות בדרום דמשק משמש כאתר עלייה לרגל לשיעים מאיראן, לבנון וחלקים נוספים מהעולם המוסלמי. במסגד סיידה זיינאב שוכן קברה של בתו של עלי בן אבי טאלב, בן דודו של הנביא מוחמד, שבו רואים השיעים את יורשו החוקי של הנביא. מתנדבים שיעים רבים מעיראק ואיראן הלוחמים במדינה האיסלאמית בסוריה, אמרו כי הם מגיעים למדינה המזרח תיכונית כדי להגן על המסגד.