בתקופה האחרונה מצליח אדם אחד, קשיש בן 95, לרתק אליו חלקים נרחבים בציבור בגרמניה, בעיקר בקרב הקהילה היהודית. שמו הוברט זפקה והוא נאשם בסיוע לרציחתם של למעלה מ־3,600 בני אדם במחנה ההשמדה אושוויץ־בירנקאו. אתמול הגיעה הדרמה סביבו לשיא חדש כאשר שופט בית המשפט בעיר נויברנדנבורג, קלאוס קביש, הודיע, בהחלטה מעוררת מחלוקת, כי משפטו של זפקה שאמור היה להתחיל אתמול יידחה לפחות בשבועיים.



כלי התקשורת הרבים שצבאו על דלתות בית המשפט דיווחו כי קביש קיבל את טענתם של עורכי דינו של הקצין הנאצי הקשיש, שהראו לו חוות דעת רפואית שקבעה כי זפקה לא יוכל להתייצב בבית המשפט מכיוון שהוא "סובל ממחשבות אובדניות, ממתח ומלחץ דם גבוה". בית המשפט הורה על קיום שני הדיונים הראשונים במשפט החל מאמצע החודש הבא.



האישומים נגד זפקה מצמררים. על פי כתב האישום, הוא שימש כפרמדיק באושוויץ־בירקנאו בתקופה שבין החודשים אוגוסט 1944 לספטמבר 1945. במהלך תקופה זו הגיעו למחנה ההשמדה 14 רכבות ועליהן יהודים מכל רחבי אירופה, ביניהם גם נערה צעירה בשם אנה פרנק ומשפחתה. זפקה, שכיהן בתור פרמדיק, "היה מודע למתרחש במחנה והוא סייע לרציחתם של לפחות 3,681 מהאסירים במחנה ההשמדה. הוא ידע ותמך מרצונו החופשי ברצח ההמוני והמאורגן של בני אדם, שהתבצע בצורה ערמומית ואכזרית. תפקידה של היחידה שבה שירת זפקה היה להכניס את הגז אל תאי הגזים על מנת להרוג יהודים ואחרים, וכן לבדוק דגימות דם שנלקחו מנשים שהיו אסירות באושוויץ. זפקה גם הזריק זריקות רעל קטלניות לאסירים וסייע להמשך פעילותו של מחנה ההשמדה בכך שטיפל באנשי האס־אס ששירתו בו".


"השופטים היו מוטים לטובת הכרזה על זפקה כלא כשיר"

עורכי דינו של זפקה הודו בכתב ההגנה כי הוא אכן שירת באושוויץ־בירקנאו בתקופה המדוברת, אך טענו כי הוא לא לקח חלק בהוצאה להורג ההמונית ואף לא היה מודע לה. זפקה טען כי במסגרת תפקידו הוא נדרש רק "להעניק סיוע רפואי לאסירים וכי היה סבור שהמשרפות באושוויץ נבנו כאמצעי חימום בלבד".


הדרמה סביב משפטו של זפקה לא החלה אתמול. כבר לפני כמה חודשים קבע בית משפט בגרמניה כי הנאצי הקשיש אינו כשיר לעמוד לדין בגין גילו ומצבו הרפואי, לאחר שהשופטים קיבלו חוות דעת רפואית שקבעה כי זפקה סובל ממחלת השכחה.



התביעה הגרמנית לא ויתרה והחליטה לערער לערכאה גבוהה יותר, שם קיבלו השופטים את הערעור וקבעו כי זפקה אכן יעמוד לדין. ימים אחדים לפני הדיון הראשון שאמור היה להתקיים אתמול התרחשה עוד דרמה, כאשר אנשי התביעה דרשו מחבר השופטים לפסול את עצמם מאחר שלטענתם, "השופטים היו מוטים לטובת הכרזה על זפקה כלא כשיר לעמוד לדין". חבר השופטים דחה את הבקשה.



אם יורשע, זפקה עשוי לספוג עונש של בין שלוש ל־15 שנות מאסר. עם זאת, ההערכה היא כי מפאת גילו המתקדם הוא לא יישלח לבית הכלא.