חמישה חודשים לפני פתיחת אירוע הספורט הגדול בעולם - המשחקים האולימפיים בריו דה ז'ניירו - התעוררה הבוקר (שישי) ברזיל לדרמה המערבת בין פוליטיקה לשחיתות. המשטרה הפדרלית פשטה הבוקר על ביתו של הנשיא לשעבר לואיס אינסיו לולה דה סילבה בעיר סאו ברנרדו שליד סאו פאולו, ועיכבה אותו לחקירה, זאת כחלק מחקירת פרשת שחיתות חמורה הקשורה בחברת הנפט הממשלתית פטרובראס.



התקשורת בברזיל דיווחה כי הסנאטור דלסידיו אמראל, החבר במפלגה השלטת ובן ברית חשוב של הנשיאה דילמה רוסף עד שנעצר בחודש נובמבר, קשר אותה ואת קודמה בתפקיד לפרשה. 

מהמשטרה נמסר, כי "הנשיא לשעבר לולה, מלבד היותו מנהיג מפלגה, הוא זה שבסופו של דבר היה זה שקבע מי יהיו הדירקטורים בחברה, והיה אחד המרוויחים הגדולים מפשעיהם". 

לולה (70), כפי שהוא מכונה, כיהן כנשיא במשך שתי קדנציות עד 2011, הכחיש את ההאשמות שהרוויח באופן אישי ממזימת שוחד בחברת הנפט.



החקירה הארוכה, המכונה מבצע "שטיפת רכב", מתנהלת בעקבות האשמות לשחיתות והלבנת כספים בחברת הנפט. גורמים במשטרה הפדרלית אמרו שהוצאו 33 צווי חיפוש ו-11 צווי מעצר. כ-200שוטרים נפרשו בריו דה ז'ניירו, סאו פאולו ובאהיה. המשטרה פשטה גם על המכון שבראשו עומר הנשיא לשעבר בסאו פאולו, כמו גם כתובת הקשורה לאחד מבניו, פביו לואיס.



אחד מקווי החקירה הוא שחברות בנייה שנחקרו במסגרת הפרשה, שילמו לפיתוחה של חוותו של לולה. עשרות מנהלים ופוליטיקאים נעצרו, נמצאים תחת חקירה או חשודים בכך שגבו מחירים גבוהים מדי מפטרובראס כדי לתת שוחד.  



שר העבודה של ברזיל, מנואל דיאז, אמר בתגובה להתפתחויות, כי לא מדובר בצדק אלא באלימות. לדבריו, עיכובו של לולה הוא מתקפה על כל מה שהנשיא לשעבר מייצג.