כוחות המליציה הכורדית בצפון עיראקית, הפשמרגה, בשיתוף עם לוחמי המליציה היזידית של סינג'ר, ביצעו פשיטה נועזת בעורף ארגון דאעש והצליחו לשחרר למעלה מ-30 נשים וילדים יזידים שנחטפו על ידי דאעש במטרה לשמש עבדים. "יחידה מיוחדת של הפשמרגה, יחד עם כוח קטן של לוחמים יזידים, הסתערו על מרכז כליאה של דאעש ליד העיירה אל הוואל בסמוך לגבול עם סוריה והצליחו לחלץ 31 יזידים מידי הארגון" , דיווח לסוכנות הידיעות הכורדית אחמד שינגאלי, עיתונאי יזידי ופעיל פוליטי. 

"המבצע המשותף נערך לאחר שקיבלנו מידע  המאשר כי מספר אזרחים יזידים נמצאים בידי כוחות ארגון הטרור במתקן הכליאה המדובר" סיפר שינגאלי.הכוחות הכורדים פרצו למבנה הכלא לאחר קרב יריות קצר , שתפס את לוחמי דאעש בהפתעה.  
"ארבע מאנשי דאעש מצאו את מותם בחילופי האש, בטרם יתר הכוח שהיה מוצב במחנה הכליאה החל לסגת" סיפר דובר הפשמרגה, ג'אבר דרוואלי, לסוכנות הידיעות הכורדית בצפון סוריה והוסיף כי שני לוחמי פשמרגה ולוחם יזידי נפצעו במבצע. 

"האזרחים שכוחותינו שחררו היו 22 נשים ו-9 ילדים. הם יועדו על ידי הארגון למכירה לעבדות וחיכו לגורלם במתקן הכליאה של הארגון" הוסיף דרוואלי והוסיף כי הפעולה המוצלחת הביאה לעלייה במוראל של הכוחות הכורדיים מכל הקבוצות הלוחמות, הנמצאות במאבק קשה מול ארגון דאעש.  באוגוסט של שנת 2014 פרצו כוחות של ארגון דאעש למחוז סינג'אר בצפון מזרח עיראק, מחוז שרוב תושביו הם בני ההמיעוט היזידי. במהלך תקופת הכיבוש שערכה כמעט שנה נרצחו למעלה מ-3,000 בני המיעוט, 400 אלף נאלצו לברוח ואלפי נשים יזידיות נמכרו לעבדות ונאנסו.

השיבה העצובה לסינג'ר
 

בתוך כך החלו לאחרונה להופיע בתקשורת בעיראק דיווחים על שובם של חלק מהפליטים היזידיים לבתיהם שחבל סינג'ר. החבל ההררי נהרס קשות בלחימה נגד ארגון דאעש ושוחרר רק לקראת סוף השנה שעברה מידי כוחות ארגון הטרור. 

לוחמים יזידים במהלך טיהור העיר סינג'ר מכוחות דאעש. צילום: דיאר אל חטארי
לוחמים יזידים במהלך טיהור העיר סינג'ר מכוחות דאעש. צילום: דיאר אל חטארי



בירת החבל, העיר סינג'ר, נפגעה באופן קשה במהלך הלחימה הקשה וחלקים ממנה עדיין ממולכדים במטענים שהשאיר אחריו הארגון. בקרב ההנהגה היזידית נשמעו ספקות קשים בנוגע לחזרה של משפחות יזידיות לחבל ההרוס. "רוב מי שיושב כרגע בסינג'ר הם החיילים ששומרים עליו מפני ארגון דאעש. אני לא מאמין שרבים חוזרים ממחנות הפליטים. אאמין לכך רק שאראה כמות גדולה של נשים וילדים בסינג'ר", אמר עיתונאי יזידי שביקש להישאר אנונימי.

למעלה ממאתיים אלף יזידים נמצאים במחנות פליטים ברחבי כורדיסטאן העיראקית ומחכים לשוב לבתיהם אותם נטשו בקיץ של 2014 עם התקדמות דאעש. מאז שחרור סינג'ר נמצאו מספר גדול של קברי אחים המעידים על רצח העם היזידי שבמהלכו נהרגו אלפים מבני העדה במהלך החודשים האחרונים של שנת 2014 בידי אנשי דאעש.