אירופה מגיבה בפאניקה למתקפת הטרור שאירעה הבוקר (שלישי) בבריסל, בלגיה, בה נהרגו כ-28 בני אדם, שעל פי דיווחים, הגיעו מחמישה פיצוצים שקרו במקומות שונים בעיר. ככל שנוקפות השעות, מתבררים הפרטים על הדרך בה בחר תא הטרור לנהוג בפיגוע הנוכחי. בנמל התעופה התפוצץ מחבל מתאבד, סמוך לדוכני נוסעי "אמריקן איירליינס" ובשאר האירועים ככל הנראה מדובר על פצצות שהוטמנו מראש. כ-13 בני אדם נהרגו במהלך המתקפה בשדה התעופה, כש-15 נוספים נרצחו בפיצוצים נוספים שאירעו ברכבת התחתית בעיר, מה שהיקשה מאוד על פינוי הפצועים. לאחר הפיצוץ, נקראה המשטרה הבלגית ופוצצה עוד תיק שהוגדר כחפץ חשוד, אך לא נמצא בו דבר. 



הרשויות באירופה החלו במטרה אחת - לבודד לחלוטין את בלגיה, על מנת שלא לאפשר לסייענים או מחבלים לברוח, או לנצל את המצב העדין. כל רכבות המטרו ותנועת הרכבות בין בריטניה, צרפת ובלגיה, שותקה לחלוטין על ידי חברת יורוסטאר, מפעילת הקווים. צרפת סגרה את הגבול שלה לחלוטין עם בלגיה, והוסיפה כי 1600 חיילים יגיעו ויסתובבו ברחובות פריז, על מנת לתת ביטחון לתושבי העיר והתיירים בה.



ברחבי היבשת הועלתה הכוננות בעקבות מתקפת הטרור בבריסל. ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, שגינה את הפיגועים והבטיח לסייע לבלגיה, עומד בראש ישיבה דחופה של "קוברה", הוועדה הממלכתית למצבי חירום. בנמל התעופה הבינלאומי הית'רו, אחד העמוסים בעולם, הגבירו את סיורי האבטחה. "אנחנו מתייחסים ברצינות לבטיחות ולביטחון של הנוסעים שלנו ושל עמיתינו", מסר דובר מטעם רשויות השדה. "לאור האירועים בנמל התעופה בבריסל, אנחנו עובדים עם המשטרה בהית'רו שמספקת נוכחות נראית ביותר". 



שדה התעופה בבריסל לאחר הפיגועים. צילום: Getty images
שדה התעופה בבריסל לאחר הפיגועים. צילום: Getty images



גם עוזר מפכ"ל משטרת לונדון מארק ראולי, שמשמש ראש היחידה הארצית של המשטרה ללוחמה בטרור, עדכן כי הוחלט להגביר את נוכחות המשטרה באזורי מפתח ברחבי המדינה, ובמיוחד בלונדון, על אף שאין מידע ממוקד על פיגוע מתוכנן בבריטניה. "אנחנו נמצאים בקשר קבוע עם הרשויות בבלגיה ונמשיך לעקוב אחרי המצב", אמר. 



גם שכנותיה הנוספות של בלגיה, הולנד וגרמניה, הודיעו על הגברת האבטחה בגבול ובתחנות התחבורה הציבורית ושדות התעופה. "מתוך צעד זהירות, אנחנו נוקטים בכמה אמצעים נוספים", מסר המתאם ההולנדי לטרור ולביטחון שציין כי אין איום ממוקד נגד יעדים במדינה". 



בהולנד הגיעו דיווחים על תגבור מסיבי של כוחות הביטחון בשדה התעופה סחיפהול, ותשאול חריג של נוסעים. עד ראיה בבריסל סיפר כי בשדה התעופה בבריסל "נורו יריות, היו קריאות בערבית ואז אירעו שני הפיצוצים" ועל פי דיווחים נוספים נמצאה פצצה שלישית במקום, וכל המתחם מפונה לחלוטין מאנשים.


 
כניסה למטרו - עם תעודות זהות בלבד 

הרשויות בבלגיה, שלא רגילות למצב הזה, הורו לתושבים להישאר בבתיהם, להשתדל להימנע מיציאה אל הרחובות בבריסל, ואף דרשה להגביל למינימום את השימוש בטלפונים, על מנת לאפשר לכוחות הביטחון לעבוד שם. ראש ממשלת בלגיה, שארל מישל אמר במהלך מסיבת העיתונאים שערך כי "מה שחששנו ממנו קרה. המחבלים הם עיוורים ופחדנים".  עוד הוסיף "אם אין לכם מה לעשות בחוץ, הישארו בבתיכם". כמו כן, הרשויות הודיעו כי תפיסתו של המחבל, מבצע הפיגוע בפריז, לא קשורה לפיגועים הנוכחיים. 



נשיא צרפת, פרנסואה הולנד אמר במסיבת עיתונאים: "הטרור הכה בבלגיה, אבל זאת אירופה שהפכה למטרה, וכל העולם מודאג. אנחנו צריכים להיות מעורים באיום הטרור שהגיעו אחרי אירועים אחרים. פריז היתה מטרה בנובמבר האחרון והבטחנו לממשלה הבלגית את כל האבטחה והאמצעים שנדרשו להם. זוהי מלחמה שמבוצעת בכל אירופה. הממצאים הנדרשים, המודיעיניים, אנחנו צריכים לקבל את כל ההחלטות ולפעול בתוכנית בינלאומית נגד הטרור. לפעול בקואליציה במזרח התיכון, בסוריה, עירק וגם באפריקה.



כוחות הביטחון באזור שדה התעופה בבריסל. צילום: Getty images
כוחות הביטחון באזור שדה התעופה בבריסל. צילום: Getty images



"אנחנו צריכים לפעול ביחד כאשר אנחנו מכריזים על המלחמה הזאת, אנחנו צריכים לנקוט בכל צעדי העירנות, לכן ממשלת צרפת החליטה לתגבר את האבטחה בגבולות והנוכחות המשטרתית והצבא בכל התחנות ונמלי התעופה. המלחמה הזאת נגד הטרור היא ללא גבולות. היא תהיה ארוכה. אנחנו צריכים להשתמש באמצעים הנדרשים במסגרת החוק ולהפעיל במידת הצורך את חוקי החירום שלנו. אנחנו צריכים להדגיש את האחדות האירופית והעולמית לפעול כנגד הטרור. זאת בעיה שנוגעת לכולנו, לכן כולנו חושבים ביחד על הצעדים שיש לנקוט בהן על אדמת אירופה. לא תהיה התפתחות כלכלית, לא יהיה שקט ארוך טווח ללא צעדי ביטחון אמיתיים". 



"הגישה לתחבורה הציבורית תוגבל לאנשים עם כרטיסים ותעודות זהות", אמר קנזב, והוסיף כי "האירועים האלה שהכו בלב אירופה מראים את הצורך להגביר את המאבק נגד הטרור". 



גם מטה האיחוד האירופי, שנמצא מאות מטרים בלבד מזירת הפיצוץ בתחנת המטרו מלביק, נסגר לחלוטין והכניסה מותרת רק לעובדים עם תגים. סגנית נשיא האיחוד לענייני כוח אדם, קריסטלינה גיאורגייבה, קראה לכל העובדים להישאר במקומם, וגם נשיא הפרלמנט האירופי, מרטין שולץ, הפציר באנשי הצוות להישמע להוראות הרשויות. 

נשיא האיחוד, דונלד טוסק, גינה בחריפות את המתקפה. "אני מזועזע מהפיצוצים שהתרחשו הבוקר בשדה התעופה זוונטם וברוב האירופי בבריסל שגבו את חייהם של חפים מפשע ופצעו רבים אחרים", אמר בהודעה שפרסם. "ההתקפות האלה מהוות שפל נוסף של הטרוריסטים שפועלים בשירות השנאה והאלימות". 
טוסק הוסיף כי "מוסדות האיחוד האירופי מתארחים בבריסל תודות לנדיבות של הממשלה הבלגית והתושבים. האיחוד האירופי משיב כעת את הסולידריות הזו וימלא את תפקידו בסיוע לבריסל, לבלגיה ולאירופה כולה על מנת להתמודד עם איום הטרור שכולנו ניצבים מולו".

חובש איחוד הצלה ישראל יעקב ירט שהיה בנמל התעופה בבריסל בעת הפיגוע סיפר כי "בעת הפיצוץ הייתי בתפילה בבית הכנסת. הרגשנו את הפיצוץ כמו שצריך. יצאנו מהמקום כדי להבין מה קרה והשתלבנו בזרם של המון אדם שכוונו על ידי שוטרים אל מחוץ לטרמינל. ריכזו אותנו בצד השני של נמל התעופה ואנחנו ממתינים להוראות של כוחות הביטחון במקום".