ליהודי הגטו הראשון בעולם, שמציין השנה 500 שנים להקמתו, יש שתי מילים של עצה לאירופה, שנאבקת ומתמודדת עם הגירה המונית: סבלנות ואינטגרציה. 



יותר ממיליון בני אדם, רובם מוסלמים, הגיעו לאירופה מסוריה ואפריקה. לא הם ולא המארחים החדשים שלהם חושבים כי החוויה בת מאות השנים של מיעוט דתי אחר- יכולה לסייע להם עכשיו. 

אבל יהודי ונציה סבורים כי ההיסטוריה של העם היהודי בכלל ובאיטליה בפרט רלוונטית היום. "אנחנו היהודים, למרבה הצער, יודעים הרבה על אקסודוס", אומר אדוארדו סיווה סלבדורי, בן 64, שעורך מחקר על אבותיו בספרייה של הגטו המפורסם שבעיר. 

שאול בסי, פרופסור באוניברסיטה אמר כי שליטי ונציה הקימו במקור את הגטו מפני שהאמינו שיהודים לא יכולים להשתלב והם חייבים להיות מופרדים מהכלל. "היום, יהודי איטליה הם ההוכחה כי מיעוט יכול לשמור על זהותו, ובד בבד ועדיין להשתלב בתהליך של השפעה הדדית", אומר בסי, יהודי בעצמו. 
בקהילה היהודית באיטליה יש כיום כ-25,000 יהודים, והיא נחשבת לסיפור הצלחה עולמי של השתלבות. אבל הזיכרון של מה יכול לקרות - כמו התקופה האפילה של הכיבוש הנאצי, כאשר ונציה ראתה כ-250 מיהודיה מובלים למחנות המוות, ורק 8 שבו משם  - נוכח תמיד. 
זה היה ב-29 במרץ 1516, כאשר מנהיג הרפובליקה של ונציה, הדוג'ה לאונרדו לורדאן והסנאט שלו, קבעו כי אם היהודים רוצים להישאר בוונציה, הם צריכים לחיות על אי קטן מוקף תעלות. האזור נקרא "גטו", כיוון שזה היה האתר של בית יציקה ישן. במהלך השנים המושג קיבל את הקונוטציות השליליות והידועות  לשמצה שלו. 
כיום, רק כ-20 יהודים חיים בגטו. שאר 500 חברי הקהילה היהודית הוונציאנית החזקה, חיים בלגונה הסמוכה, הרחק ממרכז העיר הצפוף והיקר. 
במשך כמעט שלוש מאות שנה, עד לתבוסת נאפוליון לרפובליקה של ונציה ב-1797, יהודים היו נעולים בגטו בלילה. שומרים נוצרים סיירו ופטרלו על סירות בתעלות הקטנות כדי לאכוף את החוקים. היהודים אפילו אולצו לשלם את המשכורות של הסוהרים הנוצריים שלהם. 
סקיאלום בהבוט, הרב והמנהיג הרוחני של הקהילה, דן במשבר  המהגרים של אירופה עם מבקר בבית הקטן, ה"קמפו", במרכז של מבוך מלא סמטאות צרות. 
"לטוב ולרע, יהודים כבר עברו בדרך הזאת של המהגרים, אומר הרב עם הזקן הלבן, ומוסיף כי זה חשוב עבור מהגרים מוסלמים להבין כי חוק המדינה גובר על החוקים הדתיים. "אם מישהו מגיע למקום, הוא חייב לקבל את חוקיו, והיהודים הראו שאפשר לעשות זאת, על ידי לימוד השפה והשתלבות", הוא אומר.