דרך החתחתים של הפליטים מסוריה לא נגמרת: התגלו כשלים חמורים בעסקה שנחתמה בין טורקיה לאיחוד האירופי מוקדם יותר החודש, כך חושף היום (שישי) ארגון אמנסטי הבינלאומי למען זכויות אדם. מחקר חדש שבוצע על ידי הארגון במחוזות הגבול הדרומי של טורקיה מראה כי רשויות טורקיה גירשו קבוצות של 100 פליטים על בסיס כמעט יומי מאז אמצע ינואר. במהלך שלושה ימים בשבוע שעבר חוקרי אמנסטי אספו עדויות רבות שחושפות את מה שהוא סוד גלוי באזור. כל ההחזרות לסוריה אינן חוקיות לא לפי החוק הטורקי ולא לפי זה של האיחוד האירופי, כך לפי הדוח שפורסם. 



"בנואשותם לסגור את הגבול, מנהיגי האיחוד האירופי התעלמו מהעובדות הפשוטות ביותר: טורקיה לא מהווה ארץ בטוחה עבור פליטים סורים, והיא נעשית פחות ופחות בטוחה מיום ליום עבורם", אמר ג'ון דלהויסן, מנהל אמנסטי באירופה ובמרכז אסיה. "ההחזרות של הפליטים מסוריה שתיעדנו מדגישות את הכשלים בעסקה. זו עסקה שניתן ליישם רק בלב קשה ותוך התעלמות חריפה מהמשפט הבינלאומי".



העסקה סוללת את הדרך לשובם המידי של הפליטים לטורקיה, לאחר שהגיעו ליוון, בנימוק שהיא משמשת כמדינת מקלט. בכירים באיחוד הביעו ציפייה שמעבר הפליטים יתחיל כבר ביום שני הקרוב. להחלטה הזו כבר הייתה השפעה משמעותית על המדיניות הפנימית של טורקיה כלפי הפליטים. "במקום לגרום לטורקיה לשפר את יחסה לפליטים המדיניות הזו גורמת להיפך לקרות", אמר דלהויסן.