צרפת היא "היצואנית" הגדולה ביותר של אזרחים אירופים המבקשים להתנדב לשורות ארגוני האסלאם הקיצוני כמו דאע"ש וג'בהת א־נוסרה: בשנים האחרונות עשו יותר מ־900 אזרחים צרפתים את הדרך לסוריה או לעיראק. כך עולה ממחקר שפרסם המרכז הבינלאומי למאבק בטרור, השוכן בהאג. 



על פי המחקר, גרמניה ובריטניה הן שתי המדינות הבאות אחרי צרפת במספר האזרחים שערקו למדינות ערב, בעיקר לעיראק ולסוריה, במטרה להילחם בארגוני האסלאם הקיצוני. עם זאת, בהשוואה לנתוני האוכלוסייה בכל אחת ממדינות אירופה, דווקא בלגיה היא זו שייצאה את מספר האזרחים הגדול ביותר לארגוני האסלאם הקיצוני: 41 אזרחים על כל מיליון תושבים בלגים. אחרי בלגיה נמצאות ברשימה אוסטריה ושוודיה, שגם בהן יש אחוז גבוה של מתנדבים לארגוני האסלאם בהשוואה לאוכלוסיית המדינה. 
 
עוד עולה מהמחקר כי רק 18% מהבלגים שעזבו את המדינה אל המזרח התיכון חזרו אליה. זאת לעומת דנמרק, שאליה החליטו לחזור 50% מהאזרחים שהתנדבו לשורות האסלאם הקיצוני. המחקר החדש מצביע על נתון לא מפתיע, ולפיו ממדינות מזרח אירופה, שבהן קיימות קהילות מוסלמיות קטנות, יצא מספר קטן בהרבה של אזרחים.
 

בסך הכל עזבו את יבשת אירופה בחודשים האחרונים 4,294 אזרחים ממדינות שונות שחצו את הגבול לסוריה ונלחמו לצד דאע"ש. 23% מהם עשו זאת לאחר שהמירו את דתם לאסלאם. לפי המחקר, מרבית המתנדבים הגיעו מאזורים עירוניים גדולים או משכונות בפרברי ערים אירופיות גדולות.
 
עוד מעלה המחקר כי 30% מאותם מתנדבים לשורות ארגוני האסלאם הקיצוני כבר חזרו מאז למולדתם, בעוד 14% מצאו את מותם בקרבות בעיראק ובסוריה. חלק מאותם מתנדבים שחזרו לאירופה היו מעורבים לאחר מכן בפיגועי טרור בערים שונות כמו בריסל ופריז. גם נשים רבות, 17%, החליטו לעזוב את החיים הנוחים יחסית באירופה ולהתנדב לשורות דאע"ש וארגונים אחרים.
 
עורכי המחקר טענו כי אל למדינות אירופה לנהוג שאננות, אף שבחלק מהן נרשמה ירידה בחודשים האחרונים במספר האזרחים שעזבו והתנדבו לארגוני האסלאם הקיצוני. "ארגוני טרור רבים חותרים תחת הסובלנות והפלורליזם, שעליהם מבוססות חברות מודרניות. נראה כי חסרה ההכרה בסיכון הזה ומדיניות נכונה כדי להתמודד איתו מצד מדינות רבות באירופה", כתבו עורכי המחקר.