האוצרות הסודיים נחשפים: רשויות המס באוסטרליה וניו זילנד החלו לחקור את מיליוני המסמכים שהודלפו אתמול ממשרד עורכי דין בפנמה, בחשיפה יוצאת דופן וחסרת תקדים בהיקפה. ההדלפה כוללת יותר מ-11.5 מיליון מסמכים שהודלפו ממשרד עורכי הדין "מוסק פונסקה", לו יש סניפים ברחבי העולם וחשפו פרטים של מאה אלף לקוחות.



המסמכים נמצאים במרכז חקירה שפורסמה על ידי העיתון הגרמני "סודוייטש זייטונג" ויותר מ-100 ארגוני חדשות אחרים ברחבי העולם. העיתון הגרמני דיווח שקיבל את המטמון העצום של המסמכים ולאחר מכן שיתף אותם עם כלי התקשורת האחרים. המסמכים שהודלפו מכסים תקופה של כמעט 40 שנה, משנת 1977 עד לאחרונה ושלכאורה מוכיחים כי חברות רבות השתמשו במקלטי מס כדי להלבין כספים, עסקות סמים והעלמת מס.



משרד המס האוסטרלי (ATO) אמר כי הוא חוקר יותר מ-800 לקוחות של משרד עורכי הדין: "כרגע אנחנו זיהינו יותר מ-800 משלמי מס ומצאנו קשר בין יותר מ-120 מהם לספק שירותי מקלטי מס הממוקם בהונג קונג", דיווח משרד המס האוסטרלי.



החברות שימשו למטרות לגיטימיות?


אחד ממייסדי משרד עורכי הדין "מוסק פונסקה", רמון פונסקה, הכחיש את הדברים, אך הודה שהמשרד שלו סבל באופן חלקי מפריצה לנתוניו ותיאר את הדליפה כ"קמפיין בינלאומי נגד פרטיות". פונסקה, שעבד עד חודש מרץ כפקיד ממשלתי בכיר בפנמה, אמר בראיון טלפוני לסוכנות הידיעות רויטרס, כי חברתו המתמחה בהקמת חברות למקלטי מס, יצרה יותר מ-240 אלף חברות בתחום וציין כי "הרוב המכריע" של החברות שימשו ל"מטרות לגיטימיות".



מיכאל קרנסטון, ממשרד המס האוסטרלי אמר כי משרדו עובד עם המשטרה הפדרלית האוסטרלית, ועדת הפשע האוסטרלית והרגולטור נגד הלבנת כספים, כדי לנסות ולהצליב את הנתונים מהמסמכים שהודלפו. עוד נודע כי בין 800 האנשים שנחקרים כעת באוסטרליה יש כמה משלמי מסים אשר נחקרו בעבר ואחרים שדיווחו בעצמם לרשות המסים על עבירותיהם, במסגרת תוכנית גילוי מרצון, אשר אפשרה לאנשים לבוא ולחשוף את מעשיהם ולהימנע מעונשים חמורים ואישומים פליליים. עם זאת, קרנסטון אמר כי יש גם מספר גדול של משלמי מסים שלא נחקרו.



בבריטניה העיתון "גרדיאן" טען כי המסמכים הראו רשת של עסקאות סודיות להעברת כספים למקלטי מס, הכוללות הלוואות בשווי שני מיליארד דולר המובילות לחברים קרובים של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. כזכור, למרות ששמו של פוטין לא מופיע ישירות באף אחד ממיליוני המסמכים שנחשפו, המידע שהתגלה חושף תבנית של התנהגות, שבמסגרתה, חבריו והמעגל הקרוב של פוטין הרוויחו מיליוני דולרים מעסקאות שלכאורה לא היו יוצאות לפועל אלמלא חסותו של הנשיא הרוסי עצמו. על פי המסמכים, גם משפחתו של פוטין נהנתה מסכומי הכסף האדירים "שנחתו" בחיקם של אותם חברים.



11 מנהיגים נוספים נמצאים במסמכים מלבד פוטין, בין האישים השונים ניתן למצוא גם את נשיא סוריה, בשאר אל אסד, נשיא מקסיקו, אנריקה פנה ניהטו, נשיא סין, שי ג'ינפינג, וראשי הממשלות באיסלנד ופקיסטן. עוד מופיעים במסמכים בתי המלוכה של ערב הסעודית, מרוקו, 29 מיליארדרים שמופיעים ברשימת פורבס של "500 האנשים העשירים ביותר בעולם", ו-61 קרובי משפחה ושותפים של מנהיגי עולם שונים, כמו גם 128 פוליטיקאים בעבר ובהווה ודמויות ציבור שונות.



מלבד ראשי המדינות והמנהיגים, מופיעים ברשימה כוכב הקולנוע ג'קי צ'אן, שנרשמו תחתיו שש חברות בניהול חברת עורכי הדין. גם שמו של שחקן הכדורגל ליונל מסי, מופיע במסמכים. הפעילות של חברה בפנמה בשם Mega Star Enterprises Inc שהוקמה עבורו בשנת 2012, נחקרת על ידי שלטונות המס בספרד בחשד להעלמת מסים.