לאחר שלושה ימים של לחימה בגבול חבל נגורנו - קרבאך באזרבייג'ן, גובר החשש כי הלחימה עלולה להסלים מחילופי מהלומות למלחמה כוללת. בהודעה מאיימת שפרסם היום (שני) משרד הביטחון האזרי נכתב כי אם הבדלנים הארמנים לא יחדלו מהירי לעבר מטרות אזרחיות באזרבייג'ן, יפתחו כוחות הצבא האזרי במתקפה ישירה לעבר בירת החבל, העיר סטפנקרט, הידועה בשמה האזרי, חנקנדי. 



בתוך כך גוברים חילופי האש בין הצדדים באזור הגבול, זאת למרות הפסקת אש חד צדדית עליה הכריזה אזרבאייג'ן אתמול. בתקשורת האזרית דווח כי בתגובה להפגזות מהצד הארמני, הצליחו כוחות הצבא האזרי להרוג ולפצוע 170 בדלנים ארמנים ולפגוע במרכז פיקוד של הצבא הבדלני של נגורונו - קרבאך. לעומת זאת, בתקשורת הארמני תדווח כי איבד רק 20 מאנשיו בעוד 72 נוספים נפצעו. שני הצדדים טוענים כי הצד שמנגד ביצע פשעי מלחמה ויורה במכוון לעבר מטרות אזרחיות. 



בעולם מגיבים בדאגה לידיעות על חידוש הלחימה בדרום הקווקז. כלי התקשורת ברוסיה מסרו כי שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, ומזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, הביאו "דאגה רצינית" בעקבות חידוש הלחימה בין האזרים לכוחות הבדלנים הארמנים בחבל נגורנו - קרבאך. השניים קראו ליישוב מהיר של הסכסוך ולהגעה לפתרון של שלום למחלוקת. 



"לא מעוניינים באלימות"


מומחה ביחסי החוץ, אריה גוט, הנמצא בבאקו בירת אזרבייג'ן טוען כי העימותים באזור מהם תוצאה של ניסיון של קיצוניים בצד הארמני לחבל בשיחות השלום בין אזרבייג'ן וארמניה. "מדובר בפרובוקציות שבוצעו על ידי כוחות גדולים של הצבא הארמני וכללו ירי בנשק כבד לעבר עיירות וכפרים באזרבאייג'ן. על אף קריאות ברורות של ארגונים בין לאומיים לכוחות הארמניים לסגת מחבל נגורנו - קרבאך ולהפסיק את האש, ממשיכים הכוחות הארמניים לירות ומפרים כל ניסיון להפסקת אש" אומר גוט. 

"למעלה מ-20% משטחי אזרבייג'ן נמצאים תחת כיבוש ארמני. מדובר בכיבוש לא חוקי. אפילו האו"ם לא מכיר בשליטת הארמנים על האדמות הללו. הממשלה בבאקו מנסה כבר זמן רב לפתור את העניין בדרכי שלום. אנחנו לא מעוניינים באלימות. במלחמות אין מנצחים" מספר אורחאן ספדיאדב, סטודנט אזרי בגרמניה. 

הסכסוך בחבל נגורנו - קרבאך החל בתחילת שנות התשעים, לאחר התפרקות שליטת ברית המועצות בארמניה ובאזרבייג'ן. המלחמה, שהסתיימה בשנת 94, הביאה לגירושם של עשרות אלפי אזרחים אזרים ולהקמתה של רפובליקה בדלנית ארמנית בחבל הארץ. האו"ם סרב להכיר בשליטה הארמנית בחבל הארץ וניסיונות להסדרת הסכסוך נמשכים זה מספר שנים ללא תוצאות ממשיות.