ארגון ג’בהת א־נוסרה חווה בימים האחרונים טלטלה: לאחר הפרסום בסוף השבוע של תמונתו של אבו מוחמד א־ג’ולאני, מנהיג הארגון, ברשת חברתית המזוהה עם ארגון דאע”ש, שלשום דווח כי דובר הארגון אבו פיראס א־סורי חוסל בתקיפה אווירית בצפון סוריה. טרם ברור מי אחראי למתקפה, אולם ברור שזו מכה נוספת לארגון הנלחם במשטר הסורי.



על פי הפרסום על א־ג’ולאני שעורר סערה, שמו האמיתי של המנהיג המסתורי של הארגון הוא אחמד חוסיין עלי א־שרע, ומוצא משפחתו מרמת הגולן, ומכאן כינויו א־ג’ולאני. עוד דווח בפרסום כי א־ג’ולאני נולד בסעודיה למשפחה בעלת שורשים ברמת הגולן, אך גדל בדמשק, בירת סוריה. הוא למד שנה אחת במכללה לתקשורת באוניברסיטת דמשק, ולאחר מכן נסע לעיראק על מנת להצטרף לארגון דאע”ש. שלושה חודשים לאחר מכן הוא נעצר, אך שוחרר לאחר פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה במרץ 2011.
 
זו אינה הפעם הראשונה שמנסים לחשוף את דמותו של מנהיג א־נוסרה. בעבר טענו אתרי חדשות כי שמו האמיתי של א־ג’ולאני הוא אוסמה אל־עבסי אל־וואחדי, שנולד ב־1981 בעיירה א־שחיל שבפרברי דיר א־זור, למשפחה ששורשיה במחוז. עוד דווח אז כי הוא למד בפקולטה לרפואה באוניברסיטת דמשק למשך שנתיים, ואז עבר לעיראק לאחר הפלישה האמריקאית. משם הוא הגיע ללבנון ושב לסוריה, נעצר ונכלא עד 2008. 
 

בראיונות העבר הבודדים שהעניק א־ג’ולאני, הוא הסתיר את פניו מאחורי גלימה רחבה. במאי 2015 הצהיר א־ג’ולאני בפני כתב רשת “אל־ג’זירה” שארגונו מתמקד בלחימה בשלטונו של אסד ונמנע מלתקוף מטרות מערביות. א־ג’ולאני אף התייחס למאבק של ארגונו בחיזבאללה, שנלחם לצד משטר אסד, ואמר כי הארגון השיעי יודע שגורלו קשור בהישרדותו של אסד, וכי המאמצים להציל את אסד הם מאמצי שווא. הוא הדגיש כי לאחר הפלתו של אסד, יפעל הארגון כדי להביס גם את הארגון השיעי־לבנוני.
 
למרות היריבות בין שני הארגונים, חשיפת שמו ותמונתו של א־ג'ולאני בידי דאע"ש, ארגון ג'יהאדיסטי, היא שבירת כלים של הקונצנזוס שלפיו ארגוני טרור שומרים על חשאיות. אחד החוקים הלא כתובים בקרב ארגוני טרור אלו הוא שאיש אינו חושף את זהותו, ולרוב הלוחמים והמנהיגים נקראים על שם האזור שממנו הם באים: המוסולי ממוסול שבעיראק, אל־מצרי ממצרים וכו'.
 
חשיפת שמו כביכול של א־ג'ולאני בידי דאע"ש עלולה לסכן אותו ולגרום לגורמי המודיעין, בעיקר של ארצות הברית, לנסות להתנקש בחייו. לכן לא מן הנמנע כי הצעד יביא להשבת מלחמה מצד ג'בהת א־נוסרה על ידי חשיפת שמות לוחמים משורות דאע"ש. 
 
ג’בהת א־נוסרה (“חזית הניצחון”), ארגון סוני אסלאמי שהוא שלוחה של אל־קאעידה בסוריה, נוסד בסוף ינואר 2012 במהלך מלחמת האזרחים בסוריה ונחשב אחת הזרועות של האופוזיציה בסוריה. בדצמבר 2012 הוגדר הארגון כארגון טרור על ידי האו”ם וארצות הברית. באוקטובר 2015 הכריזה עליו גם ממשלת ישראל כארגון טרור. 
 
בדצמבר 2014 פרסם השבועון הצרפתי “לה קנאר אנשנה” דיווחים על שיתוף פעולה בין ישראל לבין ג’בהת א־נוסרה, על סמך עדויות של פקחי האו”ם. בנוסף, לפי מקורות זרים, חמושי הארגון שנפצעו בקרבות עם חייליו של אסד ולוחמי חיזבאללה ברמת הגולן קיבלו טיפול רפואי בישראל.‏ 


סקירת עיתונות: עיראק 

 עיתוני עיראק עסקו אתמול במשבר של ממשלת הטכנוקרטים שעליה הכריז ראש הממשלה חיידר אל־עבאדי. פובליציסטים עיראקים הביעו ספקות רבים לגבי עתיד הממשלה החדשה, לנוכח השחיתות הפושה בה ויכולתה לסיים את מאבקי העדות, בעיקר בין שיעים לסונים.
 
הכותרת הראשית של העיתון “אל־עאלם” דנה במגעים של ראש הממשלה העיראקי על הרכב הממשלה. הפובליציסט קאזם חביב דרש מראש הממשלה אל־עבאדי להבין כי “קיימת מודעות הולכת וגוברת נגד ממשל עדתי פוליטי” שהוכיח את כישלונו במדינה. הוא הביע ספק לגבי יכולת הממשלה החדשה לפתור את הבעיה העדתית. “המנהיג החדש שהרכיב ממשלה על סמך אנשי מקצוע אינו פותר את הבעיה העדתית במשטר ואינו מציע טיפול שורש בבעיה”, כתב.
 
בעיתון “א־זמאן” הבליטו בכותרת הראשית את הציפייה שהרכב הממשלה לא יעבור את משוכת המפלגות. עם זה, טאלב סעדון רואה ברפורמה של ראש הממשלה “צעד ראשון בכיוון הנכון, כאשר יש צורך לעקור את השחיתות והמושחתים ולשוב לאזרחות במקום חלוקת השלטון על בסיס עדתי”. סעדון הוסיף כי “המשימה לא קלה בצל המאבק בין החלוקה לבין הטכנוקרטיה, אך יש לנצל את רצון העם כדי להביא לתוצאות גדולות”.
 
העיתון “א־סבאח אל־ג’דיד” הביע בכותרת הראשית שלו ספק רב בהצלחת “הקבינט של אל־עבאדי” נוכח המחלוקת הקשה בקרב המפלגות. עלי שמחי כתב בעיתון ש”אנו מחפשים מציל”. הוא הוסיף ש”לו היו אלו שהתחלקו בחוקה ובמשטר הפוליטי בעיראק מקשיבים לכל מי שקרא לסילוק העוול והבירוקרטיה, לא היינו מגיעים למצב הזה... לו היה פוליטיקאי חכם שהיה משתכנע כי חלוקה השלטון תביא את המדינה לכאוס, היינו חוסכים את גרימת העושק ואת בזבוז האוצרות של ארצנו ולא היינו חוזרים לאחור”.
 
בעיתון “א־סבאח” הזהיר עבאס א־סבאג מפני האפשרות שהרפורמה תתבסס על הסוגיה הכלכלית בלבד. “על ראש הממשלה להניח מפת דרכים באמצעות הפעלת חוק המפלגות מ־2015 ולהחזיר את כל הכספים שנגנבו מאוצר המדינה כדי להחזיר את הביטחון של האזרח העיראקי בתהליך הפוליטי, שנפגע מאוד”, הוא כתב.