אפקט מסמכי פנמה מתגבר. התובע הראשי השווייצרי הורה על חיפוש משטרתי במשרדי התאחדות הכדורגל האירופית היום (רביעי), ומסר כי ההליכים הפליליים נגד ההתאחדות קשורים למכירת זכויות שידורי טלוויזיה ואינם מופנים עדיין נגד אישים ספציפיים. התובע הוסיף כי "כרגע אף אדם ספציפי לא נמצא על הכוונת שלנו".

החיפוש נערך בעקבות הדלפות הענק של מסמכי פנמה, שבהן נחשף כי נשיא פיפ"א הנבחר, ג'יאני אינפנטינו, בעת שהיה נציג רשמי של התאחדות הכדורגל האירופית, חתם על עסקת מכירת זכויות שידור לשני אנשי עסקים מארגנטינה, בעלי חברה הנקראת "Cross Trading", שלאחר מכן ביצעו עסקה מכירה נוספת של אותן זכויות במחיר משולש, לתאגיד שידור אקוודורי.
 

חשד למעשה עבירה

המשטרה השווייצרית פשטה על משרדי ההתאחדות בעיר ניון על מנת לאסוף מידע על חוזה העסקה, החתום, כאמור, גם על ידי אינפנטינו. התובע מסר כי החיפוש מתנהל כחלק מ"הליכים פליליים מתמשכים" ויצא לפועל עקב "חשד להתנהלות פלילית". מדיווחים שונים עולה כי התאחדות הכדורגל מכרה את הזכויות לשידור ליגת העל בשנים 2009-2006 לאנשי העסקים הארגנטינאים הוגו ומרינו חינקיס, בעליה של החברה "Cross Trading". החשד הוא כי הם מכרו את זכויות השידור הללו לרשות שידור באקוודור הנקראת "Teleamazonas" במחיר גבוה פי שלוש, בעוד שהתאחדות הכדורגל טוענת כי לא ידעה דבר על קיומה של עסקה כזו.
התאחדות הכדורגל אישרה כי איפנטינו, שעבד באותה עת במשרדיה, היה אחד משני הבכירים שחתמו על חוזה המכירה. עם זאת, היא דחתה על הסף כל חשד למעשה עבירה על ידי אינפנטינו או על ידי אחד מעובדיה.

יו"ר פיפ"א, מצדו, הוציא הערב הודעה לתקשורת: "אם הנחישות שלי להחזיר את היוקרה ומעמד לכדורגל היתה חזקה, עתה היא אפילו חזקה יותר. אני מקבל בברכה כל חקירה שמתבצעת בנושא התאחדות הכדורגל האירופית וחברת "Cross Trading". למען השקיפות והבהירות, זה חיוני שכל האלמנטים בתיק החקירה ייחשפו, כפי שהתאחדות הכדורגל האירופית עשתה. על בסיס המסמכים הללו, זה ברור כי כל העניינים החוזיים בוצעו באופן נאות על ידה".
 


מערבולת ענק

הוגו ומרינו חינקיס הם מבין בכירי תעשיית הכדורגל שנמצאו אשמים במשפט שהתרחש בשנה שעברה בארצות הברית, כחלק משערורייה רבתי שסחפה את התעשייה ואת פיפ"א למערבולת ענק. אינפנטינו נבחר לנשיא פיפ"א בפברואר האחרון, בניסיון להוביל את האיגוד הבינלאומי לעידן חדש נטול סקנדלים. המסמך שנחשף הנו חלק מ-11 מיליון מסמכים שהודלפו על ידי חברת עורכי הדין מפנמה "מוסק פונסקה", החושפים רשת עולמית של מקלטי מס המנוהלת על ידי פוליטיקאים בכירים, ראשי מדינות ושועי עולם.

בהצהרה נפרדת, התאחדות הכדורגל מסרה כי הזכויות נמכרו לתאגיד השידור מאקוודור לאחר תהליך "פתוח, תחרותי ועדין" שבוצע על ידי TEAM, סוכן הביצוע שלה. לטענת ההתאחדות, לחברת "Cross Trading" היה מנדט ייחודי לקנות זכויות שידור ספורט באירופה בשמה של "Teleamazonas", ולהתאחדות לא היתה כל סיבה להאמין כי יש בכך אלמנט מחשיד. בתגובה לטענה בדבר המכירה הנוספת של "Cross Trading" לתאגיד השידור מאקוודור, ההתאחדות הוסיפה כי אין ברשותה כל ידע על מגע בילטרלי או הסכמים פיננסיים פרטיים בין "Cross Trading" לתאגיד השידור האקוודורי.